محمد باریکانی: توسعه روابط گردشگری ایران و چین از سال‌ها پیش در دستور کار فعالان صنعت گردشگری ایران بود اما سطح تعاملات گردشگری ایران و چین آنطور که علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در سفر به چین و در دیدار با وزیر گردشگری چین اعلام کرده بسیار اندک است.

سفر

چين در سال‌هاي اخير از توسعه اقتصادي شتابان برخوردار بوده و اتباع آن كشور نيز با بهره مندي از توسعه اقتصادي توان سفر يافتند و آنطور كه اكنون علي‌اشرف واقفي‌پور از فعالان صنعت گردشگري ايران به همشهري اعلام كرده در فرودگاه‌هاي جهان از هر سه مسافر يك نفر چيني است و اكنون سفرهاي خارجي چيني‌ها چنان افزايش يافته كه به هر فروشگاه بزرگ خريد در خارج از كشور كه برويد نخستين خريداران، چيني‌ها هستند.

علي اشرف واقفي‌پور از سال‌ها پيش در نشست‌هاي تخصصي گردشگري درصدد آن بود كه اهميت توسعه روابط گردشگري با چين را به متوليان صنعت گردشگري ايران يادآوري كند واز آنها بخواهد چين را به‌عنوان اولويت اصلي تعيين بازار هدف گردشگري ايران در نظر بگيرند. حالا مشخص شده كه با افزايش سطح درآمد در چين و توسعه اقتصادي شتابان در آن كشور، چيني‌ها حجم وسيع بازار گردشگري جهان را تشكيل مي‌دهند و هر چيني سالانه 2 يا 3 سفر خارجي را تجربه مي‌كند و البته ارزآوري خوبي براي بازارهاي گردشگري جهان دارند.

شايد اكنون با گذشت سال‌ها از به صدا درآمدن زنگ تسخير بازار چين از سوي ايران سفر رئيس سازمان ميراث فرهنگي به چين براي حضور در مجمع عمومي سازمان جهاني جهانگردي و رايزني‌هاي اوليه او با وزير گردشگري چين، اين فرصت را در اختيار ايران قرار بدهد كه در آينده ارزآوري چيني‌ها به بازار گردشگري ايران هدفگذاري شود و آنها حجم زيادي از گردشگران ورودي ايران را تشكيل دهند.

علي اشرف واقفي پور فعال صنعت گردشگري ايران كه سال‌ها در بازار چين فعاليت كرده است مي‌گويد كه شرايط حضور ايران در بازار گردشگري چين بيش از گذشته فراهم است و درصورت برنامه‌ريزي مناسب و كارشناسي اين بازار ايران مي‌تواند گردشگران بيشتري از چين داشته باشد.

  • اولويت چيني‌ها در سفرهاي خارجي

واقفي‌پور درخصوص افزايش سفر چيني‌ها در جهان به همشهري گفت: چيني‌ها اهل سفر هستند و وضعيت اقتصادي‌شان بهبود يافته و هر سال آمار افرادي كه از چين به جهان سفر مي‌كنند رو به افزايش است. او با اعلام اينكه مقصد سفرهاي خارجي چيني‌ها در وهله نخست كشورهاي همسايه آنهاست و سفر به كشورهاي دورتر در اولويت بعدي آنها قرار دارد، افزود: در شرايط كنوني با توجه به آزمايش‌هاي موشكي كره‌شمالي در شرق آسيا سفر چيني‌ها به كشورهاي همسايه‌شان با مشكل روبه‌رو شده و اين شرايط زمان مناسبي است كه ايران بتواند بخشي از گردشگران چيني را كه كشورهاي همسايه‌شان براي سفر ناامن شده‌اند جذب كند.

واقفي‌پور درخصوص اتباع كشور چين كه به ايران سفر مي‌كنند، گفت: چيني‌هايي كه به ايران سفر مي‌كنند به 2دسته تقسيم مي‌شوند؛ نخست افرادي كه براي تجارت يا حضور در كنفرانس‌ها به ايران سفر مي‌كنند و دسته ديگر را گردشگران فرهنگي تشكيل مي‌دهند كه البته جذب هر دو دسته اين گردشگران براي كشور اهميت زيادي دارد.

او با اعلام اينكه در سال‌هاي اخير گردشگران ماجراجو نيز به 2دسته قبلي در چين افزوده شده‌اند، گفت: درست است كه بخشي از چيني‌ها افرادي هستند كه با دفاتر مسافرتي به ايران سفر نمي‌كنند و براساس خلقيات خود كه به هر كشوري وارد مي‌شوند محله‌اي براي خودشان درست مي‌كنند و در آپارتمان‌ها اقامت مي‌كنند ولي اگر برنامه‌ريزي درست در بازار چين از سوي متوليان وجود داشته باشد گردشگران چيني بازار بسيار خوبي براي ايران هستند.

او البته از كاستي‌هاي موجود در زيرساخت‌هاي گردشگري ايران براي جذب گردشگران چيني نيز سخن گفت. واقفي پور افزود: راهنماي تور چيني‌زبان در ايران وجود ندارد كه بايد به سرعت روي اين موضوع متمركز شد و اين مشكل را برطرف كرد. موضوع ديگر نبود علائم راهنمايي به زبان چيني براي آنها در فرودگاه‌ها يا مراكز بزرگ خريد در ايران است كه اگر اين موضوع نيز در دستور كار قرار بگيرد ايران مي‌تواند مقصد بسيار خوبي براي گردشگران چيني شود. از سوي ديگر موضوع غذا نيز از مشكلات موجود در صنعت گردشگري ايران است.

طعم غذاي ايراني با ذائقه مردمان آسياي شرقي به‌ويژه چيني‌ها منطبق نيست و برعكس آنها افرادي كه از اروپا و آمريكاي لاتين به ايران سفر مي‌كنند طعم غذاي ايراني را بسيار دوست دارند. اما طعم غذاي ايراني خوشايند چيني‌ها، تايلندي‌ها، بنگلادشي‌ها و حتي هندي‌ها نيست و آنها با غذاي ايراني مشكل دارند كه بايد درصورت تمايل به حضور جدي در بازار چين و آسياي شرقي فكري براي اين موضوع كرد.

کد خبر 382341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha