دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سخنان جنگ‌طلبانه ولیدجنبلاط، از سران گروه 14 مارس با واکنش جدی گروه‌های مخالفان دولت سنیوره مواجه شد.

جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی روز یکشنبه در آستانه سومین سالگرد ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان در نشست عمومی حزب متبوعش با متهم کردن مخالفان دولت به ترور، از آمادگی خویش برای جنگ داخلی خبر داد.

وی مدعی شد: اگر خلأ ریاست جمهوری، خیانت و ترور ادامه داشته باشد-که به‌نظر می‌رسد ادامه خواهد داشت- کشور را به هرج و مرج  کشیده می‌شود و شاید مجبوربه سوزاندن‌ ترو خشک شویم.

وی خطاب به مخالفان دولت گفت: اگر خواهان صلح هستید آماده هستیم، اما اگر خواهان جنگ هستید؛ ما نیز آماده‌ایم و به‌لحاظ سلاح و موشک مشکلی نداریم و سلاح و موشک را از شما خواهیم گرفت.

البته جنبلاط تنها ساعاتی پس از اظهارات تحریک آمیز و تند خود علیه مخالفان دولت سنیوره، این سخنان را پس گرفت و درگفت‌وگو با روزنامه السفیر اعلام کرد: گروه 14 مارس نه جنگ می‌خواهد نه درگیری.

سعد حریری رئیس جریان المستقبل در مجلس لبنان و از اعضای جریان 14 مارس هم گفت: ما خواهان جنگ داخلی نیستیم، بلکه خواهان روشن شدن حقیقت و انتخاب میشل سلیمان به‌عنوان رئیس جمهوری آینده هستیم.

در واکنش به سخنان جنبلاط، نبیه بری رئیس مجلس لبنان به روزنامه السفیر گفت: خطر بزرگی لبنان را تهدید می‌کند و کشور را در معرض نابودی قرار داده است.

همچنین حزب‌الله طی بیانیه‌ای سخنان جنبلاط را بی‌اعتبار و پوچ دانست. به گزارش سی‌ان‌ان، در این بیانیه آمده است: ولید جنبلاط در این روزها به‌دلیل ایجاد توافق بین گروه‌های سیاسی لبنان دچار سردرگمی و عدم تعادل روحی شده است. جنبلاط هرگونه توافقی میان این گروه‌ها را برای خود خودکشی سیاسی دانسته است، چرا که این‌گونه توافق‌ها حقیقت و ماهیت افرادی چون او را نشان خواهد داد.

تیمور جنبلاط فرزند ولید جنبلاط هم در گفت‌وگو با پایگاه خبری کانادایی مونترآل به مواضع اشتباه پدرش در قبال تحولات لبنان به ویژه موضع غلط وی در قبال حزب‌الله لبنان اعتراف کرد و گفت: پدرش عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکاست.

قاسم هاشم عضو پارلمان لبنان و یکی از اعضای ائتلاف مخالفان دولت سنیوره در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره سخنان جنبلاط و تیراندازی‌هایی که پس از این سخنان جنگ‌طلبانه رخ داد، اظهارداشت: سخنان جنبلاط چیز تازه ای نبود، بلکه گروه حاکم از مدتی پیش این رویکرد را آغاز کرد وهر یک از رهبران این گروه از جعجع گرفته تا سعد حریری چنین حملاتی را انجام دادند.

تیراندازی در بیروت

پس از سخنان جنبلاط بیروت پایتخت لبنان یکشنبه شب بار دیگرشاهد شلیک گلوله‌هایی بود که بر اثر آن چهار تن زخمی شدند.

به گزارش الجزیره، منبع مطلعی از حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان که ولیدجنبلاط رهبری آن را بر عهده دارد اعلام کرد:  این چهار تن، از اعضای این حزب هستند و در زمانی که در حال گذر از مقابل مقر حزب دمکرات بوده‌اند در معرض شلیک گلوله قرار گرفته‌اند.

در همین حال منابع وابسته به حزب دمکرات لبنان اعلام کردند این چهار تن با به کارگیری زور قصد ورود به مقر این حزب را داشته‌اند.

کد خبر 44031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز