یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امانوئل مکرون در جریان اولین سفر رسمی‌اش به چین که از دوشنبه ۱۸ دی آغاز خواهد شد، به‌دنبال ایجاد شراکتی راهبردی با پکن است.

امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهور فرانسه در حالی به سفر سه‌ روزه‌ای به چین می‌رود که امیدوار است در این سفر بتواند روابط هرچه نزدیک‌تر با شي جينپينگ، رئیس‌جمهور چین برقرار کند.

از جمله محورهای اصلی شراکت راهبردي كه مكرون به دنبال آن است تروریسم و تغییرات آب‌وهوایی هستند.

 فرانسه مشخصاً امیدوار است که پکن به همراه این کشور نقشی تعیین‌کننده در اجرای توافق آب‌وهوایی پاریس بعد از خروج آمریکا از این توافق ایفا کند.

با وجود این‌که چین بزرگ‌ترین آلوده‌کننده محیط زیست در جهان است اما در عین حال بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در بخش تکنولوژی‌های انرژی پاک محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،مکرون در روزهای اخیر گفته چین نقشی کلیدی در کاستن از بحران مربوط به برنامه هسته‌ای کره شمالی ایفا می‌کند.

والرین نیک، تحلیلگر گفت: هدف رهبران چین این است که رئیس‌جمهور فرانسه را متقاعد کنند تا در ارتباط با مساله کره شمالی موضع "میانجی‌گر" را در پیش بگیرد و از "مذاکره" در مقابل موضع تهاجمی‌تر آمریکا دفاع کند و در عین حال با انتخاب‌هایش نقش چین را در منطقه برجسته کند.

به گفته یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، مکرون همچنین می‌خواهد از پکن درخواست کند از نیروی مبارزه با تروریسم مربوط به منطقه ساحل آفریقا به نام نیروی G۵ Sahel متشکل از نظامیان مالی، چاد، بورکینافاسو، نیجر و موریتانی حمایت کند. هدف این نیرو مبارزه با افراط‌گرايي در یک منطقه بیابانی بزرگ قاره آفریقا است که هم اندازه قاره اروپاست.

مکرون اولین رهبر اروپایی است که از زمان کنفرانس حزب کمونیست چین در ماه اکتبر، به این کشور سفر می‌کند.در عین حال چین تصمیم مکرون برای آن‌که به چین به عنوان اولین کشور آسیایی سفر می‌کند، تحسین کرده‌است.

در این سفر یک هیات تجاری نیز متشکل از برخی شرکت‌های سرشناس فرانسوی مکرون را همراهی می‌کنند.

در این سفر قرار است میزانی استثنائی از توافق‌هاي راهبردی بالغ بر ۵۰ مورد امضا شود که فروش هواپیماهای ایرباس نيز بخشي از آن است.

رهبران دو کشور برنامه‌ریزی کردند تا یک صندوق سرمایه گذاری چین - فرانسه به ارزش یک میلیارد یورو که از جمله اهدافش کمک به شرکت‌های متوسط است، ايجاد کنند.

مکرون در اولین بخش از سفرش به چین ابتدا به شهر شیان در شمال اين كشور می‌رود.

کد خبر 394771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha