همشهری آنلاین: وزیر ارشاد در دیدار با هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران به بیان اینکه، هر میزان مرجعیت رسانه‌های داخلی کاهش یابد تهدید منافع ملی بیشتر می‌شود، گفت: نهادهای صنفی مقتدر کمک کننده دولت هستند.

دیدار انجمن صنفی روزنامه نگاران با صالحی

اعضای هیات مدیره و هیات موسس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند.
در ابتداي اين دیدار عباس عبدی، رئیس هیات مدیره انجمن با اشاره به روند تشکیل انجمن صنفی گفت: اتفاقات اخیر نشان داد که به لحاظ سیاست رسانه‌ای در ضعف مفرط هستیم. شاید آنچه که کشور کوچک قطر را در برابر دشمنانش تا حدی قدرتمند کرد همان داشتن شبکه تلویزیونی الجزیره بود.

وی افزود: سیاست رسانه‌ای ما همچون سیاست اقتصادی ما به نفع واردات و علیه تولید داخل است و این سیاست منجر به انتقال مرجعیت رسانه‌ای از داخل به خارج شده و از دست نیروی ملی بیرون می‌رود. تا هنگامی که سیاست رسانه‌ای آزاد و متعهدانه را نپذیریم و تجربه نکنیم همین وضع را شاهد خواهیم بود.

عبدی افزود: تقویت صنف روزنامه‌نگار و اهل رسانه موجب تقویت امنیت ملی کشور خواهد بود و برعکس. سرمایه گذاری در این حوزه در جهان رو به افزایش و با سودآوری زیاد است ولی در ایران مسیر عکس را طی می‌کنیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص آقای وزیر که در حسن نیت و خیرخواهی ایشان تردیدی نیست در این زمینه اقدام کنند بلکه توجه مجموعه نظام را به این مهم جلب کنند. ما مسایل صنفی زیادی داریم ولی مهمتر از همه زمین بازی ما است که بسیار ناهموار است. در کشور همه برای خود حق اشتباه کردن قایل هستند جز برای روزنامه‌نگاران. و این برای ثبات جامعه خطرناک است و اتفاقات اخیر این ناکارامدی رسانه‌ای را به وضوح نشان داده است.

در ادامه این نشست کامبیز نوروزی نایب رئیس هیات مدیره گفت: متاسفانه در دهه گذشته بطور منظم رابطه دولت با نهادهای صنفی روزنامه نگاری تنزل کرد متاسفانه این شیب همچنان ادامه دارد. این مساله باعث شده است حقوق حرفه‌ای مطبوعات به شدت نادیده گرفته شود و روزنامه‌نگاری کشور تضعیف شود این عامل در کنار ضعف رعایت اصول حرفه‌ای جامعه روزنامه‌نگاری را از توان تغذیه افکار عمومی محروم کرده است.

وی در ادامه به دولایحه قانون مطبوعات و لایحه جامع رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه این دو لایحه در فضای نگاشته شده که هیچ توجهی به واقعیات روز ندارد علاوه بر این هیچ نظری در باره این دولایحه از جامعه مطبوعاتی اخذ نشده است. نه شرایط روز ارتباطات و نیازهای جامعه و نه موازین حقوق اساسی در این لوایح ، و خصوصاً لایحه سازمان نظام رسانه مراعات نشده است. باتوجه به جمیع جهات و مجموعه نقدهایی که به تفصیل در مورد این دولایحه مطرح شده است، توقف هردو و تأمل بیشتر در هر دوی انها ضروری به نظر می‌رسد.

پژمان موسوي عضو هیات مدیره هم با اشاره به تغيير معاون مطبوعاتي وزير ارشاد و سبقه دانشگاهي معاونت جدید، ابراز اميدواري كرد در دوره سلطاني‌فر، تعامل بهتري بين روزنامه‌نگاران و مجموعه وزارت فرهنگ برقرار شود. وي با تاكيد بر اينكه در دوره‌اي كه سيد عباس صالحي معاونت فرهنگي وزارت ارشاد را برعهده داشت، شاهد واگذاري امور مرتبط به تشكل‌هاي غير دولتي بوديم، ابراز اميدواري كرد در دوره وزارت ايشان، در حوزه مطبوعات و رسانه هم شاهدِ واگذاري امور صنف به تشكل‌هاي غيردولتي باشيم.

شهریار شمس مستوفی دبیر انجمن نیز از آمادگی انجمن برای کمک به بررسی لوایح مربوط به روزنامه نگاران خبر داد و گفت: انجمن به عنوان یک نهاد صنفی تخصصی روزنامه‌نگاری انتظار دارد در هر لایحه یا پیش نویس تصویب نامه هیأت وزیران که به امر روزنامه‌نگاری مرتبط باشد، مورد نظرخواهی قرار بگیرد و در مراحل مختلف کار حضور و مشارکت فعال داشته باشد.

وی همچنین خواستار تسهیل رونده بیمه خبرنگاران شد و گفت: انجمن انتظار دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت مدافعه قانونی از این حرفه و رفع سوءتفاهم‌ها نقش تسهیل‌گر داشته باشد.

در این دیدار سید عباس صالحی گفت: هر چقدر مرجعیت رسانه‌های داخلی کاهش یابد تهدید منافع ملی بیشتر می‌شود و این مساله از یک فهم خاص باید به فهم عام تبدیل شود و برای توسعه این فهم اقدامات مشترک صورت گیرد.

وی با استقبال از تشکیل و تقویت نهادهای صنفی گفت: به نظر من هرچقدر بدنه دولت کوچکتر شود و نهادهای مدنی تقویت شوند به نفع کشور است و نهادهای صنفی مقتدر کمک کننده دولت هستند.

وی با تاکید بر اینکه تقویت بیشتر نهادهای مدنی احتیاج به تغیر نگرش دارد گفت: در این راه هر دو طرف دولت و نهاد مدنی باید بر اساس این فهم مشترک حرکت کنند .

صالحی در بخش دیگری از سخنانش گفت: متاسفانه آنطور که باید و شاید مفهوم دولت - ملت شکل نگرفته است و هرچقدر بتوانیم از یک طرف نگاه دولت ستیزانه و از طرف دیگر نگاه دولت سالارنه را تعدیل کنیم گسل دولت ملت کاهش میابد و بخش عمده وظیفه کاهش این فاصله با رسانه‌هاست.

وی در پایان از آمادگی کامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکار با انجمن صنفی خبر داد و گفت: در امور صنفی انجمن باید با معاونت مطبوعاتی جلسات مشترکی برگزار کند.

کد خبر 395677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha