یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هزاران نفر از مردم شهر وین اتریش دراعتراض به سیاست‌های مهاجرتی و اجتماعی دولت جدید دست راستی این کشور تظاهرات کردند.

 تظاهرات علیه دولت جدید اتریش

به گزارش ایرنا، پلیس شمار تظاهرکنندگان را که عصر شنبه برگزار شد، حدود 20 هزار تن اعلام کرد هرچند سازمان دهندگان مدعی هستند که حدود 60 هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند.

افرادی از سنین مختلف در پاسخ به فراخوان گروههای چپگرا و ضدنژادپرستی دراین تظاهرات شرکت کردند. این تظاهرات در مرکز شهر وین برگزار شد و در برابر کاخ هافبورگ پایان یافت .

سباستین کورتس صدر اعظم اتریش روز جمعه گذشته در جریان سفری به فرانسه و دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که دولت او طرفدار اروپا است . کورتس روز سه شنبه 28 آذرماه یک روز پس از آغاز به کار خود در مقام صدر اعظم، در بروکسل با رهبران کمیسیون و شورای اروپا دیدار کرد و بر همکاری دولت اتریش با بروکسل برای تقویت اتحادیه اروپا تاکید کرد. اما شرکت کنندگان در تظاهرات روز شنبه با حمل پلاکاردهایی ، انضمام اتریش به آلمان توسط حکومت آلمان نازی در سال 1938 را یادآور شدند و گفتند: کسانی که کورتس و اشتراخه را تحمل کنند ، از انضمام اتریش به آلمان نازی تقدیر کرده اند. پلاکاردهای دیگر با مضامینی همچون 'مقاومت' و 'جلوگیری از حکومت کردن نازی ها' به چشم میخورد.

'هربرت کیکل' وزیرکشور دولت جدید اتریش از حزب راستگرای 'آزادی' روز پنجشنبه در سخنانی درباره مهاجران خواستار 'متمرکز کردن' پناهجویان شد و از کلمه ای استفاده کرد که در افکار عمومی بیشتر با اروگاههای نازی مرتبط است که این مساله نیز به افزایش واکنشهای عمومی منجر شد. حزب سبز اتریش نیز در واکنش به این اظهارات ، نسبت به 'حرکت خزنده سوسیالیسم ملی گرایانه به افکار و احساسات ما' هشدار داد.

پیش از این نیز ، 'هانس کریستین اشتراخه' رئیس حزب آزادی و معاون صدراعظم اتریش با بیان اینکه پناهجویان باید در پادگانهای متروکه نگهداری شوند و از تردد شبانه آنان جلوگیری شود ، حساسیتهایی را برانگیخته بود.

دولت جدید اتریش با ائتلاف حزب راست میانه 'مردم' و حزب دست راستی 'آزادی' که رسانه های اروپایی از آن به عنوان حزبی راست افراطی یا پوپولیست یاد می کنند، روز دوشنبه 27 آذر ماه (18 دسامبر 2017) کار خود را آغاز کرد. در دولت جدید کنترل پنج وزارتخانه از جمله سه وزارتخانه مهم دفاع، کشور و امور خارجه برعهده حزب آزادی است. حزب آزادی اتریش پس از جنگ جهانی دوم در سال 1956 از سوی اعضای سابق حزب نازی تاسیس شد و در سال های اخیر اشتراخه رهبر این حزب تلاش کرده تا با اقداماتی از جمله اخراج برخی از اعضای حزب، چهره آن را تعدیل کند. 17 سال پیش، یورگ هایدر رهبر حزب آزادی در سال 2000 با ورود به دولت واکنش های زیادی در سطح اروپا برانگیخت اما این بار واکنش کمیسیون اروپا نیز بسیار آرام و محتاط بوده است.

با این حال ، چند تن از سیاستمداران سابق از جمله 'میگوئل آنخل موراتینوس' و 'برنار کوشنر' وزیران امور خارجه سابق اسپانیا و فرانسه و 'کیم کمپل' نخست وزیر سابق کانادا در نامه سرگشاده ای که روز جمعه 8 دی (29 دسامبر 2017) در روزنامه فرانسوی 'لوموند' منتشر شد، از 'سکوت و بی توجهی' در این زمینه انتقاد کردند و با توصیف حزب آزادی به عنوان 'وارثان نازیسم' خواستار اقدام رهبران اروپایی و بایکوت (تحریم) وزیران عضو این حزب در دولت اتریش شدند.

اما هارالد ویلیمسکی دبیر کل حزب آزادی اتریش در واکنش ، این نامه را 'یک ترفند آشکار و تلاش دیرهنگام چپها' برای ضربه زدن به دولت اتریش قلمداد کرد.

وی افزود: این نامه سرگشاده را سیاستمداران بازنشسته چپگرا برای جلب توجه منتشر کرده اند و هیچ سیاستمدار جدی در حال حاضر به این حرف ها اهمیتی نمی دهد.

پیش از این نیز همزمان با آغاز به کار دولت جدید اتریش در روز دوشنبه 27 آذر (18 دسامبر 2017) نیز تظاهرات گسترده ای در برابر کاخ ریاست جمهوری برگزار شد که پلیس شمار کل تظاهرکنندگان در خیابانهای اطراف تا برابر کاخ ریاست جمهوری را حدود 5 هزار تا 6 هزار نفر اعلام کرد. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی با مضامینی همچون استقبال از ورود پناهجویان ، و مخالفت با 'نازی ها' حمل می کردند و شعارهایی با همین مضامین سر می دادند.

کد خبر 395453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha