همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد برای بسیاری از خانواده‌ها در کشورهای فقیر صابون کالایی تجملی است که از مصرف آن صرف‌نظر می‌کنند.

washing

شستن دست با صابون به پیشگیری از بیماری‌ها به‌خصوص ذات‌الریه و اسهال کمک می‌کند.

به گزارش هلث‌دی به گفته این پژوهشگران این دو بیماری باعث مرگ ۱.۶ میلیون کودک در سال ۲۰۱۳ در سراسر جهان شدند.

دکتر پاوانی رام از دانشگاه در «جامعه برابری جهانی بهداشت بوفالو» در نیویورک یکی از این پژوهشگران گفت: «شستن دست می‌تواند از علل عمده ۶ میلیون مرگی که در کودکان در سال در جهان رخ می‌دهد، پیشگیری کند. این برای نخستین بار است که وضعیت شستن دست به‌طور نظام‌مند در این همه کشور ارزیابی می‌شود.»

رام افزود:‌«این داده‌ها برای برنامه‌های بهداشت عمومی و سیاست‌گذاران سودمند هستند، زیرا بیانگر نابرابری شدیدی هستند که در سطح جهان و درون کشورها وجود دارد و در این موارد مرگ قابل‌پیشگیری کودکان در مردمی که در فقر زندگی می‌کنند و در جمعیت‌های نواحی روستایی در آفریقای زیرصحرا و آسیای جنوبی، دخیل است.»

پژوهشگران در این بررسی داده‌ها از ۵۱ کشور را بازبینی کردند. این پژوهشگران دریافتند که در دسترس بودن صابون در محل‌های شستن دست در خانه‌ها از کمتر از ۰.۱ درصد در اتیوپی تا بیش از ۹۶ درصد در صربستان تفاوت می‌کند.

در دسترس بودن صابون در هرجایی در خانه از حدود ۲۱ درصد در سنگال تا ۹۹ درصد در عراق و صربستان متفاوت بود. نسبت خانه‌هایی در آفریقا که در محل شستن دست‌ها آب و صابون داشتند، از مقدار بسیار پایین ۰.۱ درصد در اتیوپی تا حدود ۳۵ درصد در سوازیلند متفاوت بود.

در فقیرترین خانه‌ها نسبت به ثروتمندترین خانه‌ها میزان‌های دسترسی به آب و صابون بسیار پایین‌تر بود- برای مثال ۶ درصد در مقابل ۸۵ درصد در مناطقی در نپال.

به گفته این پژوهشگران این یافته‌ها نشان می‌دهد که لازم است دسترسی به صابون و به همراه آن رفتار شستن دست به‌طورکلی، در بسیاری از کشورهای فقیر بهبود یابد.

کد خبر 375422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha