همشهری آنلاین: رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر ادامه حضورنظامی در افغانستان ، جزئیات راهبرد جدید خود را اعلام نکرد.

راهبرد مبهم ترامپ در قبال افغانستان | واکنش طالبان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ازکابل ، رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر ادامه حضورنظامی در افغانستان ، جزئیات راهبرد جدید خود را اعلام نکرد.

دونالد ترامپ گفت : با وجود خواست اولیه ام مبنی بر خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان ، این نیروها همچنان دراین کشور حضور خواهند داشت تا خلاء نظامی باعث قدرتمند شدن گروههای تروریستی نشود.

ترامپ در سخنانش درباره خروج عجولانه از افغانستان هشدار داد و گفت : نمی خواهیم اشتباه مقامات آمریکا در خروج سریع و گسترده نظامیان این کشور از عراق در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تکرار شود.

وی بدون اشاره به افزایش حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان و اعلام شمار نیروهای اعزامی به این کشور گفت : تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان بر اساس شرایط این کشور تعیین خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد : حمایت آمریکا از دولت افغانستان و تلاش این کشور برای تقویت نیروهای امنیتی افغان ادامه می یابد.

وی جزئیات راهبردش را درباره افغانستان آشکار نکرد اما گفت این راهبرد نه براساس زمان ، بلکه براساس شرایط افغانستان و منطقه، طراحی شده است.

ترامپ مدعی شد : ما درباره شمار نیروها و طرح‎هایمان برای فعالیت‎های نظامی، سخن نخواهیم گفت ، از این پس، راهبرد ما براساس شرایط واقعی پیش خواهد رفت، نه براساس زمان بندی‎های خودسرانه ،دشمنان ما هیچ گاهی نباید از طرح‎های ما آگاه شوند.

رئیس جمهور آمریکا دربخش دیگری از اظهارات خود به پاکستان هشدار داد و گفت: پناهگاههای امن تروریست ها در پاکستان قرار دارد و آمریکا نمی تواند در این زمینه سکوت کند.

وی افزود : ما به پاکستان میلیاردها دلار پول داده‎ایم ، اما پاکستان به هراس‌افکنانی که در برابر آنان می‌جنگیم پناه داده است که این وضع باید تغییر کند.

ترامپ در سخنرانی ‎اش درباره طولانی ترین جنگ آمریکا در افغانستان گفت : آمریکا به دولت افغانستان کمک می‎کند تا طالبان دوباره به قدرت نرسند.

رئیس جمهور آمریکا درعین حال گفت : کمک و شکیبایی ایالات متحده نا محدود و مانند چک سفید نیست، ما از حکومت افغانستان تلاش موثر برای دستیابی به اصلاحات سیاسی، نظامی و غیرنظامی را انتظار داریم.

وی تاکید کرد : آمریکا دیگر به ملت سازی نمی‌پردازد، بلکه بر کشتن هراس‎افکنان درافغانستان تمرکز خواهد کرد و سرانجام دراین کشور پیروز خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه مردم افغانستان باید خود سرنوشتشان را در دست بگیرند ، برلزوم توسعه همکاریهای اقتصادی افغانستان و هندوستان با هدف ایجاد ثبات و امنیت دراین کشور تاکید کرد.
رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود تصریح کرد : این کشور آماده است با بخشی از طالبان به توافقی سیاسی برسد.

در حال حاضر هشت هزار و چهارصد نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

این در حالی است که پیش از این گزارشهایی مبنی براعزام چهارهزار نظامی جدید آمریکایی به افغانستان منتشر شده بود.

  • واکنش طالبان به استراتژی جدید ترامپ درباره افغانستان

گروه شبه‌نظامی طالبان روز سه‌شنبه با رد استراتژی جدید دونالد ترامپ درباره افغانستان تاکید کرد، این سیاست مبهم است و چیز جدیدی ندارد. واکنش طالبان پس از اعلام استراتژی رئیس‌جمهوری‌ آمریکا صورت گرفت که راه را برای ورود هزاران نظامی آمریکایی بیشتر به این کشور جنگ زده هموار می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در افغانستان گفت: می‌توانم به شما بگویم که چیز تازه‌ای در سخنرانی او وجود نداشت و این سیاست بسیار غیرشفاف بود.

او تاکید کرد، گروه شبه‌نظامی طالبان در حال آماده کردن یک بیانیه رسمی است که به زودی منتشر می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در اولین سخنرانی رسمی برای مردم کشورش به عنوان فرمانده کل قوا از وعده اولیه‌اش درباره پایان دادن سریع به طولانی‌ترین جنگ آمریکا عقب نشینی کرد. او جزئیاتی از طرح‌های خود را مطرح نکرد.

او گفت: به این نتیجه رسیده‌ام که تبعات خروج سریع هم قابل پیش بینی و هم غیرقابل قبول است و خلأیی را ایجاد می‌کند که تروریست‌ها فورا آن را پر خواهند کرد.

یک فرمانده ارشد طالبان هم به خبرگزاری فرانسه گفت: ترامپ هم همان "رفتار مغرورانه‌ای" را که روسای جمهوری سابق از جمله جورج بوش داشته‌اند، نشان می‌دهد. او فقط در حال اتلاف سربازان آمریکایی است. ما می‌دانیم که چگونه از کشورمان دفاع کنیم، این مساله چیزی را تغییر نمی‌دهد. ما نسل‌هاست که این جنگ را ادامه دادیم و نمی‌ترسیم. ما جان تازه‌ای داریم و تا آخرین نفس این جنگ را ادامه می‌دهیم.

او تاکید کرد که این اظهارات ثابت می‌کند که دولت کنونی افغانستان "عروسک خیمه شب‌ بازی" آمریکاست.

گرچه ترامپ از اعلام جزئیاتی درباره شمار نیروها خودداری کرد اما مقام‌های ارشد کاخ سفید می‌گویند که او به وزیر دفاع خودش مجوز استقرار حدود 3900 نیروی دیگر در افغانستان را داده است.

یک فرمانده شبکه حقانی که از متحدان طالبان است و گمان می‌رود با ارتش پاکستان ارتباط دارد به خبرگزاری فرانسه گفت: ترامپ ثابت کرده است که یک "صلیبی" است. اظهارات او ثابت می‌کند که او می‌خواهد کل امت مسلمین جهان را از میان بردارد.

پیش از اعلام استراتژی جدید ترامپ درخصوص افغانستان، طالبان در نامه‌ای سرگشاده به او هشدار داده بود تا نیروهای بیشتر اعزام نکند و خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شود.

کد خبر 379965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha