مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

درحالی‌که رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت طی چند روز گذشته از تجهیز ۹۰درصد بیمارستان‌های کشور به دستگاه‌های غیرسوز بی‌خطر خبر داده است، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این آمار و ارقام را تا حدی غیرواقعی خوانده و گفت: بیمارستان‌های مراکز استان‌ها و بسیاری از شهرستان‌ها هنوز مجهز به دستگاه‌های بی‌خطرسازی زباله‌ها نیستند.

زباله بیمارستانی

زباله‌هاي بيمارستاني درصورتي كه به درستي دفع نشوند، نوعي تهديد مستقيم و فوري براي سلامت افراد جامعه هستند. اغلب موارد، مقدار بسياري از زباله‌هاي دفع‌شده بيمارستاني به‌عنوان عوامل بيماريزا محسوب مي‌شوند و اگر به درستي دفع نشوند، در محلي كه دفع شده‌اند باقي مي‌مانند و زمين آن منطقه را آلوده مي‌كنند.

محمدحسين قرباني ضمن هشدار نسبت به ادغام زباله‌هاي بيمارستاني با زباله‌هاي شهرداري در برخي استان‌ها، گفت: اين مسئله موجب شده تا شيرآبه اين زباله‌ها وارد رودخانه‌ها و درياها شود. واقعيت آن است كه به جهت نبود دستگاه‌هاي بي‌خطر‌سازي‌ در بيمارستان‌ها، متأسفانه اين زباله‌هاي بيمارستاني مخلوط با زباله‌هاي شهرداري مي‌شود و در محل دفن زباله‌ها ريخته شده كه آسيب و آفت‌هاي فراواني را به همراه دارد. صادق نيت اما با رد اين سخنان در گفت‌وگو با همشهري توضيح داد: فقط ۱۰درصد بيمارستان‌هاي كشور اعم از دولتي و خصوصي دستگاه بي‌خطرسازي زباله‌هاي عفوني بيمارستاني را ندارند يا اين دستگاه را خريداري كرده و هنوز فعال نكرده‌اند و ۹۰ درصد بيمارستان‌هاي كشور زباله‌هاي بيمارستاني را بي‌خطر مي‌كنند تا به‌صورت زباله عادي دفع شود.

  • درصورت نياز مستندات ارائه مي‌دهيم

اين مسئول در وزارت بهداشت افزود: همچنين تمام بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي كشور ملزم به تفكيك زباله‌هاي عادي از عفوني هستند در اين زمينه هم مستندات و آمارها در وزارت بهداشت ثبت شده است و درصورت نياز مي‌توانيم ارائه دهيم. همچنين بايد به اين نكته اشاره كرد كه پسماندهاي عفوني از خطرناك‌ترين زباله‌هاي بيمارستاني است كه دفع مستقيم آن مي‌تواند منجر به آلودگي‌هاي محيطي و انساني شود. بر اين اساس با تجهيز بيمارستان‌هاي شهر تهران به دستگاه‌هاي غيرسوز بي‌خطر ساز، دفع زباله‌هاي عفوني، به‌صورت مستقيم كنترل و نظارت مي‌شود.

صادق نيت گفت: برخورد وزارت بهداشت با اين تخلفات اين است كه درجه اعتبار آن بيمارستان كاهش پيدا مي‌كند. اين مسئله تأثير جدي روي تعرفه و دريافتي آن بيمارستان خواهد داشت. البته درصد بيمارستان‌هايي كه چنين تخلفاتي دارند بسيار كم است. وي درباره تفكيك زباله‌هاي بيمارستاني از زباله‌هاي عادي در بيمارستان‌ها نيز توضيح داد: نظارت جدي ديگر وزارت بهداشت در زمينه تفكيك درست زباله‌هاي عفوني از زباله‌هاي غيرعفوني و نيز زباله‌هاي شيميايي و اجسام برنده از زباله‌هاي عادي است.

قرباني اما دراين باره هم، گفت: در بسياري از شهرهاي كوچك حداقل امكانات براي از بين بردن زباله‌هاي بيمارستاني وجود ندارد؛ آمار و ارقام وزارت بهداشت براي مركز تهران است و بعيد است اين آمار كل كشور را در بر گيرد زيرا شهرهاي كوچك از داشتن چنين امكاناتي بي‌بهره هستند.

رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت يادآور شد: ادغام زباله‌هاي بيمارستاني با زباله‌هاي شهرداري سبب شده تا شيرآبه اين زباله‌ها وارد رودخانه‌ها، تالاب‌ها و درياها شود كه بدون شك خطرات زيادي را به‌دنبال خواهد داشت و متأسفانه در حوزه شمال كشور اين مشكلات دو چندان است كه درياي خزر را با خود درگير كرده لذا به‌نظر مي‌رسد براي جلوگيري از بحراني شدن وضعيت متوليان امر بايد چاره‌اي بينديشند.

  • نبايد مسئوليت‌ها به گردن يكديگر انداخته شود

علي اكبر رنجبرزاده، عضو هيأت رئيسه مجلس: دفع غيراصولي زباله‌هاي بيمارستاني مي‌تواند مشكلات زيادي را براي سلامتي مردم به همراه داشته باشد و مي‌طلبد كنترل بيشتري بر عملكرد مراكز درماني داشت. البته موضوع محيط‌زيست حائز اهميت است و همه دستگاه‌ها بايد به آن پايبند باشند زيرا محيط‌زيست مربوط به همه آحاد مردم است همانند بهداشت و درمان اهميت براي سلامت جامعه اثربخش است. محيط‌زيست وظيفه دارد وارد عمل شود و نظارت دقيقي بر روند دفع اصولي زباله‌هاي بيمارستاني داشته باشد و هركجا خلاف مقررات عمل شد با آن برخورد كند از سويي با توجه به اينكه وزارت بهداشت متولي سلامت است بايد در مرحله اجرا پيشگام بوده و در راستاي سلامتي آحاد مردم تلاش كند. البته اكنون دفع زباله‌هاي بيمارستاني در وضعيت مطلوبي قرار دارد و اگر در برخي مراكز درماني نيز تخلفاتي صورت مي‌گيرد مي‌توان با نظارت دقيق مانع از اين تخلفات شد كه اين مهم نيازمند همكاري وزارت بهداشت و محيط‌زيست است و نبايد مسئوليت‌ها به گردن يكديگر انداخته شود.

کد خبر 375070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha