شنبه ۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

آناهیتا درودیان: مسواک‌ها از نظر نوع جنس‌و استفاده انواع مختلفی دارند

مسواکی که برق می‌اندازد

کاربرد این مسواک برای بعضی افراد توصیه می‌شود؛ مانند بیمارانی که در بستر به سر می‌برند و افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند.

مسواکی که برق می‌اندازدگاهی هم پدر و مادرها برای اینکه کودکشان را به مسواک زدن تشویق کنند، برای آنها مسواک برقی می‌خرند.

مسواک برقی با قیمت‌های متفاوتی در بازار موجود است. در واقع هر چقدر که حرکت الیاف مسواک در جهات مختلف بیشتر باشد، قیمتش هم بالاتر می‌رود.

بعضی مسواک‌های برقی با برق شارژ می‌شوند و برخی هم با باتری کار می‌کنند. با وجود همه این موارد، بعضی دندانپزشکان عقیده دارند که این مسواک یک کالای فانتزی است و در بهتر تمیز کردن دندان‌ها نقشی ندارد.

اما بعضی دیگر خلاف این عقیده را دارند.

 

مسواک با الیاف متحرک

یکــی از جدیدترین مدل‌های مسواک - که به تازگی وارد بازار شده - مسواکی است که بعضی از الیاف آن متحرک هستند.

این مسواک با استفاده از باتری کار می‌کند و ضمن مسواک زدن بعضی از الیاف آن به طور خودکار به عقب و جلو حرکت می‌کنند تا باقیمانده غذا از لابه‌لای دندان‌های شما بهتر پاک شود.

مسواک با ماساژور لثهمسواک با ماساژور لثه

این مسواک یکی از مدل‌های جدید است.

در دو طرف سر مسواک زائده‌های بلندی وجود دارد که هنگام مسواک زدن و وقتی که مسواک را به جلو و عقب روی دندان‌تان حرکت می‌دهید، لثه‌ها را ماساژ می‌دهد.

به هر حال، محصول جدیدی است با یک ابتکار خلاقانه. علاوه بر این، مسواک‌های دیگری هم در بازار موجودند که در انتهای دسته آنها یک زائده نوک‌تیز وجود دارد؛ در واقع این زائده ابزاری برای ماساژ لثه است که عده‌ای به اشتباه از آن به‌عنوان خلال دندان استفاده می‌کنند؛ البته اشکالی هم ندارد.

مسواک با الیاف متقاطعمسواک با الیاف متقاطع

همان مسواکی است که با نام کراس اکشن می‌شناسیم و در بدو ورودش کلی طرفدار پیدا کرده بود.

الیاف زاویه‌دار این مسواک به تمیزی بهتر دندان‌ها کمک می‌کنند اما نه خیلی زیاد.

یعنی اگر درست مسواک بزنیم، مسواک‌های معمولی و کلاسیک از لحاظ کارایی با این مسواک‌ها تفاوتی ندارند.

مسواک با تمیزکننده زبانمسواک با تمیزکننده زبان

بعضی افراد زبانشان به اصطلاح بار اضافی دارد و سنگین است.

بار زبان ممکن است بر اثر خوردن بعضی از غذاها یا مشکلات صفرایی ایجاد شود.

برای این قبیل افراد، مسواکی در بازار هست که در قسمت پشتی سر آن یک سطح پلاستیکی شیاردار وجود دارد که با کشیدن آن روی زبان، باقیمانده غذا در بین پرزهای چشایی و بار اضافی زبان از بین می‌رود.

مسواک عروسکی

مسواک‌های عروسکی همه نرم هستند اما اگر می‌خواهید برای یک کودک مسواک بخرید، باید مسواک را بر اساس سن او انتخاب کنید.مسواک عروسکی

معمولا روی جلد مسواک نوشته شده که به چه گروه سنی‌ای تعلق دارد.

برای مثال 5 - 2 سال، 10 - 3 سال، 8 – 6 سال و... مسواک‌هایی که برای کودکان بزرگ‌تر ساخته می‌شوند، الیافی در جهات مختلف دارند تا دندان‌ها به بهترین نحو تمیز شوند. 

به‌علاوه طراحان برای کودکانی که دندان‌های شیری آنها افتاده هم فکری کرده‌اند و مسواک این گروه سنی طوری طراحی شده تا هنگام مسواک زدن لثه‌ها اذیت نشوند.

مسواک انگشتی

این مسواک مانند کیسه داخل انگشت می‌رود و بیشتر برای کودکانی استفاده می‌شود که هنوز خودشان قادر به مسواک زدن نیستند و تازه اولین دندان‌های شیری‌شان را صاحب شده‌اند.

یک ابداع تازهیک ابداع تازه

اگر جزو افرادی هستید که زمان مسواک‌زدن شما کوتاه است و فکر می‌کنید با یک دقیقه مسواک‌زدن دندان‌هایتان تمیز می‌شود، یک محصول جدید برای شما وجود دارد تا بفهمید دندان‌هایتان تمیز شده یا خیر.

درواقع، این ابداع تازه شامل قرص‌ها و قطره‌هایی است که می‌توانید پس از مسواک‌زدن آنها را در دهانتان حل کنید؛ درصورتی که هنوز پلاک میکروبی و باقیمانده غذا بین دندان‌های شما وجود داشته باشد دندان‌ها قرمز می‌شود و این بدین معناست که باید مجددا مسواک و خمیردندان به‌دست بگیرید.

استفاده از این ترفند برای کودکانی که از مسواک‌زدن طفره می‌روند هم مناسب است.

طعم خوش خمیردندان

یک خمیردندان خوب و مناسب، دهان شما را خنک و خوشبو می‌کند و باعث می‌شود دندان‌هایتان تمیز و زیبا به‌نظر برسند. پس در اینجا انتخاب مناسب هم اهمیت دارد. درواقع، خمیردندان، خمیری است که ماده ساینده دارد.

میزان این ماده در انواع مختلف خمیردندان‌ها متفاوت است. برای مثال، خمیر دندان‌هایی که خاصیت سفیدکنندگی دارند، حاوی مقدار بیشتری ماده ساینده هستند، به همین دلیل، مصرف روزانه آنها توسط دندانپزشکان توصیه نمی‌شود. دلیلش هم این است که این خمیردندان‌ها باعث ازبین‌رفتن مینای دندان شده و حساسیت دندان‌ها را نسبت به محرک‌های حرارتی افزایش می‌دهد، در نتیجه، ممکن است با استفاده مداوم از این خمیر دندان‌ها، دندان‌های براق و درخشنده‌ای داشته باشید، اما با این کار به پوسیدگی سریع‌تر دندان‌های خود کمک کرده‌اید.

پس اگر خمیردندان سفیدکننده می‌خرید، یادتان باشد که فقط باید 2بار در هفته از آن استفاده کنید. در فرمولاسیون بعضی از خمیردندان‌ها برای بهترشدن مزه آن، از مواد قندی استفاده می‌شود که این قندها با باقی‌ماندن در لابه‌لای دندان‌ها و شست‌وشوی ناکافی، باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. بنابراین مشخصه دیگر خمیردندان خوب این است که فاقد هرگونه شکر یا به عبارتی Sugar Free باشد.

خمیر دندان

این را هم بدانید که اغلب خمیردندان‌های ژله‌ای، حداقل ماده سابنده را دارند. اگر دلتان می‌خواهد که پس از مسواک‌زدن دهان شما خیلی خنک و تازه شود احتمالا خمیردندان‌های نعنایی را انتخاب می‌کنید اما این نوع خمیردندان معمولا تند است و در طولانی‌مدت روی دندان تاثیر می‌گذارد. گاهی انواع ملایم‌تری را هم انتخاب کنید.

اگر دندان‌هایتان خیلی حساس است

برای افرادی که دندان‌های حساس دارند، علاوه بر مسواک، خمیردندان‌های ویژه‌ای هم وجود دارد. اگر هنگام نوشیدن آب سرد، دردی کوتاه و عمیق در دندان شما ایجاد شود یعنی دندان‌هایتان حساس است. البته به شرطی که هیچ نوع پوسیدگی‌ای در دندان‌هایتان نباشد. بهتر است که این خمیردندان‌ها با تجویز دندانپزشک 2 – 1بار در هفته مصرف شود چون استفاده مداومشان ضروری نیست.

خمیردندانی برای سیگاری‌ها

سیگارکشیدن مداوم باعث زردشدن و جرم‌گرفتن دندان‌ها می‌شود. بنابراین تولیدکنندگان محصولی را روانه بازار کرده‌اند تا این مشکل سیگاری‌ها را حل کند. درواقع، این خمیردندان‌ها ماده سابنده زیادی دارند که به سفیدشدن دندان‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین مصرف روزانه آنها مناسب نیست و باید فقط هفته‌ای 2‌بار مصرف شوند.

روش نگهداری از مسواک‌ها

1- دندانپزشکان توصیه می‌کنند که هر 3 ماه یک‌بار مسواکتان را تعویض کنید اما راه حل ساده‌تری هم وجود دارد تا بفهمید زمان دورانداختن مسواکتان فرا رسیده یا خیر؟

روش نگهداری از مسواک‌هابه‌طور حتم موهای آبی‌رنگی را که روی اغلب مسواک‌ها وجود دارد، دیده‌اید.

هنگامی که رنگ آبی کمرنگ شد و به نیمه رسید، یعنی عمر مسواکتان به پایان رسیده و شما به یک مسواک تازه نیاز دارید.

تحقیقات ثابت کرده که تفاوت یک مسواک نو با مسواکی که بیش از 3 ماه کار کرده این  است که قدرت تمیزکنندگی اولی 30 درصد بیشتر است.

2- هرگز برای تمیزکردن دندان‌ها از مسواک کهنه با الیاف کج و بدشکل استفاده نکنید چون نه تنها به بهداشت دهان و دندان کمک نمی‌کند بلکه ممکن است به لثه‌ها و دندان‌های شما آسیب برساند.

3- پس از هر بار مسواک‌زدن، مسواکتان را به‌طور کامل بشویید تا باقیمانده خمیردندان و خرده‌های غذا از لابه‌لای الیاف آن خارج شود.

4- مسواکتان را در مکان گرم و مرطوب قرار ندهید چون در چنین شرایطی الیاف مسواک حالت ارتجاعی خود را از دست داده، بدشکل و بدفرم می‌شود. به علاوه خودتان که بهتر می‌دانید، گرما و رطوبت شرایط لازم برای رشد میکروب‌ها را فراهم می‌کند.

5- اگر برای نگهداری مسواک‌ها لیوانی را درنظر گرفته‌اید، باید مراقب تمیزی لیوان هم باشید چون جرم‌ها و میکروب‌های داخل لیوان علاوه بر اینکه ظاهری زشت و زننده ایجاد می‌کند، باعث انتقال میکروب‌ها به بدن شما هم می‌شوند.

6- اگر می‌خواهید مسواکتان تمیز و عاری از هرگونه میکروب باشد، برای آن درپوش تهیه کنید و بعد مسواک‌ها را با خیال راحت داخل لیوان یا هر ظرف دیگری که دوست دارید، قرار دهید. البته یادتان باشد قبل از اینکه مسواک را داخل درپوش بگذارید، آن‌را خوب خشک کنید تا محیط مناسبی را برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها فراهم نکرده باشید.

7- گاهی ممکن است که دندان شکسته شما یا دندان پرشده‌ای که محتویات آن خالی شده، به مسواکتان آسیب برساند و خاصیت ارتجاعی الیاف آن را از بین ببرد

کد خبر 39855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز