همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اعطای ۵۰۰ بورسیه با اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای دانشجویان افغان خبر داد و گفت: دانشجویان افغان که تضمین به بازگشت و خدمت‌رسانی به کشور خود را بدهند از تخفیف در تحصیل بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سيد حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با وزیر علوم افغانستان، اظهار کرد: نیازی به تاکید بر روابط صمیمی ایران و افغانستان وجود ندارد و سابقه دینی، فرهنگی و همجواری ریشه‌های فرهنگی که داریم، بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: از گذشته در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه‌ای بین ایران و افغانستان وجود دارد و در سفری که در سال گذشته به افغانستان داشتیم نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا شد و پیگیری‌های آن انجام شده است و بخشی از آن نیز در حال انجام است.

دکتر هاشمی تصریح کرد: در حوزه آموزش علاقه‌مند هستیم در قالب بورسیه برای رشته‌های پزشکی و همچنین مانند گذشته در رشته‌های پرستاری و مامایی همکاری‌هایی را داشته باشیم تا بخصوص از استان‌های همجوار افراد بتوانند در ایران حضور پیدا کنند و آموزش‌های لازم را ببینند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰۰ نفر از دانشجویان افغان مشغول به تحصیل در ایران داریم و دانشگاه‌های کابل و هرات همکاری خوبی با دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارند.

وی همچنین به راه‌اندازی دوره‌های پیوند کلیه در هرات خبر داد و گفت: همچنین درصدد راه‌اندازی پیوند کبد در کشور افغانستان نیز هستیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما و همکارانمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران اعلام آمادگی کامل جهت همکاری‌های دوجانبه با کشور افغانستان در حوزه آموزش پزشکی داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اظهار کرد: با وجود اینکه در منطقه مشکلاتی برای سوریه، کویت و عراق به وجود آمده است، اما دو کشور ایران و افغانستان در منطقه همواره مظلوم واقع شده‌اند و در ایام گذشته، چه زمانی‌ که شوروی به افغانستان حمله کرد و چه در زمان حمله صدام به ایران این دو کشور مشقات فراوانی را تحمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است هیچ کس جز خدا و مردم به ما کمک نخواهد کرد و آنچه سرمایه اصلی ما است، مردم هستند.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه وزارت علوم و وزارت بهداشت در کشورها بسیار مهم هستند، گفت: دانشگاه‌ها همیشه مورد طمع کشورهای دیگر هستند و اگر دشمن بتواند دانشگاه‌ها را کنترل کند به اهداف خود رسیده و نظام سلطه نوین این مساله را در دنیا دنبال می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه برای کشور افعانستان زود است که نظام آموزش دو پارچه را اجرا کند، افزود: بهتر است که در حال حاضر این کشور سیستم آموزشی موجود خود را دنبال کند.

وزیر بهداشت گفت: ما می‌توانیم لیست افرادی که در این ۴۰ سال از دانشگاه‌های ما فارغ‌التحصیل شده‌اند را در اختیار کشور افغانستان قرار دهیم و این بسته به خود کشور افغانستان است که چطور این افراد را تشویق به برگشت و خدمت‌رسانی در کشور افغانستان کنند و اگر تشویق‌هایی نیز در نظر داشته باشند که ما بتوانیم در انجام آن همکاری کنیم، دریغ نخواهیم کرد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: وزارت بهداشت ایران می‌تواند به ۵۰۰ نفر از کشور افغانستان با ۵۰ درصد تخفیف بورسیه اعطا کند و اگر افرادی هم تضمین به برگشت بدهند، می‌توانند مشمول تخفیف شهریه شوند.

وی همچنین تاکید کرد: امتیازاتی به دانشجویان افغان که قصد بازگشت و خدمت‌رسانی در کشور افغانستان داشته باشند، ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حضور ما در افغانستان برای جذب توریست سلامت بسیار حداقلی است، چرا که ما علاقه‌مند به آموزش دانشجویان افغان و کمک به ساخت و توسعه زیرساخت‌های درمانی افعانستان هستیم.

کد خبر 403307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha