مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیارک‌ها و دنباله‌دارهایی که تاکنون رصد شده‌اند، همگی در سامانه خورشیدی متولد شده‌اند، اما اخترشناسان طی روزهای گذشته برای اولین‌بار موفق به رصد مسافری از آنسوی سامانه خورشیدی شده‌اند.

سیارک

براساس گزارش نيواطلس، رصد‌هاي اوليه حاكي از آن بودند كه اين جرم يك دنباله‌دار است كه با شتابي بالا از ستاره‌اي مجاور به بيرون پرتاب شده و در كشش مغناطيسي خورشيد به دام افتاده‌است،‌درست مانند دنباله‌دارهاي سامانه خورشيدي. 

رصد‌هاي اوليه اين جرم در 18 اكتبر توسط تلسكوپ Pan-STARRS 1 در هاوايي در مركز خردسياره اتحاديه بين‌المللي نجوم انجام گرفت. اخترشناسان با بررسي مدار اين جرم متوجه شدند كه اين دنباله‌دار متفاوت از تمامي اجرامي است كه تاكنون رصد كرده‌اند.

به گفته محققان درصورتي كه رصد‌هاي آينده بتواند طبيعت غيرعادي مدار اين جرم را تاييد كند، اين جرم به اولين مورد از دنباله‌دارهاي ميان ستاره‌اي تبديل خواهد شد. اين جرم از مداري مشهور به مدار هايپربوليك يا هذلولي برخوردار است، يعني به اندازه‌اي سريع حركت مي‌كند كه به درون خورشيد كشيده نشود.

اخترشناسان با فرض دنباله‌دار بودن اين جرم نام C/2017 U1 را به آن اختصاص داده‌اند، اما تصاوير جديدي كه 25 اكتبر سال جاري توسط تلسكوپ VLT در شيلي از آن به ثبت رسيد هيچ ويژگي دنباله‌دار مانندي در آن نشان نمي‌دهد. از اين رو اين جرم اكنون A/2017 U1 نام دارد، زيرا از خانواده دنباله‌دارها خارج شده و به دسته سيارك‌ها پيوسته‌است.

سرعت اين جرم در رصد‌هاي اوليه 26 كيلومتر بر ثانيه محاسبه شد. نزديكترين فاصله آن تا زمين 24 ميليون كيلومتر بوده‌است كه در تاريخ 14 اكتبر ثبت شده‌است. محققان وسعت اين جرم را 160 متر تخمين زده‌اند.

کد خبر 386472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha