هلگا اشمیت، معاون مسئول هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا با اشاره به پایبندی اروپا به برجام اعلام کرد که اتحادیه اروپا به‌زودی اجازه خواهد داد بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران فعالیت کند.

چهارمين نشست مجمع اقتصادي ايران و اروپا در سوئيس به محلي براي اعلام پايبندي اروپايي‌ها به برجام تبديل شد. مديران بانكي ايران و اروپا در حاشيه اين نشست بر سر همكاري‌هاي بانكي به مذاكره پرداختند. فعالان اقتصادي ايران از طرف‌هاي اروپايي خود خواستند، پايبندي به رويه‌هاي تجاري كه پس از برجام برنامه‌ريزي شده را نشان دهند. تهديدهاي آمريكا براي خروج از برجام به ميدان اقتصاد نيز كشيده شده است؛ با وجود اين، نمايندگان كشورهاي اروپايي حاضر در نشست مجمع ايران و اروپا بر پايبندي خود به مراودات اقتصادي با ايران تأكيد كردند. هلگا اشميت، ديپلمات بلندپايه اتحاديه اروپا اعلام كرد:

اروپايي‌ها نهايت تلاش خود را خواهند كرد تا اطمينان يابند توافق هسته‌اي ايران به قوت خود باقي خواهد ماند. سفيران 5 كشور انگليس، بلژيك، دانمارك، لهستان و هلند در اين نشست برجام را يك توافق مهم بين‌المللي دانستند كه لازم است تمام طرف‌ها به اجراي آن ادامه دهند. نيكلاس هاپتون، سفير انگليس در ايران در اين خصوص گفت: لندن متعهد به موفقيت برجام است.در اين نشست دو روزه، ميزگردهاي بانكداري و خدمات مالي، بررسي ظرفيت‌هاي كاري در ايران، سرمايه‌گذاري در بخش بهداشت،

فرصت‌هاي مشاركت در بخش انرژي، سرمايه‌گذاري در بخش مواد غذايي، سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك صنعتي و موضوع ايجاد اقتصاد قرن بيست و يكمي برگزار شده است.مسعود خوانساري نايب‌رئيس اتاق ايران و مهدي كرباسيان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در چهارمين نشست مجمع ايران و اروپا كه در سوئيس آغاز شده است، به سخنراني پرداختند.مسعود خوانساري در صحن عمومي نشست گفت: تمامي گزارش‌هاي آماري در ماه‌هاي پس از برجام نشان از رشد قابل توجه همكاري دو طرف مي‌دهد.

به گفته مقامات اروپايي ميزان صادرات ايران به اروپا بعد از برجام 3برابر شده و اين افزايش براي اقتصاد ايران بسيار مهم است؛ اگرچه هنوز اعداد و ارقام بسيار پايين است. ايران در سال2015 صادراتي معادل يك ميليارد و 235ميليون يورو به اروپا داشت كه اين آمار در سال2016 به5 ميليارد و 494ميليون يورو افزايش يافت. مبادلات تجاري دو‌طرف در 6ماه نخست سال‌جاري نيز به نزديك 10ميليارد يورو رسيده كه تقريبا دوبرابر مبادلات در مدت مشابه سال گذشته است.

رئيس اتاق تهران ادامه داد: اگرچه از سرگيري خريد نفت از ايران، در افزايش مراودات دوطرف نقش داشته اما مبادله كالاي غيرنفتي نقش پررنگي در مبادلات ايران و اروپا دارد كه نمايانگر تقويت روابط بخش خصوصي دوطرف است؛ روابطي كه مي‌تواند در همين سال‌هاي پيش رو بسيار مستحكم‌تر و دامنه‌دارتر شود. برابر آخرين آماري كه به‌تازگي از سوي كميسيون اروپا منتشر شده، مبادلات تجاري ايران و اروپا در 7ماه ابتداي سال2017 نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، معادل 80درصد رشد داشته است.

کد خبر 384232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha