همشهری آنلاین: سازمان بهداشت جهانی "اختلال بازی" را به لیست بیماری‌های روانی خود افزود

  قرار است در جدید‌ترین نسخه دسته‌بندی بین‌المللی بیماری‌های این سازمان نیز ثبت شود.

براساس گزارش ساينس الرت، اين ليست استاندارد از بيماري‌ها و ديگر وضعيت‌هاي پزشكي است كه كشورهاي مختلف جهان آن را مورد استفاده قرار مي‌دهند. افزوده شدن اين وضعيت به ليست بيماري‌ها با اين هدف انجام گرفته تا وضعيتي را تعريف كند كه در آن سرگرمي قديمي بازي‌هاي ويديويي به مشكلي دردسرساز تبديل مي‌شود. اين اقدام همچنين مي‌تواند به افرادي كه حس مي‌كنند با بازي‌هاي ويديويي دچار مشكل شده‌اند كمك كند.

ليست بين‌المللي بيماري‌هاي سازمان بهداشت جهاني رفتار بازي‌هاي ويديويي را به شرط داشتن سه ويژگي به عنوان يك اختلال دسته‌بندي كرده‌است: اگر فرد كنترل خود را بر عادت‌هاي مرتبط به انجام بازي‌هاي ويديويي از دست بدهد، اگر فرد بازي ويديويي را نسبت به ديگر فعاليت‌ها و علائق زندگي‌اش در اولويت قرار دهد،‌و اگر با وجود عواقب منفي كه دريافت مي‌كند به بازي‌كردن ادامه دهد.

اين الگو دست‌كم براي يك سال بايد ادامه داشته‌باشد و تكرار شود تا اختلال تشخيص داده شود. به اين شكل، بازي‌هاي ويديويي به ليست رفتارهاي مشكل‌سازي كه در اثر از دست رفتن كنترل ايجاد مي‌شوند، مانند قمار يا سو استفاده از موادي مانند الكل،‌نيكوتين و كافئين افزوده شده‌است.

با اين همه برخي از متخصصان باور دارند اعتياد به بازي‌‌هاي ويديويي معمولا يكي از نشانه‌هاي بروز مشكل در سلامت روان است نه نشانه يك بيماري رواني. سازمان بهداشت جهاني همچنين اشاره‌اي به نوع بازي‌ها و مدت زمان بازي كه منجر به بروز مشكل خواهد شد نكرده‌است.

از نظر اين سازمان بازي‌‌كردن زماني دردسر‌ساز شده و به عنوان اختلال سلامت رواني شناخته خواهد شد كه اين رفتار تا حدي وسواس‌گونه و شديد باشد كه بر عملكرد حرفه‌اي، تحصيلي، اجتماعي، خانوادگي و فردي اثر گذاشته و آن را مختل سازد. به بياني ديگر اين رفتار بايد رفتار شخصي آسيب‌زننده به روابط فردي باشد يا با كار و تحصيل فرد تداخل داشته باشد.

سازمان بهداشت جهاني ليست بين‌المللي از بيماري‌ها را تدوين مي‌كند تا هر كشور بتواند از آن به عنوان سيستم استاندارد دسته‌بندي بيماري‌ها استفاده كند و شيوه‌اي واحد براي تشخيص بيماري‌ها و روند تشخيص آنها در اختيار داشته‌باشند.

کد خبر 408391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha