همشهری آنلاین: معاملات مسکن در اسفندماه ۱۱.۳ درصد نسبت به میانگین سال ۱۳۹۶ کاهش داشته و سهم واحدهای قدیمی ساز از کل معاملات مجموعا ۵۵.۸ درصد افزایش یافت که نشان می دهد قیمت مسکن که از اوایل سال ۱۳۹۵ به کف نزدیک شده بود مجددا دچار حباب شده است.

ایسنا نوشت: بازار مسکن شهر تهران در اسفندماه دچار سکته ماهیانه شد. در این ماه به دلیل جهش یکباره قیمت ارز شاهد کوچ سرمایه های غیرمصرفی به بازارهای طلا و ارز بودیم که باعث افت ۳۳ درصدی معاملات نسبت به ماه قبل بود. همچنین خرید و فروش مسکن در اسفندماه نسبت به میانگین سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۱.۳ درصد کاهش یافت.

نکته قابل توجه دیگر کاهش قابل توجه فروش واحدهای نوساز بود. در اسفندماه ۱۳۹۶ سهم واحدهای تا ۵ سال ساخت نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۸.۶ درصد کاهش یافت و در مقابل سهم واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال ۲۹ درصد و بیش از ۲۰ سال ۲۶ درصد اضافه شد. این نمایه حاکی از آن است که به دنبال جهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال گذشته، متقاضیان به سمت خرید واحدهای متناسب با بضاعت رفته اند. بنابراین قیمت مسکن مجددا دچار حباب شده است.

اثر التهابی بازار ارز در بازار مسکن به شکل افت شدید معاملات و جهش قیمتها بروز پیدا کرد. به دنبال تصمیم مالکان برای همپوشانی قیمت مسکن با تحولات جاری اقتصاد که مهمترین آن در رشد قیمت ارز بروز یافته بود، قیمت پیشنهادی مسکن در پایان سال گذشته تا ۵۰ درصد و قیمت قطعی تا ۴۱ درصد رشد نشان داد. متوسط قیمت مسکن شهر تهران در آخرین ماه از سال ۱۳۹۶ نیز ۲۶ درصد افزایش یافت.

رشد بازار مسکن با وجود جهش قیمت‌ها در پایان سال قبل هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد نسبت به سه بازار رقیب پایین‌تر است. اگر شرایط بازار مسکن را در مقایسه با سه بازار رقیب یعنی سکه، ارز و بورس بررسی کنیم متوجه می‌شویم این بازار نسبت به سه بازار رقیب از رشد کمتری برخوردار بوده اما نسبت به سال‌های قبل اوضاع مناسب‌تری را داشته است. بخش مسکن شهر تهران در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۶ رشد ۱۱.۵ درصدی قیمت را تجربه کرد؛ در حالی که رشد قیمت سکه در ۱۰ ماهه سال قبل ۲۵ درصد، ارز ۲۱ درصد و بورس تهران ۲۸ درصد بود.

اگر نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان را در نظر بگیریم یعنی سکه هم‌اکنون ۴۵۰ هزار تومان حباب دارد و روی کاغذ باید فعال اقتصادی از خرید سکه اجتناب کند و بازار سکه دچار افت خواهد شد. در آن صورت می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌ها وارد بازارهای مسکن و بورس شود.

کد خبر 402848

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha