یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین - نیما شایان: رتبه‌‌بندی وبومتریک (Webometrics) توسط آزمایشگاه سایبرمتریک (Cybermetrics) واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا انجام می‌پذیرد و شامل پایگاه ‌داده‌های ۱۵ هزار دانشگاه و حدود ۵ هزار مرکز تحقیقاتی است.

وبومتریک

این مرکز دانشگاه‌های دنیا را بر اساس شاخص حضور در دنیای مجازی (وب) رتبه‌‌بندی می‌كند. در این مدل رنکینگ، حجم اطلاعات منتشر شده توسط یک دانشگاه بر روی وب‌سایت آن دانشگاه، قابلیت دسترسی به اطلاعات وب سایت، تعداد مقالات انتشار یافته و میزان ارجاعات به آن مقالات، به عنوان شاخص‌های اصلی در نظر گرفته می‌شود.

هدف از این رتبه‌بندی، بررسی میزان اثر‌گذاری دانشگاه بر وب و تعهد آن به دنیای مجازی است. به اين ترتیب توجه دانشگاه‌ها به انتشار اینترنتی در افزایش رتبه آن‌ها در این نوع رنکینگ تاثیر‌گذار است.

  • شاخص‌های وبومتریک (Webometrics)

شاخص‌های رتبه‌بندی وبومتریک میزان توجه موسسات و دانشگاه‌ها را به نشر اینترنتی نشان می‌دهند كه عبارتند از:

* حجم اطلاعات موجود بر روی وب (Size)
* قابلیت دسترسی (Visibility)
* فایل‌های محتوایی (Files Rich)
* تعداد مقالات و رتبه علمی در گوگل (Scholar Google)

  • راهکارهای بهبود رتبه سایت دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی وبومتریک

به‌طور کلی راهکارهای اساسی برای بهبود رتبه وب سایت‌های دانشگاه بر اساس وبومتریکس را می‌توان به اين شرح برشمرد:

* یکسان كردن نام دامنه (Domain) سایت اصلی دانشگاه و همه وب سایت‌های زیرمجموعه و متعلق به دانشگاه: استفاده از دامنه‌های متعدد باعث توزیع امتیاز بین چند دامنه مي‌شود. دانشگاه‌ها می‌توانند برای سایت‌های زیرمجموعه خود از زیر دامنه (Subdomain) استفاده کنند و در این صورت امتیاز همه subdomainها با هم جمع خواهد شد.

* رعایت استانداردهای SEO یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو در پیاده‌سازی فنی و محتوایی سایت‌های دانشگاهی (بهبود وضعیت و تعداد صفحات Index شده توسط موتورهای جستجو): کلیه معیارهای رتبه‌بندی وبومتریک به محتوای موجود در وبسایت‌ها بستگی دارد ولی با توجه به اینکه ابزار مورد استفاده رتبه‌بندی وبومتریک (Webometrics) برای بررسی میزان، نوع و حجم اطلاعات موجود در وبسایت‌ها، موتورهای جستجو هستند، بنابراین وضعیت وبسایت در موتورهای جستجو معیار مهمی است. بهبود وضعیت یک وبسایت در موتور جستجو به معنی بهتر، کاملتر و سریعتر دیده شدن وب سایت توسط ربات‌های جستجوگر و در نتیجه بالاتر آمدن وب سایت در جستجوها و در نهایت بازدید بیشتر از وب سایت است.

هر یک از موتورهای جستجو معیارها و فرمول‌های خاص خود را برای ارزیابی وب سایت‌ها دارند که معمولا فاکتورهای دقیق و الگوریتم رتبه‌بندی را به‌صورت محرمانه نزد خود نگهداری می‌کنند و در اختیار سایرین قرار نمی‌دهند بنابراين بسیاری از فاکتورهایی که مورد توجه موتورهای جستجو هستند شناخته شده‌اند و مدیران وب سایت‌های حرفه‌ای تلاش می‌کنند همه آنها را به بهترین وجه در وب سایت خود اعمال کنند.

* حجم، قابلیت دید، و اثر (impact) صفحات وب منتشر شده توسط دانشگاه‌ها : اين شاخص فقط بر ارجاع به مقالات، شرکت در کنفرانس، پایان‌نامه، گزارش و ... استوار نيست، بلکه شامل موارد دیگری نیز می‌گردد. این موارد شامل دوره‌های آموزشی، سمینارها، کارگاه‌ها، کتابخانه‌های الکترونیک، پایگاه‌های اطلاعات، سامانه‌های چندرسانه‌ای، صفحات شخصی و ... است. همچنین اطلاعات عمومی درباره مؤسسه، دپارتمان‌های مربوطه، گروه‌های تحقیقاتی یا سرویس‌های پشتیبان و ... نیز در این ارزیابی لحاظ می‌شود.

* افزایش انتشار محتوای موجود در وب سایت‌ها و ارائه محتوای بروز

* وجود نسخه انگلیسی از وب سایت با اطلاعاتي درباره معرفی دانشگاه

کد خبر 396094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha