یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رای‌دهندگان فرانسوی امروز یکشنبه ۲۸ خرداد برای شرکت در دور دوم انتخابات پارلمانی که انتظار می‌رود حزب امانوئل مکرون، رئیس جمهور جدید این کشور اکثریت را به‌دست بیاورد، به پای صندوق‌های رای می‌روند.

 امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در صورت کسب اکثریت می‌تواند دومین پیروزی انتخاباتی را پس از برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری از آن خود کند و دست به اصلاحات عمیق اجتماعی و اقتصادی بزند.

تنها یک ماه پس از آن‌که رهبر 39 ساله کاخ الیزه جوان‌ترین رئیس کشور در تاریخ مدرن فرانسه شد، نظرسنجی‌ها نشان داد که حزب میانه‌رو او موسوم به "جمهوری به پیش" 75 تا 80 درصد کرسی‌ها در پارلمان را به دست می‌آورد.

با این وجود احتمال می‌رود مشارکت مردمی به حد بی‌سابقه‌ای کاهش داشته باشد که ممکن است این نشان‌دهنده خستگی رای‌دهندگان از هفت ماه کمپین و رای‌گیری باشد اما این امر همچنین می‌تواند نشان‌دهنده خشم مردم از سیاستمدارانی باشد که نهایتا می‌توانند تلاش مکرون برای اصلاحات را پیچیده کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،رقبای اصلی حزب مکرون می‌گویند انتظار دارند حزب جمهوری به پیش اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد و از رای‌دهندگان خواسته‌اند تا اختلاف آرا را تا جایی که می‌توانند کاهش دهند. آنها تاکید دارند که در غیر این صورت بحث و رایزنی‌های دموکراتیک خفه می‌شود.

تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که رای‌دهندگان گرچه اکثریت را از آن مکرون می‌کنند اما در واقع امید دارند تا اپوزیسیون قدرتمندی نیز در پارلمان ایجاد شود.

انتظار می‌رود حزب محافظه‌کار "جمهوری‌خواهان" به بزرگ‌ترین گروه اپوزیسیون در پارلمان فرانسه تبدیل شود اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آنها نمی‌توانند بیش از 90 تا 95 کرسی از مجموع 577 کرسی را کسب کنند.

همچنین به نظر مي‌رسد برخی از قانونگذاران جمهوری‌خواه گروه مجزایی را برای حمایت از مکرون تشکیل دهند. از سوی دیگر حزب سوسیالیست که تا ماه گذشته حکومت را در فرانسه در دست داشت با شکست تحقیرآمیزی روبه‌روست و انتظار می‌رود بیش از 25 تا 35 کرسی به دست نیاورد.

از سوی دیگر این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه بین یک تا شش کرسی به دست می‌آورد. ممكن است مارین لوپن، رهبر این حزب افراطی جزء برندگان انتخابات باشد.

حوزه‌های رای‌گیری از ساعت 8 صبح به وقت محلی آغاز به کار كرده‌اند و تا ساعت 6 عصر در شهرهای کوچک و متوسط و 8 شب در پاریس و سایر شهرهای بزرگ به کار خود ادامه می‌دهند.در آن زمان نظرسنجی‌ها برآورد نتایج اعلام می‌کنند و نتایج رسمی پس از پایان رای‌گیری به تدریج اعلام می‌شود.

کد خبر 373488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha