شاخص بورس تهران در جریان مبادلات روز سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه ۵۱۳ واحد دیگر افزایش یافت و باردیگر به مرز روانی ۸۹ هزار واحد نزدیک شد.

به گزارش همشهري، هرچند رشد سريع ديروز 29 آبان ماه شاخص كل تحت‌تأثير عملكرد سهام شركت‌هاي توليد‌كننده فولاد، سنگ‌آهن و پالايشگاه‌ها اتفاق افتاد اما برخي تحليلگران معتقد بودند علاوه بر عوامل درون‌زا و بنيادين، نبايد نقش ساير مولفه‌هاي برون‌زا نظير اعلام پيروزي نهايي رزمندگان مقاومت و مدافعان حرم دربرابر داعش را در موج خوش‌بينانه اخير دست‌كم گرفت.

  • نزول شاخص هم‌وزن

در كنار اين رشد، ديروز ديگر شاخص مورد توجه فعالان بازار يعني شاخص هم‌وزن با اندكي نزول مواجه شد كه همين تفاوت رفتار بين 2شاخص اصلي عملكرد بازارسهام، موجب شد برخي سرمايه‌گذاران بدبين نسبت به واقعي بودن رشد شاخص كل هشدارهايي را مطرح كنند اما در مقابل دسته‌اي از تحليلگران خوش‌بين بازارسرمايه بر اين باور بودند كه ايجاد فاصله بين منحني‌هاي 2شاخص فوق در ماه‌هاي اخير بيانگر وجود حباب در سهام شركت‌هاي كوچك و درمقابل نشان‌دهنده ارزنده بودن سهام شركت‌هاي بزرگ است.

  • عبور از يك خط مقاومت

با رشد سريع شاخص كل در جريان مبادلات روز سه‌شنبه، به‌نظر مي‌رسد منحني اين شاخص با توان بالا از يك خط مقاومت جدي عبور كرده و وارد كانال صعودي تازه‌اي شده است. در آغاز هفته جاري بهزاد صمدي از تحليلگران تكنيكال بورس اعلام كرده بود: شاخص كل در آستانه يك خط مقاومت بسيارمهم قرار دارد. او تأكيد كرده بود انتظار برخورد شاخص كل به يك خط مقاومت مهم در محدوده 87950واحد تا88400واحد را خواهيم داشت. اكنون بررسي آمار عملكرد بورس نشان مي‌دهد شاخص كل به مرز 88هزار و 770واحد دست يافته است حال بايد منتظر مبادلات بورس در آخرين روز كاري هفته ماند.

  • دلايل صعود 500واحدي شاخص كل

حافظ عزيزي نقش از تحليلگران بورس درباره دلايل رشد سريع شاخص كل در مبادلات ديروز بورس تهران گفت: درحالي‌كه تحولات مهم و كم سابقه‌اي در خاورميانه در حال رخ دادن است، بار ديگر بازارسهام تهران با جهش قيمت سهام و شاخص‌ها روبه‌رو شده به‌طوري‌كه هيجان خريد كم‌سابقه‌اي را در طول روز سه‌شنبه در بازار سهام شاهد بوديم.

او افزود: پس از 6 سال جنگ و خونريزي و بالاخص در عراق و سوريه، اينك پرونده داعش و حكومت جعلي آنها برچيده و منهدم شده است و با انهدام اين حكومت ظالم، جايگاه ايران هم در منطقه قوي‌تر شده است. بازار سهام نيز ديروز با استقبال گرم از اين امر، سر تا پا سبزپوش و مثبت شد و افزايش بيش از 500واحدي در شاخص كل را تجربه كرد.

او با اشاره به نقش سهام پالايشگاه‌ها در صعود ديروز شاخص بورس گفت: سهام شركت‌هاي پالايشي در روزهاي اخير با اقبال سرمايه‌گذاران روبه‌رو شده و هر 6 شركت اين گروه با افزايش قيمت و صف خريد، دوران تازه‌اي از رونق را شروع كرده‌اند. اين جريان ناشي از افزايش قيمت نفت در هفته‌هاي اخير و مهم‌تر از آن زمزمه اعلام نرخ جديد محصولات اين شركت‌هاست.

  • پيش‌بيني بازار چهارشنبه

به گفته حافظ عزيزي، بورس تهران بدون نياز به اصلاح و استراحت، همچنان در مسير صعودي و اوج‌گيري قرار دارد و مانعي جدي براي روند رو به رشد خود در مقطع فعلي نمي‌بيند. اخبار و تحولات سياسي منطقه‌اي نيز بر وفق مراد ايران در جريان است و انتظار مي‌رود شاهد فتح قله‌ها و ارتفاعات رفيع‌تر در بستر بازار سرمايه باشيم.

او ضمن پيش‌بيني روند احتمالي حركت بازارسهام در طول مبادلات امروز (چهارشنبه) تأكيد كرد: در اين ميان، اقبال بازار سهام بيش از هر چيز به سهام پالايشگاه‌ها، صنايع فولاد، پتروشيمي‌ها و معدني‌هاست زيرا بازده سهام شركت‌هاي فعال در اين گروه‌ها از ابتداي امسال تا‌كنون بين 20تا 80درصد و به‌طور ميانگين 40درصد بوده است.

  • احتمال ركوردشكني شاخص بورس

هفته‌هاست كه شاهد رشد مداوم شاخص بورس و ركوردشكني‌هاي آن هستيم. در اين ميان با وجود خرسندي سرمايه‌گذاران بورس از روند صعودي شاخص، برخي سرمايه‌گذاران بدبين‌تر بر اين باورند كه شاخص با شاخص‌سازي‌ مثبت نمايش داده مي‌شود. عليرضا كديور، مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري توسعه معين ملت در اين‌باره توضيح مي‌دهد.

  • روند رشد شاخص و عبور آن از كانال 88هزار واحد چگونه قابل تحليل است؟ زيرا برخي اعتقاد دارند اين رشد، واقعي نيست و حاصل شاخص‌سازي است.

بخشي از رشد شاخص بورس در چند هفته اخير، به برخي متغيرهايي وابسته بوده كه روي سودآوري برخي شركت‌ها و طبيعتا روي قيمت سهام آنها تأثير مستقيم داشته است.

  • مثلا چه عواملي؟

يكي از اين عوامل، رشد قيمت جهاني مواد خام بوده است كه از آن جمله مي‌توان به قيمت جهاني نفت و محصولات پتروشيمي، مواد فلزي و معدني اشاره كرد.

  • آيا رشد قيمت ارز در هفته‌هاي اخير بر روند بازارسهام تأثيري گذاشته است؟

تابع نرخ ارز همواره در بورس حائز اهميت است؛ با افزايش نرخ ارز شركت‌هايي كه توليد‌كننده مواد خام و مواد اوليه هستند و عمدتا هم محصولاتشان را صادر مي‌كنند، عملا با رشد درآمد، رشد سود و در نتيجه رشد قيمت سهام مواجه خواهند شد.

  • يعني معتقديد رشد بازار در نتيجه شاخص‌سازي‌ رخ نداده است؟

در اين ميان نكته‌اي وجود دارد، اصلاحات سازمان بورس طي يك‌سال و نيم گذشته در حوزه حجم مبنا باعث شده شاخص بورس بتواند رشد سريع‌تري داشته باشد. در واقع با اعمال اين اصلاحات، روند رشد قيمت سهام، سريع‌تر از افت آن اتفاق مي‌افتد و نمايش داده مي‌شود.

  • با اين حساب آيا اين روند رشد تداوم خواهد داشت؟

در چند هفته اخير با وجود آنكه شاخص بورس برمبناي عوامل بنيادي واقعي رشد كرده، اما در عين حال، متأسفانه ارزش معاملات در بازارسهام رشد چنداني نداشته است. اين امر نشان مي‌دهد كه اصطلاحا پول جديد (fresh Money) وارد بازار نشده است. يعني سهام در حال دست به‌دست شدن در داخل بازار است.

  • معني و مفهوم اين گفته چيست؟

اين موضوع عملا به ما مي‌گويد روند رشد شاخص بورس، بي‌كيفيت است. يعني چنانچه عوامل اثرگذار بر آن دستخوش تغيير شوند، اين روند رشد به‌راحتي و به سرعت مي‌تواند در جهت معكوس اصلاح شود و اصطلاحا بازار برگردد.

  • با وجود همه اين موارد پيش‌بيني شما از روند تغييرات بورس تا پايان سال چيست؟

معمولا ما در هفته‌هاي نزديك به ژانويه رشد قيمت مواد خام در بازارهاي جهاني را شاهد هستيم. اگر امسال هم اين اتفاق مانند سال‌هاي قبل بيفتد باز هم رشد قيمت سهام شركت‌هاي توليد‌كننده اين نوع مواد و طبيعتا رشد شاخص بورس را تجربه خواهيم كرد. از طرف ديگر با توجه به سياست‌هاي بانك مركزي به‌نظر مي‌آيد در ادامه سال با رشد تدريجي نرخ ارز روبه‌رو باشيم، اين عامل موجب مي‌شود قيمت سهام شركت‌هاي توليدكننده و فروشنده مواد خام و مواداوليه با رشد قيمت در ادامه سال همراه باشد.

البته عامل ديگري كه هم‌اكنون نمي‌توان درباره آن و ميزان شدت آن هيچ اظهارنظري كرد، تنش‌ها و اتفاقات بين‌المللي است اما با فرض ثبات شرايط به عقيده من شاخص بورس تا پايان سال96 مي‌تواند بازهم رشد داشته باشد. حتي در مدت باقي مانده از امسال اين امكان وجود دارد كه شاخص از ركورد تاريخي خود نيز عبور كند وبه كانال 90هزار واحد وارد شود. اين مسئله ممكن است حتي قبل از پايان سال‌جاري ميلادي يعني در آذرماه اتفاق بيفتد.

کد خبر 390188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha