چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری برزیل در پایان سفرش به کوبا به صورت غیرمنتظره با فیدل کاسترو که در بستر بیماری است، ملاقات کرد.

خبرگزاری اتریش از هاوانا گزارش داد، یکی از سخنگویان لوییس ایناسیو لولا داسیلوا اعلام کرد این ملاقات بیشتر جنبه خصوصی داشت.

کاسترو 81 ساله از آغاز بیماری‌اش در تابستان سال 2006 تاکنون در محافل علنی حضور نیافته و رهبری کوبا را از آن موعد به برادرش رائول سپرده است.

تصاویر رسمی که در پایان این ملاقات منتشر شد، نشان می‌دهد کاسترو نحیف شده، اما از روحیه بالایی برخوردار است. کاسترو در این ملاقات هم لباس ورزشی پوشیده بود و کفش تنیس به پا داشت.

Cuba's leader Fidel Castro (L) takes a photograph of Brazil's President Luiz Inacio Lula da Silva (R) during a meeting in Havana January 15, 2008. Lula met with ailing Cuban leader Fidel Castro on Tuesday and said he was "incredibly lucid" and healthy enough to resume his political role in Cuba. REUTERS

در برخی عکس‌ها نیز می‌شد او را دید که چگونه با یک دوربین کار می‌کند. این اولین تصاویر کاسترو بود که دولت از اکتبر سال گذشته میلادی منتشر کرده است. در آن زمان او با هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا ملاقات کرده بود.

ابتدا گفته شده بود که لولا در سفرش به کوبا قصد ندارد با همتای خود ملاقات کند، گرچه این ملاقات درخواستی از جانب طرف برزیلی مطرح شده است.

لولا داسیلوا چند ساعت پیش از ملاقاتش با کاسترو قراردادهای متعددی را برای تمدید اعتبار سرمایه‌گذاری در جاده‌سازی، امور بهداشتی و مواد غذایی در کوبا امضا کرده بود.

در قرارداد دیگری کنسرسیوم نفتی برزیلی پتروبراس مجوز استخراج نفت در آب‌های کوبا را کسب کرد. قراردادهای مشابهی نیز با شرکت‌های نفتی اسپانیایی، کانادایی، هندی و مالزیایی منعقد شده است.

فیل پترز، کارشناس موسسه لگزینگتون در آمریکا گفت قراردادهایی که برزیل منعقد کرده است ضربه دیگری برای تلاش‌های آمریکاست که می‌خواهد کوبا را با اعمال تحریم‌های تجاری منزوی کند.

وی گفت: «این تازه‌ترین سیگنال در این خصوص است که باقی کشورهای جهان به هیچ وجه با سیاست‌های آمریکا در قبال کوبا موافق نیستند.»

کد خبر 41904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز