گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه لهستان از حاصل شدن توافق کلی میان دو کشور درباره استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا خبر داد.

رادوسلاو سیکورسکی که از روز پنجشنبه برای دیدار با مقامات آمریکایی درباره استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان، در واشنگتن به سر می‌برد، روز جمعه از به دست آمدن توافق اصولی در این باره خبر داد و گفت: با طرف آمریکایی توافق شد تا در ازای استقرار سپر موشکی در خاک کشورش، همکاری نظامی با آمریکا گسترش یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سیکورسکی در یک نشست خبری به همراه کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما هنوز به خط پایان مسیر مذاکرات نرسیده‌ایم و در میانه راه قرار داریم.

وی با اشاره به درخواست‌های دولت لهستان در‌ازای استقرار تأسیسات سپر موشکی آمریکا در خاک کشورش، افزود: ما به یک توافق اصولی دست یافتیم اما هنوز کارهای بسیاری برای کارشناسان ما باقی مانده است.

وزیر خارجه لهستان با اشاره به نگرانی‌های مسکو از این طرح گفت: دفاع هوایی لهستان هیچ کشوری را هدف نگرفته و نمی‌گیرد. فقط قرار است لهستان به هم‌پیمان نیرومندتری برای آمریکا در ناتو تبدیل شود و بتواند در عملیات‌ مشترک شرکت کند.

مخالفت شدید روسیه

کرملین از طرح آمریکا برای استقرار پایگاه‌های دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک به شدت انتقاد کرده و از آن به‌عنوان تهدیدی علیه منافع روسیه یاد کرده است.

فرماندهان ارشد روسی در مخالفت با این طرح تا آنجا پیش رفتند که حتی دست به تهدید موشکی هم زدند.

مقامات لهستانی بارها تأکید کرده‌اند که در مذاکرات با آمریکا بر سر این موضوع حتما باید نگرانی‌ها و ملاحظات مسکو در نظر گرفته شود.

اگر چه ناتو با پیشروی به شرق اروپا اکنون در حیاط خلوت روسیه خیمه زده است اما این کشورها هنوز هم در حفظ روسیه به‌عنوان یک‌ هم‌پیمان منافع جدی دارند. به همین دلیل تلاش می‌کنند تا ناخشنودی روسیه را از خود به کمترین حد برسانند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع خبری خود نوشت، در این مذاکرات واشنگتن متعهد شده تا نیروهای مسلح لهستان را نوسازی و به روز کند.

اما شاید این تنها بخشی از امتیازاتی باشد که لهستان در قبال موافقت برای استقرار سپر موشکی آمریکا در این کشور از واشنگتن طلب کرده است.

در ماه نوامبر گذشته با استقرار دولت جدید در لهستان مذاکرات یکساله آمریکا با این کشور برای استقرار سپر دفاع موشکی متوقف شد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم لهستان مخالف استقرار موشک‌های آمریکایی در خاک این کشور هستند.

در میان کشورهای اروپایی، لهستان بیشترین کمک نظامی را از آمریکا دریافت می‌کند که حجم آن از سال 2001 تا کنون به‌طور کلی به 750 میلیون دلار رسیده‌است.

کد خبر 43290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز