همشهری آنلاین: دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در سال‌های گذشته در زمینه اقتصاد نانو رشد ۱۰۰ درصدی داشتیم و ۲۵ درصد تولیدات علمی کشور در حوزه نانو فناوری است.

به گزارش فارس، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در دوازدهمین جشنواره برترین‌های نانو فناوری که در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی برگزار شد، گفت: برنامه 10 ساله راهبردی نانو فناوری را با تمرکز و بخش توسعه منابع انسانی تدوین کردیم زیرا نیروی متخصص و زبده زیربنای تمام حرکت‌ها است.

مفاهيم: نانو چيست؟

وی افزود: زمانی که کار نانو را آغاز کردیم تنها 10 نفر از اساتید کشور با این حوزه آشنایی داشتند و اعتقاد داشتیم بدون تولید علم و حرکت در مرز دانش در توسعه تکنولوژی موفق نخواهیم بود، اگر بنیه علمی خوبی نداشته باشیم باید کپی‌کاری کنیم. در صورتی که با بنیه علمی خوب می‌توانیم توسعه تکنولوژی داشته باشیم.

سرکار ادامه داد: یکی از فعالیت‌های کلیدی ما در حوزه نانو این بود که سیاستمداران کشور را با این علم آشنا کردیم زیرا نانو در تمام زندگی تاثیرگذار است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اظهار داشت: در زمینه دانش‌آموزی نیز تمرکز ویژه‌ای داشتیم به طوری که کلوپ نانوی دانش‌آموزی بیش از 230 شعبه در کشور دارد.

  • 25 درصد تولیدات علمی کشور در حوزه نانوفناوری

سرکار با بیان اینکه کشور در حوزه فناوری نانو دچار پوکی استخوان نخواهد شد، گفت: 25 درصد تولیدات علمی کشور در حوزه نانو فناوری است و متوسط ضریب تاثیر این تولیدات 2.5 است.

وی افزود: در عرصه تولید علم نانو از سالانه 10 مقاله در سال 2001 به بیش از 27 مقابله در روز رسیدیم.

سرکار همچنین عنوان کرد: سال 2018 نخستین المپیاد جهانی در عرصه دانشجویی برگزار می‌شود که دبیرخانه این المپیاد در ایران است.

وی گفت: از سال 2017 به رتبه چهارم رسیدیم و در حال حاضر پس از چین و آمریکا و هند قرار داریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: از هفت کشور برتر پنج کشور آسیایی هستند و 5.75 درصد تولید علم جهان در حوزه نانو از سوی محققان ایرانی انجام می‌شود.

  • در عرصه پتنت بسیار ضعیف عمل کردیم

سرکار گفت: عربستان سالانه 800 پتنت به اروپا و آمریکا می‌دهد و ما هنوز به 100 هم نرسیدیم، در عرصه تولید علم خوب پیشرفتیم ولی در عرصه فناوری با وجود بنیه خوب ولی به خوبی پیش نرفتیم.

وی ادامه داد: بیش از 380 قلم محصول نانوفناوری در بازار وجود دارد و در عرصه سلامت 27 شرکت داروی نانویی تولید می‌کنند و دو داروی ضدسرطان نانو داریم.

سرکار عنوان کرد: در حوزه صنعت ساختمان 25 شرکت و در حوزه متریال 44 شرکت فعال داریم و از سال 92 سالانه در عرصه اقتصاد نانو رشد 100 درصدی داشتیم و به 700 میلیارد تومان رسیدیم.

کد خبر 399539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha