پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

لس آنجلس تایمز: درشرایطی که مقامات آمریکایی در حال نهایی کردن قراردادهای مربوط به نصب سپر موشکی در اروپای مرکزی هستند، نگرانی بسیاری در بین تحلیلگران مسائل دفاعی پیرامون ایجاد این سپر موشکی دفاعی در اروپای مرکزی به چشم می‌خورد

و گرچه ژنرال هنری اوبرینگ مدیر آژانس دفاع موشکی آمریکا در یک کنفرانس خبری پیرامون توانایی‌های موشکی ایران هشدار داد اما به‌نظر می‌رسد این پیام بیش از هر چیزی برای رفع ابهاماتی بوده که در مورد نصب این سپر موشکی در کشورهای لهستان و جمهوری چک در حال حاضر در اروپا وجود دارد.
 این روزها توجهات رسانه‌ها و مراکز تحقیقات راهبردی روی مسئله خلع سلاح اتمی و کشورهایی چون هند، پاکستان و کره شمالی معطوف شده است، چرا که توانایی دفاعی این کشورها بسیار فراتر از این است که به مقابله با همسایگان خود بپردازند.
 اوبرینگ در ادامه گفت که دفاع ضد‌موشکی ما می‌تواند در حالت کوتاه برد از شهرهایی چون رم و آتن مراقبت کند اما شهرهایی چون بروکسل، لندن و پاریس می‌توانند همچنان در معرض تهدید موشک‌های دور برد باشند.
زمان بندی این هشدار تازه در مورد توانایی‌های اتمی و موشکی ایران همزمان با دیدار مقامات آمریکایی با مقامات کشورهای جمهوری چک و لهستان در کاخ سفید برای نهایی کردن قرارداد مربوط به سپر دفاع موشکی در این کشورهاست و آمریکا در تلاش است تا در کوتاه‌ترین مدت زمان آخرین موانع را در این زمینه از بین ببرد.
در همین حال ورونیکا کوچینوا مسئول ارشد وزارت امور خارجه جمهوری چک در امور سیاست خارجی پیش‌بینی کرد که این توافق می‌تواند در ماه آینده و در جریان نشست ناتو در شهر بخارست نهایی شود و از سوی پارلمان این کشور در تابستان تایید شود. اما روسیه همچنان به مخالفت شدید با این قضیه ادامه می‌دهد و این اقدام آمریکا را در جهت استقرار دائمی نیروهایش در مرزهای غربی روسیه ارزیابی می‌کند و از این‌رو برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که این اقدام آمریکا می‌تواند باعث دوری هر چه بیشتر این کشور از روسیه شود.
آنها حتی در این مورد سؤالاتی را مطرح کرده‌اند که چرا باید آمریکا به جای ناتو یا اتحادیه اروپا وظیفه دفاع از اروپا را داشته باشد.مالکوم چالمرز یکی از مشاوران سیاست خارجی در دفتر نخست وزیری
تونی بلر در این زمینه گفت که این تصمیم برای نصب این دفاع موشکی در لهستان موجب مخالفت‌هایی از سوی روسیه شده که می‌تواند عواقبی را برای اروپا به همراه داشته باشد.چامرز که اکنون در انستیتو سلطنتی انگلستان فعالیت می‌کندو در کنفرانس خبری مذکور حضور داشت، اظهار کرد:باید این سؤال را مطرح کرد که آیا اروپای مرکزی تنها مکان مناسب برای نصب این دفاع موشکی بوده است.
برخی از کشورهای اروپایی هم میزان تهدیدی را که از سوی ایران متوجه کشورهای این قاره است را مورد ارزیابی قرار داده‌اند و معتقدند که این تهدید به هیچ عنوان جدی نیست و از این‌رو دولت بوش را متهم کرده‌اند که با استفاده از این حربه درصدد است تا توافقات کنونی کنترل تسلیحاتی را از این راه زیر پا بگذارد و به شکل یکجانبه در مورد نصب سپر دفاع موشکی اقدام کند.
ایو بویر معاون مرکز تحقیقات راهبردی در پاریس در این رابطه می‌گوید: این اولین و محتمل‌ترین انتخاب آنهاست و البته هیچ کشور اروپایی درخواستی از آنها در این زمینه نداشته است چرا که این اقدام نمی‌تواند پاسخ نیازهای اروپا در زمینه‌های نظامی یا تامین‌کننده اهداف راهبردی آنها باشد.
جین شارپ از مرکز مطالعات دفاعی در کالج کینگ لندن در این زمینه معتقد است که دولت بوش با این اقدام باعث شده تا غرب در همکاری‌های نظامی‌اش با روسیه به نتایج تازه‌ای برسد. وی در این زمینه ادامه می‌دهد:حتی اگر دفاع موشک‌های بالستیک هم بتواند در زمینه‌های دفاعی مؤثر باشد، هنوز هم می‌توانند باعث ایجاد بی‌ثباتی شوند چرا که توجیه منطقی برای کسب توانایی‌های دفاعی در این است که توانایی‌های تهاجمی نیز در کنار آن تا حد قابل‌قبولی افزایش یابد و از این‌رو روسیه قطعا با چنین شرایطی که می‌تواند امنیت این کشور را بیش از پیش تهدید کند، مخالف است.از سوی دیگر وخیم شدن روابط کشورهای اروپای شرقی که زمانی از متحدان اصلی روسیه به شمار می‌رفتند، در میان آنها کاملا مشخص است و حتی مقامات کشور لهستان در جایی اعلام کرده اندکه آنها بیش ازآن که از حمله کشورهای دیگر وحشت داشته باشند، نگران حمله موشکی روسیه هستند. ولی با این همه اسمیگولوا اظهار داشت که برنامه دفاعی پیشنهادی می‌تواند به توازن دفاعی در دوسوی اقیانوس اطلس منجر شود.
 وی در ادامه افزود: روسیه به خوبی می‌داند که یک رادار و 10 مرکز برای دفاع موشکی نمی‌تواند توازن راهبردی منطقه را بر هم بزند و این مشکلی از بعد نظامی برای آنها به‌وجود نخواهد آورد. اما از نظر آنها نفس حضور نظامی آمریکا در اروپای مرکزی دردسر ساز است چون این موضوع راتایید می‌کند که آنها درموقعیت فعلی بر نقاط کمتری از اروپا تسلط دارند.
اسمیگولوا در ادامه خاطر نشان کردکه دولت جمهوری چک در شرایط کنونی از میزان مخالفت‌ها در اروپا با نصب این سیستم کاملا آگاه است اما مایل است تا این قرارداد در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تصویب برسد تا بتواند در زمان مناسب نگرانی‌هایی که از بابت مسائل زیست محیطی در حاشیه آن وجود دارد را از میان ببرد.
میرک توپولانک نخست‌وزیر جمهوری چک نیز در هفته گذشته دیداری با رئیس‌جمهور بوش در کاخ سفید داشت که در این دیدار بر موافقت دولت متبوعش بااین قرار داد تاکید کرد و اشاره کرد که تنها باید اختلافات در مورد مسائل زیست محیطی موجود در مورد احداث این ایستگاه راداری در مرکز چک مرتفع شود. دونالد تاسک نخست وزیر کشور لهستان نیز در روز 10 مارس با بوش دیدار خواهد کرد.از سوی دیگر هیاتی از آمریکا در حال حاضر در لهستان به سر می‌برند تا در مورد مدرنیزه کردن ارتش این کشور مذاکراتی را انجام دهند و این یکی از اصلی‌ترین درخواستهای لهستان در مذاکرات مربوط به استقرار دفاع موشکی در این کشور بوده است.
بوش نیز در یک کنفرانس خبری در هفته گذشته اعلام کردکه هنوز امیدوار است بتواند روسیه را به دست کشیدن از مخالفت‌هایش با اجرای این طرح راضی کند.وی در این رابطه گفت:من معتقدم که درجهت منافع هر 2کشور خواهد بود که راهی برای رسیدن روس‌ها به این نتیجه پیدا شود که این سیستم دفاع موشکی تهدیدی برای آنها نیست و برای مقابله با تهدید‌های واقعی قرن بیست و یکم طراحی شده است. با این وجود مقامات آمریکایی و بسیاری از تحلیلگران امنیتی اروپا بر این باور هستند که با توجه به دستیابی کشورهای بیشتری به موشک‌های دوربرد میزان مانور آنها برای حمله به نقاط مختلف جهان افزایش یافته است و این مسئله می‌تواند در آینده نزدیک نگرانی‌های بیشتری را موجب شود.

کد خبر 46432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز