مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: داشمندان روس مکان یاب جدیدی ساخته‌اند که همزمان از سه سیستم ناوبری گلوناس، GPS و گالیلو دریافت اطلاعات می‌کند.

به گزارش نووستی، دانشمندان روسیه از انستیتو ساخت دستگاه های فضایی، مکان‌یاب جدیدی با نام "Glospace" ساختند که می‌تواند همزمان از سه سیستم ناوبری ماهواره‌ای، گلوناس روسی، GPS آمریکایی و GALILEO که اکنون در اروپا در دست ساخت است[گالیله در محاق]، امواج و اطلاعات را دریافت کند.

یوری کارالیوف مدیر کل و طراح ارشد این انستیتو اظهار داشت: به خریداران، مکان‌یابی را عرضه می‌کنیم که دارای ویژگی منحصر به‌فردی‌است. به این ترتیب که همزمان امواج را از تمامی ماهواره‌هایی که در بالای سر کاربر وجود دارند، دریافت می‌کند.

کارالیوف مدعی‌است که در جهان چنین دستگاهی همتا ندارد.

به گفته وی، گیرنده‌هایی که اکنون در بازار وجود دارند، امواج را تنها از گروه ماهواره‌های آمریکایی (Navstar GPS) گرفته و تنها می‌توانند امواج غیر نظامی GPS را دریافت کنند.

کارالیوف افزود: دستگاه جدید گلاس‌پیس که کارکرد آن به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نشان داده شده[پوتین سراغ مکان‌نمای روسی را گرفت]، همزمان امواج تمامی ماهواره‌هایی که بالای سر مصرف‌کننده هستند را ترکیب می‌کند. این شامل چهار یا پنج ماهواره ردیابی-راهنمایی روسی، شش تا هشت ماهواره آمریکایی به علاوه ماهواره سیستم اروپایی GALILEO است.

اروپایی‌ها فعلاً تنها یک ماهواره از چنین نوعی دارند.

بهای مکان یاب روسی گلاس‌پیس برابر با مکان‌یاب‌های دیگر و حدود 15 تا 18 هزار روبل (حدود 700 دلار) اعلام شده‌است.

گلاس‌پیس اجازه می‌دهد که نه تنها کوچک‌ترین جزئیات تصاویر را بر صفحه نمایش آن دید، بلکه فیلم و عکس نگاه کرد و فایل‌های صوتی دیجیتالی را نیز گوش داد. علاوه بر این گلاس‌پیس مجهز به ساعت و بازی نیز هست.

کد خبر 43315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز