مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

دکتر هرمز اسدی، جانور شناس برجسته کشور، قربانی نجات گوزن‌های زرد ایرانی شد

به گزارش همشهری، دکتر هرمز اسدی و مهندس عباس‌پور، رئیس منطقه حفاظت شده دنا، چهارشنبه شب 19 دی، در جریان انتقال 6 گونه زرد از ساری به یاسوج، در محور شهرضا- سمیرم دچار سانحه شده و جان سپردند.

در این سانحه که بر اثر کنترل نکردن وسیله نقلیه توسط راننده رخ داد، خودروی پیکاب متعلق به اداره کل محیط‌زیست یاسوج به دره سقوط کرد و دکتر اسدی بر اثر ضربه مغزی در دم جان سپرد و مهندس حبیب عباس‌پور نیز بر اثر جراحت شدید پس از چند ساعت در بیمارستان جان به جان آفرین تقدیم کرد.

دکتر هرمز اسدی که در سالیان اخیر، بیشترین توان خود را بر نجات گونه نادر طبیعت ایران [گوزن زرد] متمرکز کرده بود، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران بود و به تدوین سه مبحث اکولوژی حیات وحش، مبانی مدیریت وحش و فنون و روش حیات وحش اشتغال داشت.

وی که دکترای خود را از دانشگاه یوتمبرگ آلمان دریافت کرده بود، در زمینه‌های مختلف محیط‌زیست، تحقیقاتی در ایران، دوبی، استرالیا، هند، پاکستان، نپال، برمه و  بنگلادش به انجام رساند که از آن جمله می‌توان از تحقیق درخصوص پستانداران به ویژه بازهای شکاری در دوبی، فوک خزر نام برد.

حفظ و حراست از گونه یوزپلنگ ایرانی نیز اولین بار از سوی این استاد دانشگاه مطرح شد.

دکتر هرمز اسدی از جمله کارشناسان همکار بخش محیط‌زیست روزنامه همشهری بوده و خوانندگان روزنامه با دیدگاه‌های ایشان آشنا هستند.

 دکتر اسدی و وضعیت شنگ ایران
 دکتر اسدی و هجوم دلفین‌ها به ساحل جاسک
 دکتر اسدی و گوزن زرد ایرانی

روزنامه همشهری درگذشت این استاد برجسته و محقق سخت‌کوش و مهربان طبیعت ایران را به خانواده ایشان و دل‌مشغولان محیط‌زیست کشور تسلیت می‌گوید.

کد خبر 41469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز