چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: قایقرانی نوعی ورزش و سرگرمی است که با انواع متفاوتی از قایق در رشته‌های مختلف انجام می‌شود.

Boating

قایقرانی آب‌های آرام، کانوپولو، راندن قایق اژدها، راندن قایق بادبانی، اسلالوم در آب‌های خروشان، روئینگ و رفتينگ رشته‌هاي ورزش قايقراني را تشكيل مي‌دهند.

قايقراني آب‌های آرام شامل رشته‌های کایاک و کانوی ۱، ۲، ۳ و ۴ نفره‌ است. در حقیقت مسابقات قایقرانی آب‌های آرام، نامی متداول برای دو گونه از قایق‌ها، کایاک و کانو است. رشته کایاک با حرف K و مواد کایاک یک نفره (K1)، کایاک دو نفره (K2) و کایاک چهارنفره (K4) شناخته می‌شود. رشته کانو با حرف C و مواد کانوی یک نفره (C1)، کانوی دو نفره (C2) و کانوی چهار نفره ( C4) شناخته می‌شود.

قایق کایاک با پاروی دوکفه، در حالی که قایقران در وضعیت نشسته قرار دارد، هدایت می‌شود . قایقرانان قایق‌های کانوی کانادایی نیز با پاروهای تک کفه و در وضعیت زانوزده قایق‌های خود را به جلو سوق می‌دهند. پاروها تحت هیچ شرایطی بر روی قایق‌ها متصل نمی‌شوند و آزادی عمل قايقران در آن سلب نمی‌شود.

مسابقات قایقرانی، ورزشی تکنیکی است که شامل حرکات موزون متقارن (کایاک) یا نامتقارن (کانو) است. این مسابقات را می‌توان در هر یک از مواد زیر سازماندهی کرد:

برای مردان:

کایاک یک نفره (K1)، کایاک دونفره ( K2) و کایاک چهارنفره (K4).

کانوی یک نفره (C1)، کانوی دونفره (C2) و کانوی چهارنفره (C4).

برای زنان:

کایاک یک نفره (K1)، کایاک دونفره ( K2) و کایاک چهارنفره (K4).

هیچگونه مسابقه‌ای برای مردان و زنان، به صورت مختلط وجود ندارد. فواصل رسمی تایید شده از سوی فدراسیون جهانی قایقرانی (ICF) عبارتند از: 200 متر، 500 متر، 1000 متر و 5000 متر که برای مردان و زنان مشابه‌ است.

روئینگ یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌هایی است ( از سال 1900) که در المپیک برگزار شده و هم اکنون بعد از دو و میدانی بیشترین شرکت کننده را در المپیک دارد.

قایق‌های روئینگ بلند و کم عرض هستند و مسابقات آن در کلاس‌های یک نفره، دو نفره ، چهار نفره و هشت نفره و همیشه در مسافت ثابت 2000 متر برگزار می‌شود.

مشخصه ویژه این رشته از قایقرانی که سبب تفاوت آن با بقیه رشته‌ها می شود، نشیمنگاه متحرک و جهت حرکت برعکس آن می‌باشد. بدین معنا که پارو زنان هنگام پاروزنی پشت سر خود را نمی ‌ینند که گاهی توسط شخصی که سکاندار نامیده می‌شود و روبروی ورزشکاران می‌نشیند، مسیر حرکت کنترل می‌شود.

اما رفتینگ به عنوان یک رشته ورزشی پر طرفدار از سال 1972 وارد بازی‌های المپیک مونیخ و به‌دنبال آن المپیک 1992 بارسلون و1996  آتلانتا شد.

مسابقات جهانی و بین‌المللی رفتینگ در کشورهای مختلف از سال 1998 تحت نظارت فدراسیون جهانی رفتینگ IRF برگزار می‌شود. این مسابقات در چهار ماده: سرعت Sprint ، ماراتن Down river، اسلالوم Slalom و موازی Head to Head، در رودخانه‌های مختلف و با درجات خروشانی مختلف برگزار می‌شود.

مسابقات قايقراني در بازی‌های المپیک در 12 ماده، در مسابقات قهرمانی جهان بزرگسالان در 27 ماده و در مسابقات قهرمانی جهان جوانان در 17 ماده برگزار می‌شود.

 

کد خبر 373904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha