مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

با گذشت بیش از یک هفته از زلزله کرمانشاه، تحقیقات جدید محققان از میزان انرژی بالای آزاد شده در اثر زمین‌لرزه ۳/۷در مقیاس امواج درونی زمین خبر می‌دهد که در نوع خود کم‌سابقه به‌حساب می‌آید.

مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

براساس گزارش‌‌هاي منتشر شده انرژي زياد آزاد شده بر اثر اين زلزله بر لايه‌هاي زمين بسيار شديد بوده به‌طوري كه باعث جابه‌جايي عمودي با ارتفاع بيش از 3متر و گسيختگي طولي به امتداد بيش از 4كيلومتر با پهناي بيش از يك كيلومتر در سطح زمين شده است.

به گزارش ديده‌بان علم ايران، تيم كارشناسي و تحقيقاتي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي، متشكل از متخصصان زلزله، ژئوتكنيك، سازه، تاسيسات، مصالح و بتن، شهرسازي، حمل‌ونقل و مديريت بحران، روز بعد از زلزله ۲۱ آبان‌ماه به منطقه اعزام شده و تحقيقات در اين رابطه را شروع كردند.

يافته قابل توجه اين تحقيقات، گسيختگي نادر و طويل و عريضي بوده كه در پي وقوع زلزله با بزرگي 7/3 در مقياس امواج دروني زمين در اطراف و مركز آن به‌وجود آمده است. دكتر علي بيت‌اللهي، مدير بخش زلزله‌شناسي مهندسي و خطرپذيري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي مي‌گويد: چنين رخ‌نمويي از گسيختگي‌هاي خاك و لغزش سطحي در زمين در زلزله‌هاي پيشين ايران نادر و بديهي است كه اين گسيختگي‌ها در اثر جنبش نيرومند زمين پديد آمده كه نمود آن در سطح زمين و در لايه‌هاي سطحي به‌صورت گسيختگي‌هاي كششي و كنده شدن سطح زمين و جابه‌جايي و پرتاب سنگ‌هاست. به گفته وي اين زون گسيختگي كه دربردارنده حركات كششي لغزش در دامنه‌هاي خاكي بوده كه در ۱۰ كيلومتري شمال شرق شهر سرپل ذهاب (خط مستقيم) و در مجاورت روستاي مله‌كبود سمت شمال شرقي آن واقع است.

جهت بازديد و شناسايي از روستاي مله‌كبود واقع در ارتفاع ۷۶۰ متري از سطح دريا، در جهت شمال شرق تا ارتفاع ۱۷۰۰ متري، طول مسيري تقريبي 2كيلومتري را به‌صورت پياده بايد طي كرد. مختصات جغرافيايي نقطه مركز اين زون گسيختگي به طول جغرافيايي ۴۵.۹۰۹ درجه و عرض ۳۴.۵۳۶ درجه است. امتداد گسيختگي شمال غرب -‌جنوب شرق بوده كه در راستاي گسل‌هاي منطقه است. اين زون در ناحيه‌اي واقع شده كه جانمايي پس‌لرزه‌ها نيز منطبق با آن است. به گفته بيت‌اللهي، در سمت شمال‌غربي زون گسيختگي و به سمت روستاهاي تپاني، نوشيروان و سراب ذهاب، دشت ذهاب واقع شده است كه احتمال مي‌رود پهنه گسلي ذهاب نيز حدفاصل اين دشت و ارتفاعات شرقي آن نظير ارتفاعات شاه‌نشين كه در پيشاني آن قلعه يزدگرد نيز واقع شده، باشد.

همزمان با اعلام نتايج اين تحقيقات،محققان ژاپني هم اعلام كرده‌اند که زمین لرزه هفته گذشته موجب بالا آمدن زمین به میزان حدود 90 سانتیمتر شده است. به گزارش شبكه ان‌اچ‌كي، اداره اطلاعات زمین وفضای ژاپن به منظور تجزیه و تحلیل تغییر شکل زمین در اثر این زمین لرزه، از داده های ماهواره داییچی-2 استفاده کرده است.

آناتومی یک زلزله

کد خبر 390079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha