همشهری آنلاین: الیف شافاک، نویسنده نامدار ترک که در ایران بیش از همه با کتاب محبوب و پرفروش «ملت عشق» شناخته می‌شود به جمع چهره‌هایی چون مارگارت اتوود و دیوید میچل در پروژه «کتابخانه آینده» پیوست و متنی نوشت که سال ۲۱۱۴ در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، نخستين بار اين كيتي پترسن (هنرمند اسكاتلندي) بود كه ايده رويايي كتابخانه آينده را سال 2014 مطرح كرد. داستان از اين قرار است كه پترسن هر سال يك نويسنده را به پروژه دعوت مي‌كند و او متني مي‌نويسد كه تا پيش از سال 2114 كسي از محتواي آن آگاه نيست. نوشته‌هاي 100 نويسنده برگزيده قرار است روي كاغذهايي چاپ شود كه از درختان جنگلي در نروژ توليد مي‌شود.

تا امروز اتوود كانادايي، ميچل بريتانيايي، سيون ايسلندي و شافاك تركيه‌اي به پروژه كتابخانه آينده پيوسته‌اند و قرار است تا 2114 هر سال يك نويسنده به اين جمع افزوده شود. نام نويسندگان برگزيده را يك شورا اعلام مي‌كند و براي آنها ويژگي‌هايي چون «مشاركت خارق‌العاده در ادبيات و شعر» و «توانايي آثار براي سايه انداختن بر خيال امروزي‌ها و آيندگان» در نظر گرفته شده است. به عقيده پترسن، 100 سال شايد در نگاه اول زماني دراز به نظر برسد اما در مقايسه با درازاي عمر دنيا و كيهان ناچيز است.

هر نويسنده مي‌تواند هر چيز كه دوست داشت بنويسد و كوتاه يا بلند بودن متن هم به خود او بستگي دارد. شافاك (كه برخي به او شفق هم مي‌گويند) هنوز به ايده‌اي نهايي براي موضوع متن خود دست نيافته اما مي‌خواهد آن را تابستان سال آينده در مراسمي رسمي در جنگل نودماركا در نروژ به مديران پروژه تحويل بدهد. متن شافاك در كنار نوشته‌هاي اتوود، ميچل، سيون و ديگر نويسندگان در كتابخانه عمومي ديچمانسك نگهداري مي‌شود كه قرار است در 2019 در منطقه بيورويكا در اسلو افتتاح شود. اين نوشته‌ها تا 2114 پنهان مي‌ماند و مجموعه آنها روي كاغذهاي توليدشده از درختان جنگلي در نروژ منتشر مي‌شود.

کد خبر 386381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha