همشهری‌آنلاین: مردم افغانستان شنبه ۲۸ مهر برای شرکت در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفتند تا در سومین رای‌گیری از زمان سقوط طالبان در ۲۰۰۱ که آزمونی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آتی است، شرکت کنند.

این انتخابات که قرار بود اوایل سال ۲۰۱۵ برگزار شود به دلایل امنیتی و اصلاحات در روند ثبت‌نام از رای‌دهندگان تا به امروز شنبه ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸(28 مهر) به تعویق افتاد.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره،دولت افغانستان مکررا ابراز اطمینان می‌کند که مردم افغان می‌توانند در امنیت کامل رای‌ بدهند اما این کشور درگیر خشونت‌هایی است که عمدتا به حملات گروه‌های مسلح طالبان نسبت داده می‌شود. شبه‌نظامیان طالبان متعهد شدند که در روند رای‌گیری در این "انتخابات ساختگی" اخلال ایجاد کنند.

رای‌گیری از ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز شده است و تا ساعت چهار عصر ادامه دارد. ۲۱ هزار صندوق اخذ رای در پنج هزار و صد شعبه اخذ رای در ۳۳ ولایت شرکت‌کننده در رای‌گیری وجود دارد.

پارلمان افغانستان متشکل از دو مجلس مشرانو جرگه (سنا) و ولسی جرگه (مجلس نمایندگان) است. انتخابات امروز برای ولسی جرگه است و اعضا منتخب مدت پنج سال در اين پست حضور خواهند داشت.

۲۵۰ کرسی در مجلس نمایندگان وجود دارد که شامل ۱۰ کرسی برای عشایر و یک کرسی مشترک برای سیک و جامعه هندو می‌شود. ۶۸ نماینده زن هم باید انتخاب شود و به عبارتی برای هر ولایت دست‌کم یک نماینده زن.

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است، هشت میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۰۷ تن برای انتخابات امروز ثبت‌نام کردند که اندکی بیش از سه میلیون از آنان را زنان تشکیل می‌دهند. براساس اعلام این کمیسیون، ثبت‌نام بیش از ۶۰۰ هزار تن به دلایل مختلف لغو شده‌است.

شمارش آراء به محض خاتمه یافتن رای‌گیری در ساعت چهار عصر به وقت کابل در حضور ناظران انتخاباتی آغاز می‌شود. کمیسیون مستقل انتخابات زمان مشخصی را برای اعلام نتایج رسمی اعلام نکرده است اما انتظار می‌رود نتایج ظرف یک‌ماه مشخص شود.

کد خبر 419533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha