همشهری آنلاین: گروهی از دانش‌آموزان آلمانی در زامبیا تأسیسات استفاده از انرژی خورشیدی نصب کرده‌اند.

آب و برق در آفریقا از کالاهای کمیاب هستند، اما به همان نسبت این منطقه از نور خورشید بیشتری برخوردار است. به همین دلیل در حال حاضر گروهی از دانش آموزان آلمانی در مدرسه‌‌‌‌‌‌‌‌ طرف قرارداد خود در زامبیا، تأسیسات استفاده از انرژی خورشیدی را نصب کرده‌اند تا نشان دهند حفاظت اقلیمی در ابعادی کوچک چگونه عمل می کند.
 
پتر مارتین معلم 50 ساله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علوم فنی در مدرسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عالی اینگه بورگ درویتس در گلادبک، می گوید از هیچ آزمایش برای برانگیختن علاقه دانش آموزان در این مورد فروگذار نمی کند.

کار با نصب صفحه‌های چوبی کوچکی آغاز می‌شود که با سطوحی ذغالی رنگ و براق پوشیده شده‌اند. علاوه بر این، یک ردیف سیم‌های قرمز و آبی و یک سنجشگر نیز وجود دارد.

 ینز کراوزه از اعضای دوره‌ فنی در سطح سیزدهم توضیح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که با یک مولتی متر می‌توان ولتاژ و شدت جریان حاصل از انرژی خورشیدی را اندازه گرفت: از این طریق می‌شود روی سنجشگر مشاهده کرد که تنها با همین یک سلول تولید انرژی خورشیدی می‌توان 25 ولت جریان برق تولید کرد.
 
شروع کار از نمونه‌های کوچک
 
ایده‌ پیش زمینه‌ این فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها آن است که دانش آموزان پیش از پرداختن به سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ تولید انرژی خورشیدی، الزاماً اصول عملکرد یک سلول تولید انرژی خورشیدی را یاد بگیرند.

 پشت بام این مدرسه‌ عالی در اصل بیش از 40 متر مربع مساحت دارد که باید تجهیزات لازم را روی آن قرار داد. دانش آموزان دوره‌های فنی مستقلاً نقشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساخت این تأسیسات را طراحی و تجهیزات را کابل‌بندی و نصب کرده‌اند.

 از این راه، مدرسه بخشی از جریان برق مورد نیاز خود را مستقلاً تولید می‌کند. از زمان ساخت این تأسیسات در سال 2003 تاکنون، از تولید بیش از 1400 کیلو از ترکیبات زیان آور دی اکسیدکربن جلوگیری شده است.

پتر مارتین می‌گوید: در اینجا موضوع فقط صرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جویی در انرژی نیست. از یک سو من قصد دارم دانش آموزان را متوجه مسایل اقلیمی کنم و از سوی دیگر می‌‌خواهم به آنها نشان دهم که تکنیک چه امکاناتی در اختیار ما قرار می دهد: این در اصل یک فرصت شغلی بزرگ برای جوانان نیز هست.

گذشته از این، مدرسه‌های طرف قرارداد در زامبیا نیز از این موقعیت سود می‌برند: گونترام زیپل، معلم علوم فنی در تابستان همراه با یک هیأت شش نفره به شهر ماچا، واقع در جنوب زامبیا سفر کرد تا در آنجا تأ‎سیسات تولید انرژی خورشیدی را بر بام دو مدرسه‌‌‌‌‌‌‌‌ عالی ماچا و سنت مارک نصب کند.
 
منبعی به نام خورشید
 
زیپل توضیح می‌دهد که در زامبیا میزان تابش خورشید دو برابر آلمان و به همین ترتیب بازدهی تولید انرژی نیز بیشتر است. علاوه بر این، در زامبیا شبکه‌ حفاظت شده‌‌ تولید برق وجود ندارد. او یادآوری می‌کند که این منطقه مدام با قطع برق مواجه و با نصب تأسیسات انرژی خورشیدی، مدرسه‌‌‌ طرف قرارداد آنها نیز در حال حاضر مستقل‌تراز گذشته است و می‌تواند با توجه به سختی‌های یادشده انرژی مورد نیاز خود را تأمین کند.
 
تقریباً 1300 دانش آموز از این مدارس بازدید می‌‌کنند و نزدیک‌ترین شهر بزرگ تقریباً در 80 کیلومتری این محل قرار دارد. گذشته از این، در کشوری که 80 درصد مردم با کمتر از یک دلار آمریکا در روز زندگی می‌کنند، حفاظت اقلیمی بیشتر موضوعی حاشیه‌ای است.

 ینز نیز که چندی پیش در زامبیا بوده است، یادآور می شود که به عنوان مثال مردم این منطقه غذای خود را با هیزم می‌پزند. اما استفاده از این نوع سوخت مسلماً برای محیط زیست شدیداً زیان‌‌آور است و زامبیا نیز تنها دارای نیروگاه‌های کمی است که باید برق لازم را برای منطقه تأمین کنند. به همین دلیل نیاز به منابع جایگزین وجود دارد.
 
گذشته از این، هم دانش آموزان آلمانی و هم دانش آموزان زامبیایی طی این برنامه آموختند که حفاظت اقلیمی با استفاده از انرژی خورشیدی در ابعادی کوچک چگونه عمل می کند و همچنین آنها نسلی هستند که در نهایت باید با این مشکلات مواجه شوند.

 یولیا گرادوفسکی، دانش آموز کلاس دوازدهم که همراه سایرین در زامبیا بوده است، می گوید: ما باید در راستای این هدف بکوشیم که تغییراتی در این زمینه ایجاد کنیم، در غیر این صورت به نتیجه ای نمی‌رسیم.

 او هنگامی که در تلویزیون گزارش‌های مربوط به سیلا‌ب‌ها و گردبادها را مانند اتفاقی که اخیراً در مایورکا افتاد، مشاهده می‌‌کند، نگران می‌شود که شاید دیگر نتوان شرایط را تغییر داد. او می‌افزاید: اما من فکر می‌کنم باید خطاهای خود را نیز در نظر گرفت و برطرف کرد؛ اگر این اتفاق رخ ندهد، نمی‌توان از دیگران نیز توقعی داشت.

منبع: دویچه وله

کد خبر 37672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز