پس مهم است كه تربيت بهروز داشته باشيد تا از ابزاري مثل انيميشن فقط كمك بگيريد ولي در آن حل نشويد.
- دزد مهربان
بايد از روي سكهاي حرف را شروع كرد كه بزرگترها سختتر به آن تن ميدهند؛ مثلا اينكه انيميشن،پرستار كودك شما نيست. سالها پيش كه فيلمهاي انيميشني متولد شدند سطح سادهاي داشتند كه سرگرمي بچهها برايشان كافي بود. بعضا هم رنگ و بوي زندگي بزرگترها را داشت؛ مثلا اغلب انيميشنهاي دهه شصتي كه به ايران ميآمد بهخاطر جنگ كشورهايي چون كره، ژاپن و... مادر در آنها حضور نداشت.
براي مثال حنا را يادتان هست؟ اما انيميشنهاي امروز پيشرفت كردهاند و جذابيتهايشان آنقدر بالا رفته است كه لقمه در دست بچهها ميماند و يادشان ميرود چقدر غذا خوردهاند يا اصلا نخوردهاند. همت بازي با همسالانشان كمشده و حيرت از كارهاي عجيب شخصيتهاي انيميشني آنها را سرگرم نگه ميدارد.
اگر بخواهيد فرزندتان در دوره بزرگسالي جزو افرادي نشود كه گفته ميشود خام است، رفتارهاي بچهگانه دارد و... بايد سعي كنيد در اين دوره كودكي فقط تماشاچي لذتها، تجربهها و شاديها نباشد. پس اگر قرار باشد خطر اضافهوزن بهخاطر بيتحركي و پراشتهايي يا الگوگيري از رفتارهاي تكانشي را گردن برنامهاي از رسانههاي ديجيتال بيندازيم،جا دارد كه از استفاده افراطي از انيميشنها بهطور ويژه نام ببريم.
- سوغاتي لذتبخش
انيميشنها چه تأثيري در رشد بچهها دارند:
- حجم بار كلماتي كه در دادوستد انيميشنها اتفاق ميافتد به رشد كلامي بچهها كمك ميكند.
- مايه خلاقيت يا همان قوه تخيل است.
- سرعت بالاي عبور عكسها كه باعث ساخت فيلم شده است قدرت ديداري بچهها را بالا ميبرد. اما ممكن است نياز به تمرين توجه آنها را هم بالا ببرد.
- در خلال اتفاق ماجراهاي انيميشني يادگيري اتفاقي رخ ميدهد.
- انيميشنها به يادگيري مفاهيم خود شتاب ميدهند. اگر مثبت باشند، اثر مثبت ميگذارند و برعكس.
- اينكه بچهها حس ميكنند ياد ميگيرند بدون اينكه كسي توقع تكليف از آنها داشته باشد، بچهها را باانگيزه ميكند.
- محركهاي متنوع انيميشنها معلم خوبي براي جلب توجه، بازي نقش و الگوگيري است. اثري كه تا سالها خاطره انگيز ميماند.
- لذت باهم بودن
اگر ميخواهيد در كنار آموزشهاي مهارتي كه انيميشن به فرزندانتان ميدهد،كنترل تربيتآنها دست خودتان باقي بماند، اين قلقها را عملي كنيد:
- برنامههاي آموزشي مذهبي، هنري، ادبي، زبان و... بخشي از انواع متنوع انيميشنهاي جديد بومي خودمان است. آنها را بشناسيد و سعي كنيد در نمايشگاههاي ديجيتال خودمان شركت كنيد تا بهترينها را به خانه ببريد.
- خودتان در استفاده ازهر نوع انيميشني پيشقدم باشيد.صرفا با نظارت غيرحساسكنندهتان، به انيميشنها اجازه ورود بدهيد.
- باتعريف رقيبهاي هيجانانگيزي مثل بازيهاي گروهي، آزمايشهاي علمي، كارهاي دستي مثل نجاري، سنگتراشي و...اجازهدهيد ميل فرزندتان سالم بماند و اهل نشاط واقعي شود. انتخاب را هم بهخودش بدهيد اما وقتي طعم هر دو را بچشد بهاحتمال بسيار زياد فعالبودن را ترجيح ميدهد. اگر باز ميل به انيميشنها در او زياد بود پيشنهاد استفاده از هر دو را بدهيد.
- اگر فرزندتان به طور مستقل فيلم انيميشني را تهيه كرده يا هديه گرفته سعي كنيد حداقل باهم تماشا كنيد تا علاوه بر ايجاد زمينه دوستي با فرزندتان، سلامت اخلاقي آن فيلم را هم چك كنيد.
- اگر فيلمهاي انيميشني براي فرزندتان مهم است پس بايد مراقبت از آن هم برايش مهم باشد. اگر شما دائم جبرانكننده كاستيهاي رفتار فرزندتان نباشيد، مثلا سيدي او را از بين راه بر نداريد و... شايد مشكل كوتاهمدتي پيش بيايد اما به مرور به مسئوليتپذيري او كمك ميكند.
- از فرصت فيلم محبوب فرزندتان خوب استفاده كنيد. اگر هوشمند باشيد ميتوانيد در مورد انتخاب شخصيتهاي اصلي فيلمها، علت اتفاقها و... باهم حرف بزنيد. خميرمايه اغلب انيميشنها تخيل است درحاليكه فرزند شما براي بلوغ عقلي درست،علاوه بر تخيل به مهارتهاي فكري واجبي هم نياز دارد. پس كمك حال باشيد تا بچهها تك بعدي نمانند.
نظر شما