چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

محمد باریکانی: سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران که هنوز باغ جهانی عباس‌آباد و کاخ و بناهای متعلق به شاه عباس صفوی در این باغ نه به ثبت ملی رسیده بود و نه ثبت جهانی شده بود، تفرجگاه شاه در قبل از انقلاب در آن سوی دریاچه عباس‌آباد تبدیل به زندانی برای نگهداری برخی مقامات رژیم شاهنشاهی شد.

باغ جهانی عباس آباد

اراضي جنگلي عباس‌آباد متعلق به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور و جزو منابع طبيعي ايران بود و همين سازمان نيز زمين‌هاي عباس‌آباد را براي احداث سوله زندان در همسايگي بناي متعلق به همسرشاه كه از سوي بنياد مستضعفان به سازمان جنگل‌ها منتقل شده‌بود به امانت در اختيار سازمان زندان‌ها قرار داد. سال‌ها بعد كه اين زندان از كاربري افتاد زمين‌هاي به امانت داده شده از سوي منابع طبيعي توسط سازمان زندان‌ها براساس مصوبات مربوط به فروش اموال در اختيار به فروش گذاشته و سرانجام در يك مزايده به مبلغ 2ميليارد تومان در سال 91به فردي حقيقي فروخته شد. او و فرزندش زمين‌ها را تفكيك كردند و چهارم شهريور سال‌جاري در يك آگهي در روزنامه محلي اعلام كردند كه اين زمين‌ها با تغيير كاربري در موقعيتي استثنايي فروخته مي‌شود.

مسئولين ميراث فرهنگي استان مازندران اما به همشهري خبر داده‌اند كه زمين‌هاي واقع در ضلع غربي درياچه عباس آباد كه عمارت شاه عباس صفوي را نيز در خود جاي داده است در عرصه محوطه ثبت جهاني شده باغ جهاني عباس‌آباد واقع شده و درصورتي كه ارزيابان يونسكو امسال براي بازرسي از پرونده‌هاي جهاني شده ايران به عباس‌آباد سفر كنند و با سازه‌هاي جديد روبه‌رو شوند يا از فروش زمين‌هاي عباس‌آباد براي احداث شهرك‌هاي تفريحي مطلع شوند باغ جهاني عباس آباد كه سال 2011به همراه 8باغ ديگر ايران به ثبت جهاني يونسكو رسيدند در فهرست خطر قرار گرفته و احتمال خروج اين باغ از فهرست ميراث جهاني قوت مي‌گيرد.

احمد جليلي كه هم‌اكنون مالك زمين‌هاي واقع در عرصه محوطه ثبت جهاني شده باغ عباس‌آباد بهشهر است در گفت‌وگو با همشهري گفت: اين زمين با استناد به قانون بودجه سال91و بند 24قانون فروش اموال و انفال كه به دولت اجازه فروش اموال در اختيار خود را داده بود از سوي سازمان زندان‌ها فروخته شد.

او با اعلام اينكه زمين خريداري شده در عرصه باغ ثبت جهاني شده عباس‌آباد بهشهر 23هزار و 480متر وسعت دارد، گفت: به‌عنوان يكي از شركت‌كنندگان در مزايده در سال92 بالا‌ترين قيمت را پيشنهاد داديم و در مرحله نخست يك ميليارد و 600ميليون تومان و در مرحله آخر نيز 400ميليون تومان ديگر به‌حساب دولت واريز كرديم و زمين‌ها را خريديم.

او با اعلام اينكه توانسته است علاوه بر كاربري اداري-انتظامي، كاربري مسكوني نيز براي زمين‌هاي خريداري شده در محوطه ثبت جهاني شده عباس‌آباد بهشهر بگيرد، گفت: قرار است در اين زمين‌ها مجتمع گردشگري ساخته شود و كاربري درنظر گرفته شده براي آن نيز يك شهرك تفريحي توريستي است. 30درصد از اضافه زمين‌ها را نيز براي فروش گذاشته‌ايم و اكنون پروانه ساختماني در زمين‌هاي خريداري شده با استعلامي كه از 16منبع گرفته شده به كميسيون ماده13رفته است.

آنطور كه مالك كنوني زمين‌هاي واقع در عرصه باغ جهاني عباس‌آباد بهشهر به همشهري گفته است هنگام فروش زمين‌ها حتي به آنها گفته نشده است كه باغ عباس‌آباد يك اثر ملي و داراي عرصه است و حتي نمي‌دانستند كه اين باغ به ثبت جهاني رسيده است. او در پاسخ به اين پرسش همشهري كه قوانين ميراث فرهنگي و يونسكو اجازه ساخت‌وساز در حريم و عرصه ميراث ملي و جهاني را نمي‌دهد و چطور آگهي فروش زمين‌ها را منتشر كرده‌ايد؟ گفت: هنوز زمين‌ها فروخته نشده است و ما در انتظار فروش يكجاي آنها هستيم. از سوي ديگر شكايات مربوط به زمين‌هاي واقع در عرصه باغ عباس‌آباد از سوي سازمان جنگل‌ها نيز هيچ‌كدام به نتيجه نرسيده است و هم قوه قضاييه و هم ديگر دستگاه‌ها اجازه فروش آنها را صادر كرده‌اند. اما اگر آقايان فكر مي‌كنند اين زمين‌ها نبايد فروخته مي‌شد بيايند و حساب و كتاب كنند و خسارت ما را بدهند و زمين‌ها را تحويل بگيرند.

احمد جليلي افزود: اگر در سال92 اين دو ميليارد توماني را كه به دولت بابت خريد زمين‌هاي باغ عباس‌آباد پرداخت كردم در بازار ارز و سكه سرمايه‌گذاري كرده بودم سود زيادي برده بودم. حالا هم دولت حساب كند و ببيند سود آن مبلغ از سال92 تاكنون چقدر است و پول ما را بدهد و زمين‌ها را بگيرد. مجموعه تاريخي عباس‌آباد از باغ‌هاي تاريخي و وسيع ايران است كه در ميان جنگل‌هاي انبوه استان مازندران واقع شده است. اين مجموعه شامل سد تاريخي عباس‌آباد، مخزن و درياچه سد، گل‌باغ، كاخ، حمام، آسياب آبي و 2برج آجري است. اين مجموعه به دستور شاه عباس اول صفوي در سال‌هاي ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ (ه‍ . ق) ساخته شد و اكنون مهم‌ترين باغ غيركويري ايران است كه سال 2011با وسعت نزديك به 500هكتار در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شد.

  • رد غيرقانوني بودن فروش زمين‌هاي محوطه جهاني در كميسيون اصل 90

فروش زمين‌هاي واقع در عرصه باغ جهاني شده عباس‌آباد بهشهر در حاشيه غربي درياچه اين باغ كه عمارت 400ساله شاه‌عباس صفوي را نيز در خود جاي داده است ماجراي درخور تأملي دارد. پرونده فروش اين زمين‌ها نيز توسط نماينده وقت بهشهر در مجلس شوراي اسلامي در كميسيون اصل 90مجلس با عنوان زمين‌خواري مطرح شد اما مالك كنوني زمين‌هاي خريداري شده باغ عباس آباد بهشهر كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو نيز به ثبت رسيده است در گفت‌وگو با همشهري مدعي شد كه مقيمي، نماينده وقت بهشهر در مجلس شوراي اسلامي كه پرونده اين زمين‌ها را به كميسيون اصل 90مجلس برد خود از متقاضيان خريد زمين‌ها در مزايده برگزار شده بود كه پس از شكست در مزايده به‌دليل قيمت پاييني كه براي خريد زمين‌هاي واقع در بخش غربي درياچه بهشهر داده بود موضوع را تحت عنوان زمين‌خواري به اصل90 مجلس برد كه اين پرونده نيز در كميسيون اصل 90مجلس رد شد.

کد خبر 384143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha