همشهری آنلاین: نام عزت‌الله انتظامی با سینما و تئاتر پیوند خورده است. او در طول ۹۴ سال حیات خود، در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی و تئاتر بازی کرد.

سریال

به گزارش ايسنا؛ از این هنرمند نقش‌های چندانی در تلویزیون به ثبت نرسیده است، با این حال ایفای نقش در سریال «هزاردستان» مرحوم علی حاتمی از نقش‌های ماندگار آقای بازیگر شد.

سریال «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۵۸ برای تلویزیون ساخته شد. ساخت این مجموعه تاریخی هشت سال به طول انجامید و در نهایت در سال ۱۳۶۷ از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت.

این مجموعه کلکسیونی از بهترین بازیگران ایرانی را در خود جمع کرده بود. علاوه بر عزت‌الله انتظامی که در سریال «هزاردستان» نقش خان مظفر را بازی کرد، جمشید مشایخی، داود رشیدی، علی نصیریان و محمدعلی کشاورز با هدایت علی حاتمی، یکی از ماندگارترین سریال‌های تاریخی تلویزیون ایران را رقم زدند.

این سریال به داستان زندگی رضا خوشنویس (با بازی جمشید مشایخی) می‌پردازد؛ شخصیتی تخیلی مبتنی بر شخصیتی تاریخی به‌ نام کریم دواتگر.

شخصیت «خان مظفر» با بازی مرحوم انتظامی، بر اساس نظریه‌ای، در وقایع پشت پردهٔ سیاسی و اجتماعی ایران در دوران قاجار و پهلوی دست داشته است.

انتظامی هشت سال پیش در گفت‌وگویی با ایسنا که به انگیزه ‏پخش مجدد سریال «هزار دستان» انجام شد، گفته بود که "این مجموعه با سریال‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شوند، قابل مقایسه نیست؛ در صورتی که امکانات فیلمسازی در زمان حاضر خیلی بیشتر از زمان ساخت «هزاردستان» است."

مرحوم انتظامی در این گفت‌وگو یادآور شده بود که "«هزاردستان» سریال بااهمیتی است که زمان و کار زیادی صرف تولیدش شده است. بهترین بازیگران آن زمان در «هزاردستان» بازی می‌کردند؛ کارگردان بر کارش مسلط بود، فیلمبردار خوبی داشت و دیالوگ‌های زیبایی برای آن نوشته شده بود."

آقای بازیگر تاکید کرده بود که "«هزاردستان» حساب شده ساخته شده بود و سال‌ها روی آن کار شد." اینکه "قبل از «هزاردستان»، سریال‌هایی مثل «مراد برقی» ساخته شده بود ولی «مراد برقی» یک سریال کمدی بود و جایگاه خاص خودش را داشت. «هزاردستان» اولین سریال تاریخی است که تحولاتی را که در یک زمان خاص رخ داده، منعکس می‌کند و به همین جهت اهمیت زیادی دارد."

او بیان کرده بود که «هزاردستان» در زمانی که پخش می‌شد سریال پربیننده‌ای بود؛ پخش این سریال باعث خلوت شدن خیابان‌ها می‌شد و حالا پس از مدتی دوباره پخش می‌شود.

انتظامی در پاسخ به این پرسش که آیا پایان «هزاردستان» در زمان پخش اولیه تغییر کرده، گفته بود که "پایان این سریال بعد از تحولاتی که به وجود آمد، تغییر کرد؛ قرار بود «هزاردستان» به صورت دیگری تمام شود."

این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان تاکید کرده بود که با توجه به امکاناتی که در آن زمان وجود داشته کار علی حاتمی فوق‌العاده بود.

در این بخش می‌توانید قسمت‌هایی از سریال هزاردستان مربوط به ایفای نقش مرحوم عزت الله انتظامی را مشاهده کنید:

اما «محاکمه» نام یک مجموعه تلویزیونی ایرانی دیگر است که «حسن هدایت» کارگردانی آن را برعهده داشت و عزت الله انتظامی در نقش حشمت مینوی در آن ایفای نقش کرده بود.

این مجموعه که در سال ۱۳۷۷ تولید و در سال ۱۳۷۸ از شبکه اول سیما پخش شد، بخشی از تاریخ معاصر ایران را به تصویر کشیده بود و گروهی را نشان می‌داد که به اجرای قانون و عدالت علاقمند هستند و برای برپایی دادگاه محاکمهٔ شهربانی رضاشاه، دچار مشکلات فراوانی می‌شوند.

عزت‌الله انتظامی در این سریال در کنار اسماعیل شنگله، داریوش فرهنگ، مهناز افضلی، رویا تیموریان و بهمن دان ایفای نقش کرده بود.

«آقای بازیگر» علاوه بر بازیگری، تجربه کارگردانی نیز داشته و در سال ۱۳۵۷ تله فیلم «مسافرت» را کارگردانی کرد که خودش هم در آن ایفای نقش کرده بود اما این مجموعه به نمایش درنیامد.

همچنین عزت‌الله انتظامی در فیلم تلویزیونی «الموت» در سال‌ ۵۴ تا ۵۶ به کارگردانی داریوش مهرجویی بازی کرده بود که البته ساخت آن نیمه‌تمام ماند.

به گزارش ایسنا، عزت‌الله انتظامی در چند سال اخیر خانه‌نشین شده بود. این بازیگر برجسته و شناخته شده عالم سینما و تئاتر، ساعت ۴ صبح، ۲۶ مرداد ماه از دنیا رفت و مراسم تشییعش یکشنبه (۲۸ مرداد ماه) ساعت ۹:۳۰ از تالار وحدت برگزار می‌شود.

کد خبر 413979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha