شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

ترجمه -ستاره سمائی : بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) مرگ در اثر ابتلا به سرخک در آفریقا در سال‌های 2000 تا 2006، حدود 91 درصد کاهش یافته است.

 کاهش آمار از 396 هزار به 36 هزار نفر به این معنی است که برنامه ملل متحد برای کاهش 90 درصدی مرگ بر اثر سرخک تا سال 2010، چهار سال زودتر به نتیجه رسیده است.

 تلاش‌های هماهنگ برای واکسینه کردن تمام کودکان علیه سرخک تا قبل از یک سالگی، منجر به چنین موفقیتی شده است. بنا بر یکی از گزارش‌های WHO، میزان مرگ بر اثر ابتلا به سرخک در جهان در عرض 6 سال 68 درصد کاهش داشته و از 757 هزار به 242 هزار نفر رسیده است. با این حال WHO اعلام کرده است میزان مرگ و میر در اثر ابتلا به سرخک در آسیای جنوبی به خصوص کشورهای هند و پاکستان بسیار بالاست.

 عملیات ضد سرخک در سال 2001 از طریق تامین حمایت‌های مالی از دولت و گروه‌های واکسیناسیون آغاز شد. در مبارزه‌ای که در 46 کشور از 47 کشوری که به شدت با سرخک دست و پنجه نرم می‌کردند، 478 میلیون کودک علیه این بیماری واکسینه شدند. در سال 2006، آمار واکسینه جهانی در برابر سرخک برای اولین بار به 80 درصد رسید. با این وجود، در حال حاضر حدود 74 درصد از مرگ‌های در اثر ابتلا به سرخک در آسیای جنوبی رخ می‌دهد.

سرخک در کشورهای پیشرفته‌ای مثل انگلیس، البته به عنوان بیماری خفیف دوران کودکی، نیز دیده می‌شود. اما این بیماری تا حد زیادی مسری است و می‌تواند کشنده باشد، یا می‌تواند باعث ناتوانی‌های مادام‌العمری مثل نابینایی یا آسیب‌های مغزی در کودکان شود.

واکسنی برای این بیماری از دهه 1960 تولید شد و در دسترس قرار گرفت. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، کاهش مرگ و میر بر اثر سرخک به این علت در آفریقا ممکن شد که دولت برنامه‌های مصونیت سازی بسیار قوی را در پیش گرفت و اجرا کرد.

دکتر مارگارت چان، رئیس کل سازمان بهداشت جهانی گفته است: این اتفاق، یکی از مهم‌ترین موفقیت‌هایی است که در زمینه بهداشت همگانی ایجاد شده و باعث تکریم کشورهای آفریقایی اجرا کننده این طرح شده است. ما باید از این موفقیت حمایت کنیم و تلاش‌هایمان را در دیگر نقاط دنیا افزایش دهیم چراکه هنوز هم افراد زیادی به خاطر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر جولی گربردینگ، سرپرست پیشگیری مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده معتقد است: واضح‌ترین پیام این اتفاق، صحیح بودن خط مشی ماست و قدم بعدی، به کارگیری تمام قدرت برای اجرای همین برنامه در آسیای جنوبی است که در حال حاضر آمار بیشترین مبتلایان به سرخک، متعلق به همین منطقه است.

 آن ونه‌من، مدیر اجرایی یونیسف ضمن استقبال از این برنامه افزود: هنوز هم هر روز، حدود 600 کودک زیر 5 سال در اثر ابتلا به سرخک از بین می‌روند؛ این آمار در حالی‌که واکسنی ارزان، موثر و سالم در اختیار داریم، واقعیتی غیر قابل قبول است. بی‌بی‌سی - 30 نوامبر 2007

کد خبر 38556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز