دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

زهرا امامزاده*: کشور نیوزلند از دو جزیره شمالی و جنوبی و چند جزیره کوچکتر تشکیل شده است.

نیوزلند

پایتخت نیوزلند، ولینگتون و بزرگترین شهر این کشور اوکلند می‌باشد و هر دو شهر در جزیره شمالی واقع شده‌اند.

شهر کرایسچرچ با مساحتی حدود دو سوم مساحت تهران دومین شهر بزرگ نیوزلند است. زبان‌های انگلیسی و مورائی به عنوان زبان‌هاي رسمی اين كشور است كه معمولا در جلساتي که میروم با زبان مورائي که یکم هم عجیب و قریبه شروع می‌کنند. مثلا میگن: Kia Ora، یعنی سلام!

مساحت نیوزلند حدود ۲۶۸ هزار کیلومتر است که یک ششم ایران و جمعیتش چهار میلیون و نیم تقریبا، که می‌شه نصف جمعیت تهران !!! تراکم جمعیت این کشور ۱۶ کیلومتر مربعه! برای هر نفر ۱۶ کیلومتر جا هست! شما دیگه خودتون تصور کنین چقد می‌تونه آروم و خلوت باشه.

نیوزلند واقعا به لحاظ طببیعت از زیباترین کشورهای جهان به شمار می‌آيد و همیشه جزو پنج کشور اول بوده و منابع زیر این کشور رو در رده سوم زیبایی قرار می‌دهند. طبیعت دست نخورده و بکر این کشور نیز دیدنی و ستودنیست. به نیوزلند God zone هم گفته می‌شود، به معنای کشورِ خدا. در همین حال از شدتاحتمال وقوع زلزله در این کشور بالاست به نیوزلند shaky land هم به معنای سرزمین لرزان گفته می‌شود.

نیوزلندی‌ها به خود را kiwi می‌نامند کیوی اسم پرنده‌ای در نیوزلند است که مختص این کشور و نماد کشور نیوزلند است.

نیوزلند جزو کشورهای مشترک المنافع است و ملکه انگلستان هم در راس آن، این کشور به سیستم انگلیسی اداره می‌شود. ولی کشور نخست وزیر دارد و پارلمان که اعضای پارلمان را مردم انتخاب می‌کنند. کشور نیوزلند یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی را در دنیا دارد.

نیوزلند در آزادی‌های فردی و سرمایه‌گذاری همیشه جزو کشورهای اول است، نیوزلند از لحاظ مسایل اجتماعی در رابطه با فساد مالی و اداری کمترین آمار دنیا را دارد. در سال ۲۰۱۶ نیوزلند و دانمارک سالم‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ فساد مالی و اداری شناخته شدند.

خدمات بهداشتی در این کشور برای بچه‌ها رایگان است.

نیوزلند با هیچ کشوری مرز ندارد و نزدیکترین کشور به آن استرالیا است که حدود ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

دانشگاه‌های نیوزلند هم دانشگاه‌های خوبی هستند. اینها رو گفتم به عنوان مقدمه، نوشته‌های بعدی تخصصی‌تر و هربار در مورد یکی از موضوعات بالا خواهد بود؛ اقتصاد، حکومت، سیستم آموزشی، رفاه، دانشگاه‌های نیوزلند، حقوق کودکان، طبیعت و ... همراهمون باشید

* دانشجوی دکتری رسانه و ارتباطات- دانشگاه کنتربری نیوزلند

کد خبر 380017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha