به‌دنبال تداوم نزول بورس در مبادلات دیروز، کارشناسان تحلیل می‌کنند ابهام در اجرای سیاست‌های اقتصادی جدید از سوی دولت به‌ویژه وقت‌گذرانی در اجرای سیاست‌های پولی و ارزی از عوامل اصلی نزول بازار سهام است.

به گزارش همشهري، تك‌نرخي‌شدن ارز، اصلاح نظام بانكي، اجراي پرسرعت سياست‌هاي ضد‌ركود، نرخ سود بانكي و بسياري عوامل ديگر ازجمله دلايل نزول بورس توسط تحليلگران عنوان مي‌شود.تحليلگران اكنون اثر عوامل داخلي را بر نزول بورس بسيار پررنگ‌تر از عوامل خارجي نظير قيمت نفت، قيمت فلزات اساسي و يا حتي تنش‌هاي ديپلماتيك سياسي مي‌دانند.

به گفته تحليلگران، بازار سهام از يك طرف در انتظار تشكيل كابينه جديد دولت است و از طرف ديگر نظاره‌گر اين است كه آيا تصميم‌هاي جديدي براي درمان مشكلات اقتصادي گرفته مي‌شود يا خير. به زعم تحليلگران سياست‌هاي اقتصادي كه از آنها صحبت مي‌شود مانند تك‌نرخي‌شدن ارز در طول سال‌هاي قبل يا اجرا نشده يا بسيار كند اجرا شده است.

  • تغييرسياست‌هاي پولي و ارزي

در ميان همه تحليل‌ها آنچه بيش از همه مورد تأكيد اقتصاددان‌ها و تحليلگران است، اجراي سياست‌هايي براي تسريع در تغيير سياست‌هاي پولي و ارزي است. به زعم كارشناسان، اين عوامل بازار سهام را وارد يك دوره نزولي كرده است كه مشخص نيست تا چه زماني ادامه يابد و تا زماني كه سياست‌هاي جديد اقتصادي اجرا نشود اميدي به رشد شاخص‌ها در بورس نيست.

محمد آقايي، كارشناس بازار سرمايه در اين مورد مي‌گويد: ثبات اقتصادي يكي از مهم‌ترين موارد براي رشد اقتصاد و بازار سهام است؛ زماني كه مشكلاتي همچون چندنرخي‌بودن ارز و ركود دامنگير اقتصاد باشد، نبايد چندان به رشد بورس اميدوار بود. آقايي همچنين بهبود شرايط بانك‌ها را از ديگر الزامات مورد توجه براي رونق اقتصاد و بورس مي‌داند. اما عسگري ماراني تأكيد مي‌كند: زمان اندك است و ما زمان فرصت‌سوزي نداريم، بنابراين بايد سياست‌هاي پولي و ارزي را سريع‌تر تغيير دهيم.

به اعتقاد عسگري ماراني، سياست‌هاي پولي، مالي و مالياتي و حتي مشوق‌هاي صنعتي هم مي‌تواند روي شاخص بورس اثرگذار باشد اما اجراي سياست‌هاي مناسب در اين بخش‌ها، نيازمند برطرف‌كردن سياست‌هاي تنبيهي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي به‌خصوص قانون ماليات‌هاست، همانطور كه اكنون وضع ماليات بر ساخت‌وساز مسكن، در بخشي كه مي‌تواند موتور محرك اقتصاد باشد، خيلي مناسب نيست.

حميدميرمعيني هم با بيان اينكه عواملي همچون نرخ سود بانكي و نرخ ارز در كنار سياست‌هاي پولي روي شاخص بورس اثرگذار است، تصريح مي‌كند: احتمالا تيم اقتصادي بايد انتخاب شود و سياست‌هاي مالي درخصوص متمم‌هاي بودجه و افزايش بودجه عمراني كشور، مشخص شود تا شركت‌ها بتوانند در بورس به رونق فكر كنند و سهامداران به آينده بازار و شاخص، اميدوار باشند؛

اينها تصميمات خيلي اساسي و البته داخلي است كه ارتباطي با بازارهاي جهاني ندارد و مي‌تواند روي شاخص اثرگذار باشد.او اما در عين حال تأكيد مي‌كند:با توجه به اينكه هنوز تيم اقتصادي دولت جديد تشكيل نشده و كابينه شكل نگرفته است، نبايد انتظار رويكردهاي جديد اقتصادي را داشت و به‌نظر هم نمي‌رسد كه در يك دوره ميان‌مدت شش ماهه، شاهد تحول يا تصميم اثرگذار بااهميتي در اقتصاد كشور باشيم.

  • اجراي طرح‌هاي جديد اقتصادي

با وجود نامشخص‌بودن سياست‌هاي اقتصادي جديد تحليلگران مي‌گويند بايد سياست‌هاي اقتصادي جديد با سرعت بيشتر به‌كار گرفته شود تا اقتصاد از ركود خارج و در نهايت بازار سهام نيز تحت‌تأثير رونق اقتصادي با رشد مواجه شود. فعالان بازار سرمايه بر اين باورند كه تداوم سياست‌هاي كنوني اقتصاد كمكي به حل مشكلات اقتصادي و رشد بازار سهام نمي‌كند.

عسگري ماراني مي‌گويد: اگر همين برنامه‌هاي فعلي باقي بماند و همين راهي را كه در اين 2سال گذشته رفتيم، ادامه دهيم، شاخص بازار سرمايه نيز با يك ذره بالاتر و كمي پايين‌تر باقي مي‌ماند. ميرمعيني هم با بيان اينكه حركت بورس با روال فعلي، شاخص بورس را تكان نخواهد داد، تأكيد مي‌كند: رونق سهام موجود در بازار سرمايه، ديگر امكان‌پذير نيست؛ چراكه آنها تابعي از شرايط اقتصادي هستند بنابراين بايد براي رونق آنها برنامه داشت دولت بايد كارهاي جديدتري انجام دهد.

  • افزايش عرضه‌هاي اوليه

ميرمعيني در ادامه براي رونق بورس پيشنهاد مي‌كند: اگر دولت بخواهد براي بازار سرمايه طرحي نو دراندازد، بهترين برنامه‌اي كه مي‌تواند داشته باشد، اين است كه با هماهنگي سازمان خصوصي‌سازي، آن دسته از شركت‌هايي كه آمادگي حضور در بازار سرمايه را دارند، پذيرش كرده و عرضه اوليه صورت دهد تا جان تازه‌اي به بازار سرمايه وارد شده و خون جديدي به شريان‌هاي بازار سرمايه وارد شود. به گفته او، اين كار بايد به‌نحوي انجام شود كه پول جديد وارد بازار سرمايه شود.

ميرمعيني معتقد است: عرضه‌هاي اوليه در اين شرايط، بايد دقيق باشد؛ چراكه در اين صورت مي‌تواند پول مناسبي را وارد بازار سرمايه كرده و بورس را تحريك كند؛ بنابراين اين بازار شاهد رونق و رشد خوبي خواهد بود، در غيراين صورت بورس هم تابعي از شرايط اقتصادي است و به‌نظر نمي‌رسد كه در 6‌ماه آينده، با روال فعلي جهشي در آن شاهد باشيم.

کد خبر 373565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha