دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

مترجم زینب کامرانی: اخیراً قیمت سیمان در امارات افزایش یافته که این امر بر قیمت انواع مواد ساختمانی مانند آهن، گازوئیل و آجر تاثیر خواهد گذاشت.

پیش‌بینی می‌شود قیمت قراردادهای احداث ساختمان‌ها 15 درصد افزایش پیدا کند.
تعدادی از پیمانکاران فعال در بخش ساختمان از افزایش 22 درصدی قیمت سیمان طی سه هفته اخیر خبر داده و گفتند: افزایش قیمت سیمان بر صنعت ساختمان‌سازی تاثیر زیادی خواهد گذاشت و منجر به افزایش دیگر مواد ساختمانی خواهد شد.

قیمت هر تن سیمان طی سه هفته گذشته در دو مرحله افزایش یافت و بار اول با افزایش 7/11 درصدی از 340 درهم به 380 درهم رسید و بار دوم نیز با افزایش 5/10 درصدی به 420 درهم رسید. البته قیمت هر بسته سیمان از 18 درهم به 21 درهم افزایش پیدا کرده است.

احمد سیف بالحصا، رئیس شورای مدیران انجمن پیمانکاران گفت: هم‌اکنون در امارات طرح‌های ساختمانی و تاسیساتی به ارزش 6/1 تریلیون درهم ساخته می‌شود. شرکت‌های پیمانکاری اخیرا با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند.

کمبود سیمان از مهمترین مشکلات این بخش است. تولیدات کارخانه‌های کشور پاسخگوی نیاز شرکت پیمانکاری و تقاضای بازار کار نیست و به پیش‌بینی کارشناسان شکاف میان تولید و مصرف سیمان 40 درصد برآورد شده است.

اخیراً دولت ابلاغیه‌ای صادر کرده و کارخانه‌های تولید سیمان را ملزم به کاهش 25 تا 30 درصدی برق کرده است. این امر سطح تولید را کاهش داده و در پی آن بازارها با کمبود سیمان مواجه شدند. وی از مسئولان خواست تغییراتی در قوانین مرتبط با پیمانکاری بدهند تا ارزش قراردادهای ساخت به اندازه شاخص قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

یکی از صاحبان کارخانه‌های بزرگ تولید سیمان گفت: ابلاغیه کاهش مصرف برق، کارخانه‌ها را برای تولید سیمان و عرضه آن در بازارها با مشکل مواجه کرده است. وزارت اقتصاد نیز به کارخانه‌ها ابلاغ کرده که نباید قیمت‌ها را افزایش دهند. دولت به منظور حمایت از صنایع ملی باید سوخت و برق مورد نیاز کارخانه‌ها را در سبد کالاهای حمایتی قرار دهد.

مهندس حسام جابر، مدیرکل شرکت لجستیک گفت: سیمان عصب اصلی صنعت ساختمان‌سازی است که افزایش قیمت آن باعث افزایش قیمت دیگر مواد ساختمانی خواهد شد. جابر با اظهار اینکه مشکل کمبود سیمان مشکل جهانی است گفت: باید تعداد کارخانه‌های تولید سیمان را افزایش دهیم.

در حال حاضر 12 کارخانه سیمان در امارات وجود دارد که سقف تولید آن در پایان سال 2006 به 17 میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2007 به 20 میلیون تن برسد. بحران کمبود سیمان بر روند کار طرح‌های توسعه بنادر، فرودگاه‌ها، مناطق گردشگری، شهرک‌های تفریحی، مسکونی و تجاری تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دکتر هاشم النعیمی، مدیر اداره حمایت از مصرف‌کننده وابسته به وزارت اقتصاد گفت: این وزارتخانه هیچ‌گونه شکایتی مبنی بر افزایش قیمت سیمان دریافت نکرده است.

البته کمیته‌ای برای بررسی موضوع گران شدن سیمان تشکیل شده تا دلایل آن ریشه‌یابی شود و کمیته پس از انجام تحقیقات لازم جلسه‌ای با حضور تولیدکنندگان سیمان برگزار خواهد کرد.

بالحصا تصریح کرد: کمبود ماده کلنکر که جزء مواد اصلی صنعت سیمان‌ به شمار می‌رود از مهمترین مشکلات این بخش است. این ماده از هند وارد کشور می‌شد اما با افزایش تقاضای خرید سیمان در هند صادرات این ماده کاهش یافت.

قیمت هر تن کلنکر در ماه ژانویه 200 درهم بود و این رقم با افزایش 25 درصدی به 290 تا 300 درهم رسید. نیروی برق پاسخگوی نیاز کارخانه‌های سیمان نیست و صاحبان کارخانه‌ها مجبورند این کمبود را با گازوئیل جبران کنند.

از سوی دیگر قیمت هر گالن گازوئیل به 8/12 درهم رسید که پیمانکاران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. انجمن پیمانکاران و وزارت اقتصاد تلاش گسترده‌ای را برای مهار قیمت‌ها آغاز کرده‌اند اما افزایش مداوم قیمت مواد ساختمانی، شرکت‌های پیمانکاری که باید طرح‌های ساختمانی را در موعد مشخصی تحویل دهند با مشکلات زیادی مواجه کرده و هزینه‌ این شرکت‌ها دائما افزایش می‌یابد.

اینگونه مسائل بر قراردادهای شرکت‌های پیمانکاری که با هدف احداث طرح‌های تاسیساتی و ساختمانی انعقاد می‌شود، تاثیر خواهد گذاشت و چون هر شرکتی براساس هزینه‌های خود قیمت را تعیین می‌کند، قیمت‌ها متفاوت خواهد بود.

عمر رمزی فاخر، مدیر شرکت پیمانکاری فاله گفت: افزایش قیمت مواد ساختمانی قیمت قراردادها را تا سقف 15 درصد نیز افزایش خواهد داد و چه بسا بعضی از شرکت‌های پیمانکاری با در نظر گرفتن احتمالی روند صعودی قیمت‌ها در آینده، قیمت قراردادها را 25 درصد افزایش دهند.

اغلب شرکت‌ها هنگام انعقاد قراردادها 2 تا 5 درصد سود را در نظر می‌گیرند اما با پیش‌بینی افزایش 15 درصدی قیمت آهن، سیمان، آجر، گازوئیل، آلومینیوم و کابل‌های برقی قیمت قراردادها نیز 10 تا 15 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در آخر هفته ماه فوریه قیمت هر بسته سیمان از 16 تا 17 درهم به 20 تا 22 درهم رسید. افزایش قیمت سیمان بر قیمت آجر نیز تاثیر گذاشت. قیمت آجر نیز با افزایش 20 فلسی در هفته گذشته از 9/1 درهم به 1/2 درهم رسید.

صعود قیمت گازوئیل

عمر فاخره از اداره اطلاع‌رسانی انجمن پیمانکاران گفت: افزایش قیمت هر گالن گازوئیل نیز در هفته از 5/12 درهم به 8/12 درهم رسید. قیمت چوب نیز اواخر ژانویه افزایش یافت و چوب المارینی از 45 درهم به 57 درهم و چوب بیتش از 65 درهم به 90 درهم رسید.

قیمت سیم، کابل‌های برقی و سرامیک نیز 10 تا 25 درصد افزایش یافته و قیمت یک تن آهن در هفته آخر فوریه با افزایش 6/6 درصدی، از 3 هزار درهم به 3200 درهم رسید.

افزایش ظرفیت تولید

فاخره بر اهمیت افزایش ظرفیت تولید آهن برای دستیابی به خودکفایی تاکید کرد و گفت: کشور عربستان سعودی صادرات آهن به هدف تامین نیازهای بازارهای داخلی را متوقف کرده است.

وی در ادامه گفت: تامین نیازهای داخلی سیمان براساس روند توسعه صنعت ساختمان نیاز به افزایش 30 درصدی ظرفیت کارخانه‌ها دارد. همچنین تسهیلاتی نیز در جهت احداث کارخانه‌های جدید و تامین نیازهای برق باید ارائه شود.

نوسان قیمت‌ها

محمود بغدادی از شرکت پیمانکاری الشادن گفت: نوسان قیمت مواد ساختمانی مخصوصا آهن تاثیرات منفی بر شرکت‌های پیمانکاری خواهد گذاشت و برنامه‌های آینده آنها به دلیل نامشخص بودن قیمت‌ها به تاخیر خواهد افتاد. وی بر اصلاح قوانین مرتبط با قراردادهای شرکت‌های پیمانکاری با در نظر گرفتن افزایش قیمت انواع مواد ساختمانی تاکید کرد.

همشهری امارات

کد خبر 45704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز