همشهری آنلاین: برق تالار بزرگ کشور خاموش شد و لحظاتی بعد گوشه‌ای از صحنه با نوری تزیینی روشن شد تا تماشاگران 16 سرو را شاهد باشند که گویی با نور پردازی ماهرانه عباس کیارستمی جان گرفته و قامت راست کرده بودند.

مدتی بعد 16 عضو گروه عارف بر صندلی های خود قرار گرفتند تا تماشاگران پس از گذشت سه سال شاهد اجرایی تازه از گروه عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان باشند.

 دومین شب کنسرت گروه عارف (چهارشنبه، 7 آذر) ازدحامی بیشتر از شب نخست را شاهد بود، ‌اما خالی بودن صندلی ها در طبقات فوقانی و همکف به چشم می‌آمد.
به گزارش همشهری آنلاین در ابتدای کنسرت، حمید رضا نوربخش گفت که کنسرت بدون توقف و آنتراکت پخش خواهد شد و به همین دلیل بخشهایی از آن برای صرفه‌جویی در زمان حذف می‌شود.

گروه عارف کنسرت را با پیش درآمد ابوعطا آغاز کرد، قطعه‌ای که نزدیک به 20 سال قبل مشکاتیان با علی جهاندار در آلبومی ارائه کرده بود.

چهار مضراب خسرو وشیرین، تصنیف فریاد که در البومی دیگر با علی رستمیان هم اجرا شده بود، و تصنیف شکر و شکایت ( که باز هم علی جهاندار پیش از این در البوم مشترک با مشکاتیان آن را خوانده بود) از دیگر بخش های برنامه بود.

درادامه تصنیف گون روی شعر معروفی از دکتر شفیعی کدکنی اجرا شد و گروه به سراغ اجرای قطعاتی در بیات ترک رفت. اجرای تصنیف کجایید  روی شعری از دهخدا وتصنیف پنهان چو دل و درنهایت تصنیف ققنوس از دیگر بخشهای برنامه گروه عارف بود.

در میانه اجراها هم کیوان ساکت (تار)، بهداد بابایی (سه تار)، حسن ناهید (نی)، سیامک آقایی (قیچک باس) و نوید افقه (تنبک) به اجرای تکنوازی با سازهای خود پرداختند.

نگاهی به کنسرت گروه عارف نشان می‌دهدکه مشکاتیان بعد از چند سال سکوت، سخن تازه‌ای برای گفتن ندارد و به جز یکی دو قطعه و تصنیف، بقیه آثار اجرا شده دراین کنسرت ، تکرار کارهای گذشته وی بوده است.

حمید رضا نوربخش که در زمره شاگردان شناخته شده و نامی استاد محمد رضا شجریان قرار دارد، اگر چه از ظرفیت‌های صدایی بالایی (به خصوص دراوج خوانی) برخوردار است، اما طعم و رنگ صدای وی نکته خاص و ویژه‌ای ندارد و برخلاف صدای ایرج بسطامی و حتی علی جهاندار (دو خواننده ای که پیش از این مشکاتیان با آنها کار کرده بود) از استقلال صدایی خاص و ویژه خود برخوردار نیست و سخت تحت تاثیر حال وهوای آواز خوانی استاد شجریان قرار دارد.

در گروه عارف حسن ناهید (نی)،کیوان ساکت (تار)،محمد دلنوازی( عود)،نوید افقه(تنبک)،بهداد بابایی (سه تار)، علیرضا جواهری (سنتور باس)، بهرام ساعد (تار)، سیامک آقایی(قیچک باس)،نوید دهقان( کمانچه)،آرش کامور(کمانچه)،آرشام قادری(رباب)،سیاوش فضلی پور (بم تار)، آیین مشکاتیان(دف) می‌نواختند.

آنچه در گروه به چشم می‌آمد تکنوازی‌های نوازندگانی چون ساکت، بابایی و نوید افقه بود که از ظرفیت‌ها و امادگی خوبی برای اجرای بداهه‌نوازی تکنوازی برخوردار بودند. تکنوازی سنتور مشکاتیان هم زیبا بود نشان می‌داد که استاد روی فرم قرار دارد. اگر چه تامل در انتخاب اشعار برخی از تصانیف نشان می داد که ذوق مشکاتیان دراین زمینه تا چه اندازه ظریف و دقیق است و می تواند ظرفیت‌های اجتماعی این شعرها و همذات پنداری تماشاگران را با آن نشان دهد؛ به خصوص آنجا که تصنیف شعری از زنده یاد علی اکبر دهخدا را اجرا کرد بااین مطلع:
ای مردم آزاده کجایید، کجایید
آزادگی افسرد بیایید، بیایید

از جمله نکات حاشیه‌ای این مراسم توزیع کتابی تازه منتشر شده درباره زنده یاد ایرج بسطامی در سالن کنسرت بود.

پایان بخش برنامه گروه عارف اجرای سرود ای ایران با صدای نوربخش بود که سبب شد تا جمعیت حاضر در سالن هم از جای خود برخیزد و با گروه عارف هم آوا شود

کد خبر 37888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز