یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

«زنده‌یاد زندان قصر» نام نمایش ۴۵ دقیقه‌ای است که این روزها در یکی از بندهای قدیمی زندان قصر واقع در باغ موزه قصر اجرا می‌شود؛ نمایشی که به گفته مهران خوش‌بین، کارگردان نمایش، باغ موزه محل مناسبی برای اجرای آن بوده.

خوش‌بين كه به همراه گروهش 4 شب از اجراي خود را گذرانده، درباره اين نمايش به همشهري مي‌گويد:«متن نمايش را كهبد تاراج نوشته و قرار بود سال91 آن را اجرا كنيم، تمرين‌ها هم انجام شد اما بنا به دلايلي كه به ما هم گفته نشد، اجازه اجراي نمايش را به ما ندادند تا اينكه چند‌ماه پيش به فكر اجراي دوباره زنده‌ياد زندان قصر افتادم». او ادامه مي‌دهد:

«با اجازه از نويسنده اثر، كارگرداني آن را به‌دست گرفته و مجوز اجرا هم داده شد و از 26مهر اجراي خود را در بند سياسي باغ‌موزه قصر آغاز كرديم».خوش‌بين كه سابقه كارگرداني در بخش محيطي را دارد، درباره چگونگي اجراي اين نمايش در يك سلول توضيح مي‌دهد:«براي اجراي اين نمايش نيازمند يك محيط مانند سلول بوديم، در باغ موزه قصر، ماركوف تبديل به موزه شده و به همين دليل ساختمان شماره2 را انتخاب كرديم كه همان بند سياسي زندان قصر است. سلول بازسازي مختصري و به صحنه نمايش تبديل شد و تماشاگران نيز براي تماشاي نمايش در راهرو مي‌نشينند».

گروه اجرايي اين نمايش به‌دليل محدود بودن فضاي اجرا، تعداد تماشاگر را پيش‌بيني كردند كه به گفته خوش‌بين در هر اجرا تنها مي‌توانند پذيراي 20تماشاگر باشند. او درباره متن زنده‌ياد زندان قصر مي‌گويد: «نمايشنامه متن رئالي دارد و درباره چند زنداني بي‌ملاقات در يك سلول است كه يك زندان سياسي به‌دليل تحولاتي به جمع آنها مي‌پيوندد و در اين جمع اتفاقاتي صورت مي‌گيرد».

در نمايش زنده‌ياد زندان قصر احمدرضا مقدسي، عرفان پورمحمدي، جواد واحدي، صادق مرادي و علي پناهي بازي مي‌كنند. خوش‌بين به موسيقي نمايش هم اشاره دارد؛ «موسيقي نمايش به‌صورت زنده است و كامياب پهلوان يلي اجراي آن را برعهده دارد». اين كارگردان درباره نوع اجراي نمايش و اينكه آيا مي‌توان اثر را در فضاي باز اجرا كرد، عنوان مي‌كند: «اين نمايش را نمي‌توان در محيط باز اجرا كرد اما مي‌توان در تالارهاي نمايشي روي صحنه برد چرا كه نمايش نيازمند يك طراحي صحنه به شكل سلول زندان است و به فضاي بسته نيازمنديم».

او از رايزني‌هايش براي اجراي نمايش در برخي نهادها و سازمان‌هاي مرتبط نيز مي‌گويد:«اگر مسئولان حمايت كنند، اين نمايش قابليت اجرا در مراكز زندان‌ها و بخش‌هاي ديگر را دارد». او همچنين در پاسخ به اين سؤال كه چرا اكثر كارگردانان تمايل دارند، اثرشان در تالارهاي نمايشي مركز شهر اجرا شود، توضيح مي‌دهد:

«در حال حاضر نزديك به 140نمايش در تالارهاي مختلف اجرا مي‌شود اما اجراي محيطي در ميان آنها نيست و اين در حالي است كه زنده‌ياد زندان قصر تنها نمايشي است كه در يك مكان متفاوت اجرا مي‌شود. به‌طور حتم اگر حمايت مديريت باغ موزه نبود، اين نمايش هم به اجرا درنمي‌آمد. اگر ديگر نهادها بتوانند از نمايش‌هاي محيطي حمايت كنند، به‌طور حتم كارگردانان خواهان اجراي نمايش هستند». به گفته خوش‌بين زنده‌ياد زندان قصر تا ۱۵ آبان هر روز ساعت ۱۹ در بند سياسي زندان قصر اجرا مي‌شود.

کد خبر 385933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha