همشهری آنلاین: ژان کلود کاریر فیلمنامه‌نویس برجسته فرانسوی چهارشتبه 12 دی ماه در دانشکده ریان‌های خارجی دانشگاه تهران درمورد رابطه سبنما و ادبیات سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات آمریکای شمالی در  این جلسه آقای کاریر با توضیح برخی از فیلمنامه ها و چگونگی نوشتن آنها به تشریح روند پیدایش رسانه سینما پرداخت و گفت: "در قرن نوزدهم تنها کتاب (مطالب چاپی) و تئاتر بودند بسیاری از اوقات مردم را پر می کردند اما در قرن بیستم چندین رسانه دیگر پا به عرصه گذاشتند که باعث پیدایش شرایط جدید شدند و هر یک از آنها زبان خاص خود را دارند."

وی با اشاره به نخستین شرایط پیدایش سینما، افزود: "سینما در ابتدا فقط  یک اختراع فنی بود که در ان واحد در آلمان، آمریکا و فرانسه اتفاق افتاد. اما این روند با تکنیک های دکوپاژ و مونتاژ تحولی عظیم یافت و برای خود زبان جدیدی اختراع کرد. در واقع، ویژگی خاص سینما بریدن و چسباندن است که در هیچ هنر دیگری امکان آن وجود ندارد."

فیلمنامه نویس بزرگ فرانسوی با اشاره به سایر ویژگی های سینما اذعان داشت: "سینما در زمان دخالت و با آن بازی می کند. در سینما برخلاف ادبیات که وقایع را با کلمات توصیف می کند، رویدادها را با تصویر به نمایش می گذارند که بسیار دشوارتر از توصیف ادبی است و همواره امکان پذیر نیست."

نامزد جایزه اسکار برای سه سناریو سپس با ذکر نمونه هایی از ارتباط خود با نویسندگان مشهوری چون گونتر کراس و میلان کوندرا خاطر نشان کرد: "من برخی از آثار ادبی مشهور را به صورت فیلمنامه درآورده ام که در برخی موارد چیزهایی در آنها وجود دارد که در اثر اصلی وجود ندارد اما نویسنده از وجود آن بخش جدید در اثر سینمایی شده اش ابراز خشنودی کرده است."

کاریر درباره رابطه نویسنده ادبی با فیلمنامه نویس گفت:" فضای ادبی فضایی رمزگونه است اما فضای تصویر و سینما عینی و واقعی باید باشد که این امر رابطه این دو حوزه را دشوار می سازد اما نکته مهم این است که رابطه آنها باید غیرقابل رویت باشد و اثر هنری به اثر ادبی روی کاغذ غنای بیشتری بدهد. مثلا هنگامی که شهرام ناظری شعری می خواند در شعر نوشته شده بر کاغذ حال و هوای دیگری به وجود می آورد و آن را جذاب تر می‌کند. در واقع هنرمند بزرگ نادیدنی‌ها را آشکار می‌کند."

در این مراسم که با همت گروه مطالعات فرانسۀ موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا و همکاری دانشکده زبان های خارجی دانشگاه تهران برگزارش شده بود،نهال تجدد، همسرادیب ایرانی ژان کلود کاریر و بازیگر  بزرگ سینمای ایران، عزت الله انتظامی نیز حضور داشتند.

کد خبر 40796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز