سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

بلافاصله بعد از انتخاب ۴ نماینده برای اسکار، هیأت ۱۰نفری «نفس» نرگس آبیار را برای حضور در جشنواره اسکار امسال انتخاب کرد.

. سیدجمال ساداتیان، عضو هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار سینما

سيدجمال ساداتيان، عضو هيأت معرفي فيلم ايراني به اسكار درباره پروسه انتخاب نماينده ايران براي حضور در اسكار به همشهري مي‌گويد: «هر يك از جشنواره‌هاي جهاني ازجمله برلين و كن براي انتخاب فيلم‌ها در بخش‌هاي مختلف ضوابط و مقرراتي دارند. اسكار هم به‌عنوان مهم‌ترين جشنواره جهاني از اين امر مستثنا نيست و ايران هم بايد براي معرفي فيلم خود را با قواعد جشنواره هماهنگ كند».

وي در ادامه به فيلم‌هايي كه در يك سال گذشته اكران شدند، اشاره كرد: «فيلم‌هايي كه در يك سال گذشته اكران شده، مي‌توانند براي اسكار انتخاب شوند و البته زمان اكران اين فيلم‌ها بايد حداقل يك هفته به‌صورت مستمر باشد. فيلم‌هايي كه در روزهاي محدود و تك سئانس نمايش داده شدند شامل اين قواعد نمي‌شوند».

ساداتيان همچنين مي‌گويد:«از ديگر معيار‌هاي انتخاب، فيلم‌هايي هستند كه مخاطب عام را جذب مي‌كنند؛ با توجه به اين معيار‌ها فيلم‌ها توسط هيأت 10نفري انتخاب و مورد ارزيابي قرار گرفتند. ابتدا حدود 105فيلم توسط هيأت ديده شد كه بسياري از اين آثار سينمايي بومي بوده و براي مخاطب ايراني جذاب به‌نظر مي‌رسند و اين فيلم‌ها را كنار گذاشتيم. در نهايت با برگزاري چندين جلسه و ارزيابي‌هاي صورت گرفته، 10فيلم را انتخاب كرديم. در جلسات بعدي با توجه به معيارهاي مشخص شده در نهايت 4فيلم «مالاريا»، «رگ خواب»، «نفس» و «ويلايي‌ها» انتخاب شد.»

تهيه‌كننده «چهارشنبه سوري»، درباره انتخاب هر يك از اين 4فيلم توضيحاتي داده است: «از ميان 4فيلم، «مالاريا»ي پرويز شهبازي فيلم شناخته‌ شده‌اي است و توانست در اين مدت در جشنواره‌هاي خارجي حضور داشته و جوايزي را نيز كسب كند، «رگ خواب» سعيد نعمت‌الله و «نفس» نرگس آبيار هم در مقايسه با ديگر فيلم‌ها موضوعي فراگير داشتند و «ويلايي‌ها» به سبب كارگردان زن و همچنين به تصوير كشيدن جنگ و موضوعي كه دارد جزو كانديداها قرار گرفت. با اين حال 4فيلم منتخب هم ويژگي‌هاي مثبت و منفي داشته و در نهايت «نفس» به‌عنوان نماينده ايران انتخاب شد». تهيه‌كننده جامه‌دران درباره چگونگي انتخاب «نفس» نيز تصريح مي‌كند:

«نفس يك فيلم بومي است اما در مجامع خارجي نيز براي مخاطبان مي‌تواند جذاب باشد. يك فيلم قصه‌گو است كه حاشيه جنگ در آن مطرح مي‌شود و اتفاقات اجتماعي در آن نمود دارد. اين فيلم به جشنواره‌هاي خارجي رفته و اتفاقات خوبي را هم رقم زده و البته مانند ويلايي‌ها حضور كارگردان زن نيز بي‌تأثير نبوده و هيأت انتخاب به آن توجه داشتند.»

کد خبر 382791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha