یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم تشییع و بدرقه ناصر ملک مطیعی در خانه سینما ۲ (خیابان وصال) و خیابان‌های اطراف آن با حضور گسترده مردم و سینماگران برپا شد.

تشییع ناصر ملک مطیعی

به گزارش ایسنا، صبح یکشنبه 6 خرداد ماه جمعیت زیادی از مردم در کنار هنرمندان‌ به ساختمان شماره دو خانه سینما رفتند تا این هنرمند قدیمی را به سمت خانه ابدی بدرقه کنند.

در این مراسم که با اجرای کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما همراه بود، وجه غالب سخنرانی‌ها گله از عملکرد صدا و سیما بود که بیشتر از سوی مردم عنوان شد و هنرمندان نیز در سخنان خود این موضوع را مطرح کردند که چرا بعد از مرگ، صدا و سیما به ناصر ملک مطیعی پرداخت.

محمد متوسلانی به عنوان یکی از هنرمندانی که در این مراسم صحبت کرد پس از دعوت مردم به آرامش و همراهی برای بهتر برگزار شدن مراسم به شعارهای مردم و به گله‌مندی‌ها اشاره کرد و گفت: کسانی‌ که چنین ظلمهایی میکنند باید ببینند مردم چه می‌خواهند. تاریخ حتما جواب میدهد که این ظلمها از حقارت است یا نادانی یا عقده.

پژمان بازغی به عنوان یکی از بازیگران پس از انقلاب گفت: قدر پیشکسوتان‌ مثل بهروز وثوقی و مسعود کیمیایی، سعید راد و...را بدانیم.

محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردان سینما با بیان اینکه باید یادی از قیصر سینمای ایران کند، پیام کوتاهی از طرف بهروز وثوقی‌ پخش کرد که او گفته بود:« بعد از ۴۰ سال صدایم بین مردم پخش میشود ولی در اندوه از دست دادن یک فرد ماندگار هستم که‌ مثل من ۴۰ سال منتظر بود. من امروز داغدار برادری دور از وطن هستم. ناصر عزیز ۳۰ سال بر پرده محبوب‌ مردم بود و ۴۰ سال بیرون از پرده محبوب بود و الان رفت نزد فردین و علی حاتمی.‌ اینها ستون سینمای ایران باقی می‌مانند.»

سپس پرویز پرستویی در ادامه بیان کرد: بهروز وثوقی حجت را تمام کرد و امروز همه جای دنیا ما را می‌بینند که چطور از هنرمندانمان تجلیل می‌کنیم.

تشییع ناصر ملک مطیعی

این بازیگر با اشاره به اینکه باید به پوری بنایی، انوشیروان روحانی، سعید راد، نصرت کریمی و همه هم نسلان او تسلیت گفت، در پاسخ به شعارهای مختلفی که مردم سر می‌دادند، گفت:اینجا هستیم چون میهن ما اینجاست و مهر وطن نیروی بزرگ‌ ماست.‌ این سایه گسترده است و گسترده‌تر میشود و وای به حال کسانی‌ که این سایه را نمی‌خواهند. مهر مردم مرهم است. در این ساعات گذشته صدا و سیما به یاد آورد ناصر خان را ببیند ولی یادتان می آید چند وقت پیش با او چه کردید؟ ناصر خان تاریخ سینمای ایران است. صدا و سیما، مال شما نیست. با پول ما و بیت‌المال صدا و سیما شده است.

وی با انتقاد از اتفاقات پیش آمده در برنامه‌های تلویزیونی ضبط شده با حضور ملک مطیعی گفت: آقای مهران مدیری شما هنرمند شایسته‌ای هستید و یک‌ سوال از مهمان‌ خود می‌پرسیدید که عاشق هستی؟ شما می‌دانستی که‌ ناصر ملک مطیعی عاشق مردم است؟ چرا او را دعوت کردید و بعد تلویزیون به جایش طبیعت نشان داد؟ اینها که اختلاس نکردند. من از صدا و سیما سوال دارم که آیا او فقط فیلم علی عطشانی را بازی کرده؟ «فرمان»‌ سینما نبوده که در سابقه کاری‌اش فقط به همان یک فیلم اشاره می‌کنید. آن «بالا» که مدام میگویید اجازه پخش نداده کیست و کجاست؟ چه شد که بعد از مرگ مشکل ندارد؟

پرستویی در پایان سخنانش افزود: ناصر خان رفت ولی شما را به وجدانتان قسم اهالی سینما، کمی بیشتر ‌هوای هم را داشته باشیم. بگذارید نسل جدید که میآید قدر بداند. این شتر دم خانه همه می‌خوابد.

مسعود کیمیایی کارگردان سینما هم بیان کرد: ما از اینکه هنرمندمان رفت ناراحتیم ولی اینجا ماندن و فیلمسازی هم خیلی سخت است. من دلتنگ بهروز وثوقی هستم چون از نوجوانی با هم کار کردیم. کسی که اینجا مانده خیلی سختی کشیده است. من به ناصر ملک مطیعی که با او قیصر را کار کردم تعظیم میکنم.

او با اشاره به صحبت‌های پرویز پرستویی گفت: پرویز پرستویی بازیگری‌ بی‌پروا است و بدانید ترس، دشمن جسارت است.

امیر علی ملک مطیعی فرزند این بازیگر هم مطرح کرد: آرزوی من این بود که تصویر پدرم را روی پرده ببینم و این اتفاق در فیلم آقای عطشانی (نقش نگار) رخ داد. او دوست داشت یک یادگاری قشنگ برای شما بگذارد.

او با تشکر ویژه از پرستویی گفت: ایشان از پدر من‌ خیلی حمایت کردند و حجت الله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی) هم با مشکلاتی که برایش پیش آمد اما پشت پدرم ایستاد و فیلمش اکران شد و من توانستم او را به آرزویش برسانم اما از رییس‌ صدا و سیما هم می‌پرسم که چرا خبر مرگ پدر من از صدا و سیما پخش می‌شود و این فقط یک سوال است که چطور می‌شود وقتی هنرمندی می‌میرد، می‌شود تصویرش پخش شود ولی تا مدتی قبل امکانش نبود!

تشییع ناصر ملک مطیعی

پیکر ناصر ملک مطیعی پس از اقامه نماز توسط حجت‌ الاسلام آهنگران، روی دوش مردم و در خیابان وصال شیرازی به قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شد.

از جمله هنرمندان و مسوولان حاضر در این برنامه میتوان به سعید راد، فرامرز قریبیان، پوری بنایی، بهزاد فراهانی، خشایار اعتمادی، فریدون جیرانی، حسین محجوب، منوچهر شاهسواری، ابراهیم داروغه زاده و... اشاره کرد.

ناصر ملک مطیعی در سن ۸۸ سالگی بامداد شنبه 5 خرداد ماه از دنیا رفت؛ او متولد ۱۳۰۹ در تهران بود و در حدود ۱۰۰ فیلم‌ و سریال در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایفای نقش کرده بود.

وی علاوه بر بازیگری، سابقه نویسندگی و تهیه‌کنندگی سینما را نیز در کارنامه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود داشت.

ملک‌مطیعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازی نکرد اما در سال ۱۳۹۲ در فیلم سینمایی «نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی مقابل دوربین رفت و پیش‌تر هم مقابل دوربین مستند «قیصر 40 سال بعد» به کارگردانی مسعود نجفی رفت.

این بازیگر پیشکسوت طی روزهای گذشته به علت نارسایی کلیه و تنگی نفس در بیمارستان بستری شده بود.

کد خبر 406584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha