جمعه ۱۶ آذر ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

الهام اسمعیلی: یک جاچتری زیبا درست کنید و چترهای همه اهالی خانه را در آن قرار دهید

وقتی باران و برف – این نعمت‌های الهی – به سوی زمین سرازیر می‌شوند، ‌تنها سایه‌بانی که می‌تواند عابران خیابان را از خیس‌شدن نجات دهد، چتر است.

این روزها چترهای متنوعی به لحاظ اندازه، طرح و جنس پارچه و همچنین با اندک تفاوتی در فرم ظاهری و نحوه کارکرد تولید و عرضه می‌شوند.

همه ما چتر مناسبی را باتوجه به سلیقه و همچنین کاربرد آن برای خود انتخاب می‌کنیم ولی موضوع- باتوجه به اینکه معمولا برای چترها جای مخصوصی در خانه درنظر گرفته نمی‌شود- این است که پس از برگشت به خانه، چترها یا در کنار لباس‌های دیگر روی رخت‌آویز آویخته می‌شوند یا اینکه به حالت باز با بی‌نظمی تمام، گوشه‌ای از بالکن، آشپزخانه، حمام یا یکی دیگر از فضاهای خانه را اشغال می‌کنند تا خشک شده و برای فردا دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

با به‌کارگیری کمی ابتکار و سلیقه می‌توانید برای چترهای اهالی خانواده نیز- به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد فصول سرد سال- جای مناسبی فراهم کنید و آن را در گوشه‌ای از خانه یا در نزدیکی در ورودی قرار دهید.

در این صورت، نه دیگر فضای اضافی توسط چترها در خانه اشغال می‌شود و نه اینکه چترهای خیس شما لباس‌های همجوارشان روی رخت‌آویز را خیس یا لکه‌دار می‌کنند. برای این منظور، راه‌های مختلفی وجود دارد که به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.

ظرفی برای چترها

هر ظرف بلند و مستحکمی – که حتی کاربرد دیگری داشته ولی مدت‌هاست در گوشه‌ای از انباری خانه بدون مصرف خاک می‌خورد – می‌تواند برای قراردادن چترهای اهالی خانواده مورد استفاده قرار گیرد. (تصویر2)

نکته: اگر ظرف انتخابی‌تان قدیمی بوده و به مرور زمان رنگ آن تغییر کرده به‌طوری که دیگر ظاهر فرسوده آن را نمی‌پسندید، چاره‌اش یک قوطی رنگ و یک قلم‌مو است؛ آن را رنگ کرده و به همین راحتی ظاهرش را نو کنید؛ البته برای این کار، ‌از اسپری‌های رنگ نیز می‌توانید استفاده کنید. کاربرد اسپری سرعت کار را بالا می‌برد.

 کوزه‌های سفالی، جایگاهی مناسب برای چترها

کوزه‌ها و گلدان‌های سفالی نیز برای قراردادن چترها مناسب هستند ولی اگر می‌خواهید چتر خود و دیگر اهالی خانه را به حالت خیس یا مرطوب داخل آنها قرار دهید، ‌باتوجه به اینکه سفال خام رطوبت را به خود جذب می‌کند، کوزه خام انتخابی شما نیز تغییر رنگ پیدا کرده و پس از مدتی در اثر رطوبت، لکه‌های سفیدرنگی – مثل سفیدک – روی دیواره بیرونی آن ظاهر می‌شود و در نتیجه، ظاهر ناخوشایندی برای کوزه به وجود می‌آورد. بنابراین برای این منظور، بهترین کار، رنگ‌کردن سطح داخل و خارج این کوزه‌هاست. بنابراین شما می‌توانید سفال‌های انتخابی را با هر شکل و مدلی که هستند، با رنگ پوشش بدهید یا اینکه حتی طرحی روی آنها بکشید و نقاشی کنید.

در تصویر1 شما نمونه‌ای از این گلدان‌های سفالی را ملاحظه می‌کنید. این مدل گلدان‌ها با سوراخ‌های متعدد در دیواره‌شان بستری متفاوت برای کاشت گل‌ها و گیاهان کوچک و بوته‌ای هستند. این گلدان‌ها را معمولا به حالت‌های مختلف برای تزئین باغچه و حیاط مورد استفاده قرار می‌دهند. حالا شما می‌توانید یکی از این کوزه‌ها را تهیه کرده و علاوه بر دهانه اصلی گلدان، از همین سوراخ‌ها هم برای قراردادن چترها استفاده کنید. در ضمن، برای آنکه جاچتری‌تان ظاهری زیبا و متفاوت پیدا کند، مانند تصویر1 روی آن را با طرحی زیبا نقاشی کنید.

نکته 1: اگر حوصله رنگ‌آمیزی گلدان‌های سفالی را ندارید، لااقل از سفال‌های لعاب‌دار – که معمولا به رنگ‌های سبز و آبی عرضه می‌شوند – استفاده کنید.

نکته 2: اگر می‌خواهید هریک از جاچتری‌های پیشنهادی فوق برای چترهای خیس نیز مناسب باشند 2 راه وجود دارد:

 الف) با دریل در کف هرکدام چند سوراخ ایجاد کنید؛ سپس زیر آنها بشقاب یا سینی متناسب با جنس جاچتری انتخابی، قرار دهید تا آب به جای آنکه داخل جاچتری جمع شود یا به زمین بریزد، در سینی یا بشقاب انباشته شود و شما بتوانیدآن را خالی کنید.

ب) یک یا چند تکه ابر فشرده و ضخیم درست به اندازه کف ظرف ببرید و در آن قرار دهید. به این ترتیب، آب چترها جذب ابر شده و شما می‌توانید با فشردن آن، آب حاصل از چترهای خیس را خالی کنید.

یک جاچتری ارزان قیمت

اگر می‌خواهید جاچتری ارزان قیمت و متفاوتی درست کنید، به یکی از فروشگاه‌های عرضه لوازم و مصالح ساختمانی مراجعه کرده و یک تکه لوله پلیکای کلفت به طول 60 یا 70 سانتی‌متر تهیه کنید.

اگر لوله پلیکا با قطر مورد نظر پیدا نکردید، چند لوله پلیکای کم‌قطرتر با طولی مساوی یا حتی طول‌های مختلف برای چترهای کوچک و بزرگ اهالی خانه تهیه کنید. حالا با استفاده از رنگ روغن و قلم‌مو یا اسپری رنگ، لوله یا لوله‌ها را رنگ‌آمیزی کنید.

سپس به انباری خانه سری بزنید و یکی از سرامیک‌های اضافی کف – که برای روز مبادا نگهداری کرده بودید – را شسته و آماده کنید. حالا لبه پایینی لوله پلیکای ضخیم یا لوله پلیکاهای نازک‌تر را به چسب آکواریوم آغشته کنید و روی سرامیک بچسبانید (تصویر3). این کار به این دلیل است که وزن سرامیک مانع از وارونه شدن لوله پلیکا، هنگام قرار دادن چترها در جاچتری لوله‌ای شود.

نکته یک: با توجه به اینکه امکان سوراخ کردن کف این جاچتری و قراردادن ظرف یا سینی در زیر آن وجود ندارد، از روش جذب آب توسط ابر فشرده استفاده کنید.

نکته 2: اگر رنگ کردن لوله برای شما کاری مشکل است، از برچسب‌های طرح‌داری که در انواع و اقسام نقش‌ها و طرح‌ها در برچسب‌فروشی‌ها به صورت متری عرضه می‌شوند، برای پوشش سطح صاف دیواره لوله استفاده کنید.

گل‌کاری روی چتر بچه‌ها

 همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، همه ما در هر گروه سنی چتری متناسب با سن، جنسیت، سلیقه و حتی هیکلمان انتخاب می‌کنیم. چترهای بچه‌ها نیز علاوه بر اندازه، با طرح‌ها و نقش‌های پارچه آنها متمایز می‌شوند.

حالا اگر یک چتر رنگی برای فرزندتان تهیه کرده‌اید که هیچ طرح و نقشی ندارد، خودتان با ابتکاری ساده آن را به روش زیبایی نقش‌دار کنید. این کار را با استفاده از ابر انجام دهید.

رای این منظور، طرح‌های دلخواهی مانند طرح‌های ساده‌گل، برگ و ساقه را روی کاغذ کشیده و پس از دوربری، الگوهای مورد نظر را آماده کنید. حالا الگوها را روی ابرها قرار داده و با کاتر دور آنها را ببرید. به این ترتیب، مهرها آماده می‌شوند. حالا سطح هر یک از این مهرها را به رنگ مورد نظر آغشته کرده، سپس روی چتر چاپ کنید.

نکته: برای این کار از  رنگ اکریلیک استفاده کنید، زیرا با سرعت بیشتری خشک می‌شود.

کد خبر 38533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز