همشهری آنلاین: گاه شماری یا تقویم کهن زرتشتی، مناسبت‌ها و آیین‌های مختلف از جمله اسفندگان را در خود دارد که پنجم اسفند ماه برگزار می شود؛ با توجه به ۳۱ روزه شدن ۶ ماه نخست سال در تقویم کنونی کشور، زرتشتیان این آیین را روز یکشنبه ۲۹ بهمن برگزار می‌کنند.

جشن اسپندگان

به گزارش ايرنا، در تقویم ایران باستان که هر ماه شامل 30 روز بوده و زرتشتیان همچنان آیین‌های خود را بر اساس آن برگزار می‌کنند هر یک از روزهای ماه با عنوان مشخصی نامگذاری شده که نام 12 روز از ماه با نام ماه‌های سال مشابه است.

آیین‌های ماهیانه در این تقویم زمانی برگزار می‌شود که نام روز و ماه با یکدیگر مطابق باشد؛ برای مثال روز پنجم هر ماه به عنوان اسفند نامگذاری شده و آیین اسفندگان در روز اسفند (پنجم) از ماه اسفند برگزار می‌شود.

واژه اسفند، نمادی از دلدادگی، بخشندگی، مهر و فروتنی است و زرتشتیان این روز (پنجم) از ماه اسفند را برای بزرگداشت و پاسداشت مقام زن در نظر گرفتند.

از قدیم رسم بر این بوده که زن‌ها همزمان با آیین اسفندگان کاری انجام ندهند و امور خانه در این روز توسط مردان انجام شود.

ارج نهادن به زنان و دادن پیشکش (هدیه) به آنان در این روز از سنت‌های کهن اسفندگان است.

همچنین پاک نگه داشتن و آلوده نکردن زمین و جمع آوری آلودگی‌ها و زباله‌ها از دل طبیعت اقدامی بسیار نیکو در این روز است.

نکته مهم نزدیک بودن زمان برگزاری جشن اسفندگان با روز ولنتاین است.

ایران کشوری با تمدن و فرهنگ چندین هزارساله است و همواره باید تلاش شود تا فرهنگ ایرانی و اسلامی پاس داشته شود.

ولنتاین که در فرهنگ غربی از آن به عنوان روز عشق یاد می‌شود روز 14 فوریه (24 بهمن) و اسفندگان که از آیین‌های کهن ایران باستان است روز 29 بهمن برگزار می‌شود.

همزمان با آیین اسفندگان، نمایشگاه توانمندی‌ها و صنایع دستی بانوان زرتشتی نیز توسط کمیسیون بانوان انجمن زرتشتیان یزد در تالار خسروی این شهر برپا شده است.

150 هزار زرتشتی در جهان زندگی می‌کنند که 30 هزار نفر آنان در ایران و از این عده حدود 6 هزار نفر در شهرهای یزد، تفت و اردکان در استان یزد سکونت دارند.

آتشکده و دخمه، دو اثر مهم زرتشتیان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 398687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha