سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

بیست و چهارمین همایش سالانه بیمه و توسعه این بار متفاوت‌تر از ۲۳ سال قبل با ۲ مهمان ویژه برگزار شد؛ یکی بیژن زنگنه، وزیر نفت که آمده بود به صراحت از عملکرد شرکت‌های بیمه انتقاد کند و دیگری محسن‌هاشمی،

رئيس شوراي شهر تهران كه از چالش‌هاي پيش‌روي كلانشهرها و ريسك‌هاي احتمالي و مسئوليت صنعت بيمه سخن گفت. همايش امسال البته بيشتر جنبه انتقادي داشت و سخنرانان صريح‌تر سخن گفتند.به گزارش همشهري، مسعود كرباسيان، وزير اقتصاد و دارايي از تصميم دولت براي واگذار كردن سهام خود در 3شركت بيمه آسيا، دانا و البرز خبر داد و گفت:

بروز حوادث متعدد اعم از معادن، ساختمان در شهرهاي بزرگ، نفت و گاز و پالايشگاه‌ها، حمل‌ونقل و حوادث جاده‌اي نقش بيمه را در اقتصاد ايران پررنگ كرده است. او با انتقاد از پايين بودن سهم بيمه زندگي از سبد پرتفوي بيمه كشور اظهار كرد: هرچند ضريب نفوذ بيمه ما در منطقه خاورميانه از متوسط منطقه بالاتر است اما در بيمه عمر،

ضعيف هستيم و بايد طبق برنامه ششم توسعه سهم آن به 20درصد سبد بيمه كشور برسد. كرباسيان خصوصي‌سازي را از اولويت‌هاي صنعت بيمه در دولت دوازدهم برشمرد و گفت: نمي‌توان دنبال خصوصي‌سازي‌ و اجراي سياست‌هاي اصل 44در اقتصاد بود اما در وزارت اقتصاد، مالكيت دولتي در بيمه داشت.

  • انتقاد زنگنه از كوتاهي شركت‌هاي بيمه

وزير نفت در اين همايش از اهمال شركت‌هاي بيمه در ارزيابي درست و دقيق مجتمع‌هاي انرژي در كشور انتقاد كرد و آن را سبب كاهش ايمني در اين واحدها دانست. زنگنه اظهار كرد: صنعت نفت با 3خطر عمده روبه‌روست؛ خطر نخست آتش است كه توليد مي‌كنيم؛ خطر دوم فشار كاري بالاست و ديگري سمومي است كه مي‌تواند در فضاي كار منتشر شود. زنگنه با بيان اينكه شركت‌هاي بيمه بدون مطالعات ريسك و ارزيابي، تنها به‌دليل رقابت قيمتي، پوشش بيمه مي‌دهند، گفت: امروز همانطور كه نمي‌شود كشور را بدون بانك اداره كرد، بدون بيمه خوب هم نمي‌شود صنعت كشور را پيش برد.

وي با تأكيد بر اينكه بايد شركت‌هاي بيمه، ارزيابي درستي از تأسيسات صنعتي و نفتي داشته باشند، گفت: اينگونه نباشد كه پس از وقوع حادثه متوجه شويم كه كاستي وجود دارد، بلكه بايد آنچنان آمادگي براي بروز حادثه وجود داشته باشد كه در لحظه وقوع حادثه، همه عوامل بازدارنده حادثه وارد عمل شوند. وزير نفت از شركت‌هاي بيمه خواست تا دانش خود را در ارزيابي ريسك، بالا برده و درست محاسبه كنند تا ضريب ايمني در محيط‌هاي كار به‌ويژه صنعت نفت و انرژي كاهش يابد.

  • ريسك را جدي‌تر مي‌گيريم

عبدالناصر همتي، رئيس‌كل بيمه مركزي از رشد 20درصدي صنعت بيمه در 8‌ماه سال‌جاري خبر داد و گفت: در اين مدت، رشد خسارت هم متناسب با رشد حق بيمه بوده كه نشان مي‌دهد صنعت بيمه روند كنترل ريسك را جدي گرفته است. وي نبود آموزش‌هاي دقيق و ضعف ارتباطات بين‌المللي در زمينه مديريت ريسك را 2چالش صنعت بيمه برشمرد و افزود: دوستاني كه به نوع خاصي از مديريت بر بنگاه عادت كرده‌اند، ممكن است پذيرش حاكميت شركتي برايشان سخت باشد اما به‌نظر مي‌رسد در بلندمدت، همه ذينفعان صنعت بيمه از منافع اين نوع مديريت بهره‌مند مي‌شوند.

  • بيمه مهندسي را فراموش نكنيد

محسن‌هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران نيز روش فرست لاس را ازجمله روش‌هاي مناسب براي ارائه بيمه به شهرداري‌ها ناميد و گفت: روش فرست لاس در مترو باعث شد تا هزينه بيمه تجهيزات گران‌قيمت تا حد زيادي كاهش يابد. وي با بيان اينكه بيمه گذاران دنبال شفافيت در قراردادها هستند، تأكيد كرد:

روش فرست‌لاس براي خودروهاي اتوبوسراني هم مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.گفتني است بيمه نامه آتش‌سوزي براساس فرست لاس به نوعي از پوشش بيمه‌اي گفته مي‌شود كه محاسبه ارزش مورد بيمه به‌طور دقيق ا‌مكان‌پذير نباشد و بيمه‌گذار مطمئن است هر اندازه خسارت شديد باشد امكان از بين رفتن تمامي مورد بيمه وجود ندارد يا اينكه اموال بيمه شده درسطح جغرافيايي بسيار وسيع و پراكنده است و بر اثر حادثه فقط بخشي از آن دچار خسارت مي‌شود. او با اشاره به آتش‌سوزي ساختمان پلاسكو اظهار داشت: در پلاسكو نمي‌توانيم پرداخت بيمه‌اي داشته باشيم زيرا مديران شهري بيمه را جدي نگرفته‌اند.

کد خبر 391526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha