گروه بین الملل: بحث درباره سپر دفاع موشکی میان روسیه و آمریکا، با پاسخ وزارت خارجه آمریکا وارد مرحله جدیدی شد.

تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به صحبت‌های ولادیمیر پوتین مبنی بر اینکه کشورش به هر نوع افزایش توان تسلیحاتی آمریکا پاسخ می‌دهد ادعا کرد برنامه سپر موشکی آمریکا در تضاد با مسابقه تسلیحاتی جنگ سرد است.

کیسی در این باره گفت: به‌طور حتم این برنامه نقطه مقابل ساخت انواع  سلاح‌هایی است که در گذشته شاهد بوده‌ایم. وی ادعا کرد: این یک سامانه جدید و محدود است و ماهیت آن واقعا هیچ خطری را برای منافع راهبردی روسیه یا نیروهای راهبردی آن تحمیل نمی‌کند.

وی بدون توجه به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران و ماهیت تسلیحاتی برنامه هسته‌ای کره‌شمالی ادعا کرد: به کار با دولت روسیه به شکلی خوب در این نوع موضوعات ادامه می‌دهیم و همچنین تلاش می‌کنیم تا مانع از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای در نقاطی همچون کره شمالی و ایران شویم. بنابراین مطمئن نیستم که او ( پوتین) به چه چیزی اشاره می‌کند.

ولادیمیر پوتین، روز جمعه در نطقی تلویزیونی با انتقاد شدید از سیاست‌های آمریکا و استقرار 10 موشک رهیاب در لهستان و یک سامانه رادار در جمهوری چک اعلام کرد که هیچ پاسخ مناسبی در مورد نگرانی‌های روسیه در این مورد دریافت نشده است.

وی هشدار داد که کشورش به تهدیدهای جدید امنیتی از سوی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) پاسخ خواهد داد.

پوتین همچنین گفت: برچیدن پایگاه‌های نظامی دوره شوروی سابق توسط روسیه، در حالی است که پیمان ناتو، پایگاه‌هایی در رومانی و بلغارستان دایر کرده و آمریکا قصد پیاده کردن طرح یک سپر دفاعی موشکی در لهستان و جمهوری چک را دارد.

وی با اشاره به اینکه یک رقابت تسلیحاتی جدید در راه  است، گفت: این تقصیر ما نیست. ما این رقابت را آغاز نکرده‌ایم. روسیه همیشه به چالش‌های مربوط به رقابت‌های تسلیحاتی جدید پاسخ خواهد داد و در حال توسعه سلاح‌های فوق پیشرفته خود است.

پوتین تصریح کرد: ما پایگاه‌های خود را در کوبا و ویتنام تعطیل کردیم. اما ناتو چه اقدامی انجام داد؟ ناتو و آمریکا امور نظامی خود را گسترش دادند و واشنگتن قصد دارد پایگاه‌های جدیدی در رومانی و بلغارستان ایجاد کند. مهم‌ترین چیزی که ما به دست آوردیم ثبات بود. این اطمینان را حاصل کردیم که زندگی روز به روز بهتر می‌شود، این نتیجه کار سخت است.

پوتین خاطر نشان کردکه روسیه با تولید تسلیحاتی که از نظر فناوری پیشرفته است، همواره به تهدیدهای ناشی از مسابقه جدید تسلیحاتی پاسخ خواهد داد.

هشدار روسیه به ناتو

یک مقام دفاعی روسیه اعلام کرد: طرح ناتو برای پیوستن به سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی در قالب سیستم امنیتی آتلانتیک شمالی به روابط این سازمان با مسکو آسیب می‌رساند.

به گزارش فارس، آلکساندر کولماکوف معاون اول وزیر دفاع روسیه در نشست غیر رسمی شورای روسیه-ناتو که در ویلینوس روسیه تشکیل شد، گفت: قصد ناتو برای پیوستن به طرح دفاع موشکی آمریکا در قالب یک سیستم امنیتی، تاثیر منفی بر همکاری ناتو با روسیه دارد.

مقامات روسیه چند روز اخیر نشستی را با یاپ دهوپ شفر دبیر کل ناتو در ویلینوس برگزار کردند.

مقامات ناتو پیش از این اعلام کرده بودند برنامه همکاری ناتو-روسیه را برای سال 2008 به تصویب می‌رسانند.

کد خبر 43882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز