همزمان با برگزاری تظاهرات «روز خشم» فلسطینیان در بیت‌المقدس، نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی ضمن محاصره مسجدالاقصی، محدودیت‌های گسترده‌ای برای حضور نمازگزاران ایجاد کردند.

اسرائیل

نظاميان اشغالگر از هفته گذشته با نصب گيت‌هاي الكترونيكي و دوربين‌هاي امنيتي، به بهانه مقابله با حمل سلاح سرد و گرم از سوي فلسطينيان در مسجدالاقصي، محدوديت‌هاي ويژه‌اي را در اين مجموعه اعمال كردند. اين محدوديت‌ها به دستور بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و پس از آن اعمال شد كه 2نفر از نيروهاي امنيتي اسرائيلي در حمله‌‌اي توسط 3جوان فلسطيني كشته شدند. اين 3نفر با شليك صهيونيست‌ها شهيد شدند.

طبق اعلام پليس اسرائيل، 3هزار نيروي پليس از نخستين ساعات بامداد ديروز كار كنترل تردد فلسطينيان در مناطق مسلمان‌نشين بخش شرقي بيت‌المقدس و همچنين اعمال محدوديت براي نمازگزاران را بر عهده داشتند. اين نيروها از ورود مردان زير 50سال به محوطه قدس و مسجدالاقصي جلوگيري كردند. با اين حال فلسطينياني كه تصميم داشتند پس از اقامه نماز در مسجدالاقصي در راهپيمايي روز خشم شركت كنند، در خيابان‌هاي منتهي به اين مسجد، نماز روز جمعه را اقامه كردند. به گفته منابع فلسطيني، در روزهاي اخير در شهر بيت‌المقدس و به‌خصوص بخش قديمي اين شهر كه مسجدالاقصي در آن واقع است، تدابير شديد امنيتي حاكم بوده است.

كشته شدن 2نظامي اسرائيلي و نصب گيت‌هاي امنيتي در ورودي‌هاي مسجدالاقصي افزايش تنش ميان فلسطينيان و رژيم صهيونيستي را به‌دنبال داشته است. طي روزهاي اخير، موج جديد دستگيري جوانان فلسطيني و فعالان سياسي آنها از سوي نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي آغاز شده است.

همزمان، فلسطيني‌ها هر روز با شركت در تجمع‌ها و راهپيمايي‌هاي گسترده خواستار برچيده شدن گيت‌ها و دوربين‌هاي مستقر در ورودي‌هاي مسجدالاقصي و آزادي جوانان بازداشتي شده‌اند. شامگاه سه‌شنبه نيروهاي صهيونيستي با حمله به نمازگزاراني كه در مقابل ورودي «باب‌الابساط» در اعتراض به نصب گيت‌هاي امنيتي مشغول نماز بودند عده‌ زيادي را زخمي و تعدادي را بازداشت كردند. در اين درگيري‌ها «شيخ عكرمه صبري» خطيب مسجد الاقصي نيز با گلوله جنگي نظاميان رژيم صهيونيستي زخمي و به بيمارستان منتقل شد.

ديروز بيت‌المقدس شاهد بزرگ‌ترين راهپيمايي روز خشم فلسطينيان بود. نظاميان رژيم صهيونيستي به صفوف نمازگزاران پشت ديوارهاي مسجدالاقصي يورش بردند؛ اقدامي كه با مقابله فلسطينيان و بالا گرفتن درگيري ميان دو طرف همراه شد. طبق گزارش خبرنگار الجزيره از بيت‌المقدس، صبح ديروز نظاميان اسرائيلي مانع ادامه مسير اتوبوس‌هاي حامل فلسطينياني شدند كه از كرانه باختري و به‌منظور حضور در نمازجمعه و راهپيمايي روز خشم در بيت‌المقدس راهي اين شهر شده بودند. نيروهاي امنيتي اسرائيلي در درگيري‌هاي ديروز از گلوله جنگي و گاز اشك‌آور استفاده كردند.

فلسطينيان اقدامات جديد امنيتي رژيم صهيونيستي را متأثر از فشارهاي وارد شده از سوي گروه‌هاي افراطي دست راستي يهودي مي‌دانند كه قصد كنترل كامل محوطه مسجدالاقصي را دارند. طبق توافق‌هايي كه تاكنون وجود داشته، كنترل و مديريت مجموعه مسجدالاقصي و محوطه اطراف آن شامل «قبه‌الصخره» در دست مسلمانان است و يهوديان تنها حق حضور در محوطه «ديوار ندبه» را دارند.

  • اختلاف داخلي رژيم صهيونيستي

گسترش اعتراض‌ها به نصب گيت‌هاي امنيتي در ورودي‌هاي مسجدالاقصي به ايجاد شكاف ميان نهادهاي امنيتي رژيم صهيونيستي منجر شده است. روز پنجشنبه «شين بت» سرويس اطلاعات داخلي اسرائيل و پليس اين رژيم در گزارش‌هايي به بنيامين نتانياهو نظر خود را در مورد شرايط موجود اعلام كرد. شين بت با ارائه دلايلي خواستار برچيدن اين گيت‌ها شده است اما پليس اسرائيل همچنان بر ادامه استفاده از اين تجهيزات امنيتي اصرار دارد. كابينه امنيتي رژيم صهيونيستي هم در اختلاف پيش آمده طرف فرماندهان پليس را گرفته است. منتقدان دولت نتانياهو وضعيت پيش آمده را «بازي سياسي» نتانياهو و تلاش او براي امنيتي‌تر كردن فضاي موجود در فلسطين دانسته‌اند.

 

کد خبر 376858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha