کانون کارگزاران بورس در پی افزایش بهره مالکانه معادن درکمیسیون تلفیق مجلس بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه کانون کارگزاران آمده است: در روزهای اخیر موضوع افزایش بهره مالکانه معادن در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی سبب شده بازار اوراق بهادار با التهاباتی مواجه شود و قیمت سهام گروهی از شرکتها کاهش یابد.

هر چند برخی از مقام‌های دولتی نظر مخالف خود را با چنین تصمیمی به صراحت اعلام کرده‌اند با این حال شدت و نوع تصمیم اتخاذ شده، آثار زیانبار خود را بر بازار اوراق بهادار بر جای نهاده و ابهام در میزان گستردگی دامنه این تصمیم و حدود آن، کماکان مشغله ذهنی بسیاری از سرمایه‌گذاران شده است.

در ادامه بیانیه آمده است: موضوع سرمایه‌گذاری، مراقبت از سرمایه و تلاش برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذاران در هر اجتماعی از حساسیت بسیاری برخوردار است.

سرمایه‌گذاران برای انتفاع از سرمایه‌گذاری خود پیش فرض‌هایی دارند که مبنای آنها قوانین و مقررات حاکم بر اقتصاد هر کشور است و فرض اصلی بر پایداری و ثبات قوانین است و فرض دیگر آن است که هرگاه قوانین دستخوش تغییراتی شدند این تغییرات نمی‌تواند آنچنان وسیع، دامنه‌دار و عمیق باشد که همه محاسبات سرمایه‌گذاران را یکباره دگرگون سازد.

تصمیماتی از نوع افزایش بهره مالکانه از 40 میلیارد تومان به500 میلیارد تومان می‌تواند با نگرش افزایش تعداد معادن یا با نگرش افزایش نرخ استفاده از هر معدن باشد و با توجه به اینکه ضریب افزایش فوق به میزان 5/12 برابر، ضریب بسیار قابل ملاحظه‌ای است، درصورتی که نوع نگرش مذکور مشخص نشود، می‌تواند پیش‌فرض‌های سرمایه‌گذار را به صورت قابل توجهی تغییر داده و وی را از ادامه راه منصرف سازد.

کد خبر 43654

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز