فهیمه سادات طباطبایی - خبرنگار: حاشیه‌های مدارس تیزهوشان (سمپاد) گویا تمامی ندارد و فقط از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود.

جدیدترین حاشیه این مدارس حالا تغییر نوع پذیرش است که سبب شده دانش‌آموزان پایه ششم این‌بار برای شرکت در آزمون این مدارس که در نیمه سوم تیرماه است، در ابهام کامل به سر ببرند. بالاخره بعد از اینکه وزیر آموزش و پرورش از مواضع چندماهه خود مبنی بر حذف این مدارس کوتاه آمد و اجازه ادامه فعالیت آنها را داد،

حالا مسئولان آموزش و پرورش و شخص وزیر از تغییر شکل آزمون این مدارس خبر داده‌اند که در آن نقاط مجهول زیادی نهفته است. سیدمحمد بطحایی گفت: «نوع آزمون حتما تفاوت خواهد کرد و دیگر آزمون ورودی به‌معنایی که تا‌کنون داشتیم، به هیچ عنوان در هیچ مدرسه‌ای نخواهیم داشت.»

همچنین عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در تکمیل سخنان وزیر آموزش و پرورش گفته است: «طبق نظام پذیرش جدید که شیوه‌نامه آن ظرف هفته آینده به ادارات کل استان‌ها ابلاغ می‌شود، از طریق سنجش هوش و استعداد داوطلبان و ملاحظه سوابق تحصیلی آنان بدون آزمون‌های چندگزینه‌ای آموزشی نسبت به غربالگری آنان اقدام می‌کنیم.» وی با بیان اینکه آزمون در نیمه سوم تیرماه برگزار می‌شود، افزود: «ظرفیت کلاس‌های هفتم این مدارس پس از سنجش و انتخاب صاحبان هوش و استعداد برتر و تعیین تعداد دانش‌آموزان واجد شرایط مشخص خواهد شد.»

  • سنجش هوش و استعداد داوطلبان یعنی چه؟

اما فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به اینکه نحوه سنجش هوش دانش‌آموزان چگونه خواهد بود، گفت: اولا باید بگویم که درباره نحوه برگزاری آزمون که چهارگزینه‌ای یا تشریحی باشد، هنوز جمع‌بندی صورت نگرفته اما قرار است مبنا «سنجش هوش» دانش‌آموزان باشد.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش تأکید داشتند که صرف پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، بچه‌ها انتخاب نشوند که سخن درستی است؛ گرچه من عقیده دارم که پشتکار و سختکوشی در کنار هوش رمز موفقیت است اما نباید فضایی ایجاد شود که فشار مضاعف و سختی به دانش‌آموزان با هوش متوسط یا کم برای قبولی در مدارس سمپاد وارد شود. رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه هدف از آزمون پیش رو این است که دانش‌آموزان با هوش بالا در این مدارس قبول شوند، اظهار داشت: بنابراین آزمون امسال قطعا برمبنای آنچه کتاب‌های کمک‌آموزشی و آموزشگاه‌های علمی دنبال می‌کنند، نخواهد بود.

مهاجرانی در پاسخ به این پرسش که چگونه قرار است سوابق تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم که براساس ارزشیابی توصیفی است، لحاظ شود، گفت: دانش‌آموزان با رتبه «عالی» می‌توانند در این آزمون شرکت کنند ولی قطعا تعداد آنها زیاد خواهد شد و ترجیح ما این است که معلمان در مدارس غربالگری اولیه را انجام می‌دادند و تعداد محدودی از دانش‌آموزان را برای شرکت در آزمون معرفی می‌کردند.

وی تأکید کرد: برای آزمون این مدارس در سال تحصیلی آینده، برنامه این است که تقاضا برای ورود به مدارس سمپاد را کاهش بدهیم و اجازه دهیم که فقط دانش‌آموزان تیزهوش در امتحان شرکت کنند و از فشار همگانی روی سایر دانش‌آموزان کاسته شود.

وزیر آموزش و پرورش در بهمن سال گذشته طرح حذف مدارس خاص و در رأس همه مدارس سمپاد را در صدر برنامه‌های این وزارتخانه قرار داد. او نخستین بار در توییتر خود نوشته بود: «با فشار آزمون‌های مداوم، فرصت کودکی و تمرین مهارت‌های لذتبخش زندگی را از کودکان گرفته‌ایم. گام نخست را برداشتیم. دانش‌آموزان ابتدایی از آماده شدن برای آزمون‌های تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص رها شدند.»

پس از این پیام توییتری و همچنین اظهارنظر رسانه‌ای بطحایی بود که دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان مدارس سمپاد دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار جلوگیری از حذف این مدارس شدند. آنها معتقد بودند که با حذف مدارس سمپاد، دانش‌آموزان در طبقه ضعیف و متوسط جامعه آسیب می‌بینند و فعالیت مدارس غیردولتی برای جذب دانش‌آموزان تیزهوش از طبقه مرفه جامعه چشمگیر خواهد شد. آنها می‌گفتند که آموزش و پرورش هیچ جایگزینی برای دانش‌آموزان نخبه ندارد و قطعا استعدادهای برتر هدر خواهند رفت.

اما بطحایی و معاونان وی در برنامه‌های مختلف رسانه‌ای و رادیو و تلویزیونی بر مواضع خود تأکید کردند و از اجرای این طرح برای سال تحصیلی جدید خبر می‌دادند. موضعگیری‌ها بین مخالفان و موافقان به حدی بالا گرفت که کار به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کشید و آنجا درباره مدارس سمپاد بحث شد.

عزت‌الله ضرغامی، پس از یکی از جلسات شورا در فروردین ماه، در توییتر خود از رأی اعضا برای ادامه فعالیت این مدارس در سال تحصیلی آینده خبر داد اما وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که چنین بحثی در شورای انقلاب فرهنگی مطرح نشده است و وزارت آموزش و پرورش به‌زودی نظر نهایی درباره برگزاری آزمون مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی را اعلام خواهد کرد؛ نظری که روز گذشته از سوی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اعلام شد و آن برگزاری آزمون استعدادهای درخشان با تغییرات در شکل آزمون بود.

  • سرنوشت این مدارس چه می‌شود؟

آنطور که فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به همشهری گفت، قرار است مدارس سمپاد در پایه هفتم فعالیت خود را ادامه دهند اما در نوع برگزاری آزمون‌ها تغییرات جدی صورت خواهد گرفت. مهاجرانی افزود: «برنامه‌هایی را برای ادامه فعالیت مدارس سمپاد داریم که تا نهایی‌نشدن آن نمی‌توانم بگویم اما تأکید داریم که باید از میزان فراوانی دانش‌آموزان در این مدارس کاسته شود.»

طبق اطلاعات مرکز آمار وزارت آموزش و پرورش، تعداد مدارس سمپاد تا سال 87-86، 262مدرسه بوده که در 93-92، تعداد این مدارس به 660 باب رسید که این یعنی رشد 80درصدی که به گفته مهاجرانی این رشد کمی باعث افت کیفی این مدارس شده است.

  • مسئله تیزهوشان به‌معنای واقعی کلمه دنبال شود

مقام معظم رهبری در دیداری که بیست و دوم اردیبهشت‌ماه با دانشجویان و جمعی از معلمان در دانشگاه فرهنگیان داشتند، درباره مدارس تیزهوشان گفتند: «مسئله بعدی هم در مورد تعلیم و تربیت، همین توجه به تیزهوشان و نخبگان است؛ خب بحث‌هایی هست؛ مقامات مسئول بایستی به‌صورت همه‌جانبه به این مسئله نگاه کنند. مسئله سمپادها یا هر شیوه دیگری را کاملا حرفه‌ای، با ملاحظه جوانب مختلف بسنجند؛ کاری کنند که تبعیضی به‌وجود نیاید، مشکلاتی به‌وجود نیاید، دلال‌بازی‌ها درست نشود و مسئله تیزهوشان به‌معنای واقعی کلمه دنبال بشود.»

کد خبر 406079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha