همشهری آنلاین: اگر در ساختمان‌های مرتفع زندگی می‌کنید، شاید این سؤال برایتان مطرح شده باشد که در هنگام زمین‌لرزه چه باید کرد؟ آیا باید در ساختمانتان بمانید یا باید از آن بیرون بیایید.

high rise

اگر در طبقات بالای ساختمان‌های مرتفع زندگی می‌کنید، تلاش نکنید هنگام لرزش زمین از ساختمان بیرون بیایید. پس از پایان یافتن لرزش زمین، ساختمان را ترک کنید و در بیرون ساختمان بمانید تا زمانی که ساختمان از لحاظ وجود آسیب‌های احتمالی بازرسی شود.

ماندن در بیرون ساختمان و با فاصله از هر ساختمان دیگری در طول زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌های آن بهترین کار است، اما عبور از درون ساختمان و محل‌های در مجاورت نزدیک آن در حین لرزش زمین کار نادرستی است.

راه رفتن یا دویدن چه درون ساختمان چه در روی زمین در بیرون در حین رخ دادن زمین‌لرزه کار خطرناکی است و خطر آسیب دیدن شما را به شدت افرایش می‌دهد. پناه گرفتن تنها کار مطمئن برای محافظت در برابر آوار و پرتاب و سقوط اشیا است که عامل اصلی آسیب دیدن افراد در زمین‌لرزه است.

شما نمی‌توانید بر اساس حسی که در ابتدا از لرزش دارید، شدت زمین‌لرزه را دریابید. بنابراین اگر قصد ترک ساختمان را بکنید، حتی در یک زمین‌لرزه با شدت متوسط در معرض خطر افتادن و اصابت اشیا و خرده‌ریزها قرار می‌گیرید. 

زمین‌لرزه‌ها اصولاً برای مدتی طولانی ادامه پیدا نمی‌کند. عملاً چقدر امکان دارد هنگامی که کف و پله‌ها به‌طور غیرقابل‌پیش‌بینی در حال حرکت هستند و اشیا در حال سقوط هستند، بتوانید ساختمانتان را ترک کنید؟ احتمال اینکه بتوانید پیش از پایان لرزش زمین از ساختمان خارج بسیار اندک است.

 اشیا و خرده‌ریزها نیز دارند سقوط می‌کنند. بنابراین صرف ترک کردن ساختمان کافی نیست. شما باید هم از ساختمان خودتان و هم از ساختمان‌های مجاور فاصله بگیرید. افتادن قطعات نمای ساختمان مانند آجر یا شیشه می‌تواند باعث مرگ افرادی شود که در هنگام زمین‌لرزه در بیرون ساختمان در مجاور آن قرار دارند.

 اگر ساختمان فرو بریزد، یک میز مستحکم یا یک وان حمام می‌تواند فضای خالی را برای شما فراهم کند که درون آن تا زمان رسیدن امدادگران زنده بمانید. اگر شروع به راه رفتن کنید، دیگر چنین وسایلی را برای پناه گرفتن در اختیار نخواهید داشت.

حرکت به سمت بخش‌های داخلی ساختمان یا پلکان در هنگام لرزش زمین در اغلب موارد باعث افزایش خطر افتادن و اصابت خرده‌ریزهایی مانند میله‌های کنده‌شده می‌شود. ماندن و پناه گرفتن در همان جایی که هستید، بهترین کار است.

کد خبر 388514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha