همشهری آنلاین: رییس شرکت سامسونگ به جرم پرداخت رشوه به رییس جمهوری سابق کره جنوبی به تحمل پنج سال زندان محکوم شد.

رییس سامسونگ  به جرم پرداخت رشوه به پنج سال زندان محکوم شد

به گزارش روز جمعه ايرنا به نقل از رویترز، دادگاهی در سئول لی جائه یونگ مدیر میلیاردر گروه شرکت های سامسونگ را طی حکمی که در تاریخ اقتصادی این کشور که توسط خانواده های قدرتمند صاحب امپراطوری های صنعتی و تجای اداره می شود بی سابقه است به تحمل زندان محکوم کرد.

این حکم به دنبال شش ماه محاکمه جنجالی که باعث سقوط پارک گوون های رییس جمهوری پیشین كره جنوبي از قدرت شد صادر شده است. رییس سامسونگ متهم است مبالغ عظیمی به پارک پرداخت کرده است تا رای مثبت او را در قراردادهای مربوط به این شرکت خریداری کند.

دادگاه همچنین وارث 49 ساله شرکت عظیم سامسونگ را در موارد دیگری مانند مخفی کردن دارایی ها در خارج کشور، اختلاس و قسم دروغ گناهکار شناخت.

محاکمه 'لی' باعث ایجاد بحران سیاسی و اقتصادی عمیقی در کره جنوبی شده و باعث استیضاح خانم پارک از سوی پارلمان و نهایتا صدور حکم برکناری وی توسط دادگاه قانون اساسی گردید.

در حال حاضر خانم پارک در زندان تحت بازجویی به سر می برد و ممکن است در صورت اثبات اتهام تبانی سیاسی و اقتصادی وی هم به زندان محکوم شود.

مهمترین اتهام رئیس سامسونگ پرداخت رشوه به بنیادی است که توسط خانم 'چوی سون سیل' دوست «پارک» اداره می شد. دوست خانم پارک بدون داشتن هرگونه مسوولیت رسمی و تنها به دلیل رابطه نزدیک با وی تمام وقت به نهاد ریاست جمهوری رفت و آمد می کرد.

او دستکم مدیریت دو شرکت فرهنگی و ورزشی را بر عهده داشت که گفته می شود نزدیک به 36 میلیون دلار رشوه از سامسونگ تحت لابی رئیس جمهور پیشین گرفته است.

'لی' تنها فرزند پسر «لی کان هی» رئیس اصلی شرکت سامسونگ باشد و از نسل سوم روسای این شرکت بنام جهان می باشد.

جزییات زیادی در باره این پرونده منتشر نشده است اما پیشتر خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی گزارش کرده بود که 65 میلیون و 100 هزار دلار از سوی شرکت های بزرگ کره ای از جمله سامسونگ و هیوندا به شرکت های تحت اداره خانم «چوی» واریز شده است.

گزارش خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی حاکی است که دستگیری یک مقام ارشد و میلیاردر کره ای به اتهام پرداخت دستکم 36 میلیون دلار رشوه به رئیس جمهور و شخص «چوی» برای دستیابی به امتیازات خاص می تواند آثار مخربی برای سامسونگ داشته باشد و به چهره این شرکت در عرصه بین المللی لطمه بزند.

برخی بر این باورند که حکم دادگاه محلی سئول برای دستگیری وی محکی برای برخورد نظام قضایی کشور با ثروتمندان محسوب می شود.

کد خبر 380196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha