دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

گروه سلامت: بحث زیان‌های احتمالی بطری‌های پلاستیکی، که در آنها نوشابه و آب‌معدنی می‌خوریم و برای کودکان‌مان در آنها شیر درست می‌کنیم، دوباره بالا گرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، به تازگی تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اصلی کانادایی،  نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی را که در بطری‌ها و ظروف خاصی موسوم به Nalgene عرضه می‌شوند، از قفسه‌های خود جمع‌آوری کرده‌اند.

مسئولان این فروشگاه‌ها اعلام کرده‌اند این کار آنها به خاطر خطر بالقوه‌ای است که احتمالا این ظروف می‌توانند داشته باشند.

این تصمیم بعد از آن گرفته شد که برخی محققان در سال گذشته در مورد مواد شیمیایی آزادشده از این ظروف هشدار داده بودند؛ نظر آنها این بود که ماده موجود در این نوع ظروف،  موسوم به بیس‌فنولA،  می‌تواند اثر هورمون‌های بدن را تقلید کند، بنابراین مواجهه درازمدت و طولانی آنها،  می‌تواند سبب بروز برخی بیماری‌ها شود.

این در حالی است که سازمان غذا و داروی آمریکا در پاسخ به این گفته‌ها،  اعلام نظر کرده بود که میزان مواد شیمیایی آزادشده از این ظروف آن قدر کم است که نمی‌توان آن را زیان‌بار دانست؛ هم برای مصرف‌کنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی ‌ و هم برای کارگرانی که با غلظت بالایی از این ماده در تماس هستند.

بررسی‌های پژوهشی، که آن هم توسط دولت آمریکا حمایت مالی می‌شده،  نشان می‌دهد که میزان این ماده سمی در خون مردم آمریکا،  بسیار زیاد است؛ جایی که بیشتر خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به صورت بسته‌بندی مصرف می‌شود. بررسی‌های پژوهشگران نشان داده میزان این ماده در خون آمریکایی‌ها،  حتی از میزان زیان‌بار آن در حیوانات آزمایشگاهی هم بیشتر است و بنابراین موضوع باید جدی‌تر گرفته شود.

به گفته کارخانجات تولیدکننده این محصولات، دوام زیاد این ظروف، وزن کم آنها، مقاومت بالای آن در برابر گرما و سرمای شدید و خاصیت خوب آن در جذب نکردن آلودگی‌ها و بوها،  از جمله خصوصیاتی است که باعث شده استفاده از این ظروف، به‌عنوان ظروف معمول در آشپزخانه‌ها نیز درآید؛ به ویژه وقتی پای استفاده از مایکروفر در آشپزخانه‌ها هم به میان آید.

در آگوست سال 2007، مؤسسه ملی سلامت آمریکا، پانلی با حضور 38 استاد و پژوهشگر ترتیب داد و نتیجه بحث‌ها و مرور بیش از 700 مقاله منتشر شده در این زمینه طی 10 سال گذشته، این شد که آنها در انتهای این پانل اعلام کنند «تأثیرات زیان‌بار احتمالی ماده بیس‌فنولA،  روی سلامت انسان،  نیاز به مطالعات گسترده‌تری دارد.»

به گفته این محققان، احتمالاً این ماده می‌تواند در بروز بیماری‌هایی مانند سرطان سینه،  سرطان پروستات، چاقی، بیش‌فعالی، سقط جنین، ناباروری و مشکلات دیگر نقش داشته باشد.

لازم به توضیح است که هم‌اکنون مطالعاتی نیز در کشور خودمان روی زیان‌های احتمالی این ماده شیمیایی و مواد دیگری که در ظروف پلاستیکی مورد مصرف مردم استفاده می‌شود،  در حال انجام است.

کد خبر 40564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز